
De resultaten van IKC Borgman Ebbinge in Groningen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Borgman Ebbinge, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Borgman Ebbinge bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Borgman Ebbinge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC Borgman Ebbinge
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op IKC Borgman Ebbinge meten we dit cruciale niveau in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat wij streven naar een solide basis voor alle 299 leerlingen van onze school, zodat zij vol vertrouwen de volgende stap in hun educatieve reis kunnen zetten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei op IKC Borgman Ebbinge
Het streefniveau biedt een uitdagend doel, dat verder reikt dan de basisvaardigheden. Op IKC Borgman Ebbinge stimuleren we onze leerlingen om ook dit hogere niveau te bereiken, wat bijdraagt aan hun verdere persoonlijke en academische ontwikkeling. Voor elke basisschool, inclusief die in Groningen, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor onze school om de voortgang en prestaties te monitoren. Wij zetten ons dagelijks in om onze 299 leerlingen optimaal te begeleiden naar het behalen van zowel het fundamentele als het ambitieuze streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Borgman Ebbinge?
IKC Borgman Ebbinge hanteert een gestructureerd plaatsingssysteem vanaf groep 6. Door de resultaten van CITO-toetsen en methodegebonden toetsen te combineren met dagelijkse observaties, ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling van uw kind. Dit leerlingvolgsysteem, aangevuld met aandacht voor vaardigheden zoals concentratie, plannen en doorzettingsvermogen, vormt de basis voor het uiteindelijke schooladvies. Een deskundig advies dat aansluit bij de capaciteiten van uw kind voor het voortgezet onderwijs. De plaatsingswijzer, ontwikkeld om optimale doorstroom te garanderen, leidt tot eenduidige plaatsingen en een beter rendement in het vervolgonderwijs. Ouders worden actief betrokken via voorlichtingsavonden en gesprekken met leerkrachten en de kwaliteitscoördinator. In groep 8 ontvangen ouders in januari een voorlopig advies en definitief in maart. De Sociale Competentie Lijst (SCOL) draagt bij aan een brede ontwikkeling, ook buiten meetbare resultaten. Kinderen van IKC Borgman Ebbinge stromen succesvol uit naar alle vormen van voortgezet onderwijs, gewaardeerd om hun motivatie, planningsvaardigheden en zelfstandigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC Borgman Ebbinge: Samen Sterk Leren
Op IKC Borgman Ebbinge in Groningen geloven we dat kinderen essentiële vaardigheden ontwikkelen om succesvol om te gaan met anderen en actief deel te nemen aan de maatschappij. We richten ons op het bevorderen van samenwerking, conflictresolutie, wederzijds respect, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Deze sociaal-emotionele vaardigheden zijn cruciaal voor het welzijn en de leerprestaties van elk kind. Door deze competenties te beheersen, voelen kinderen zich competent en veilig binnen onze schoolomgeving. Onze aanpak is gericht op het behalen van de SLO-doelen voor sociaal gedrag en 'leren leren'. Ons IKC stimuleert kwalitatief hoogstaand onderwijs in een omgeving die gekenmerkt wordt door wederzijds respect, positieve bekrachtiging en het koesteren van zelfvertrouwen. We streven ernaar dat elk kind zich veilig, thuis en betrokken voelt, met plezier leert en zich optimaal kan ontwikkelen.
Bevordering van zelfvertrouwen
Creëren van een veilige leeromgeving
Stimuleren van effectieve samenwerking
Hoe bevordert IKC Borgman Ebbinge sociale vaardigheden bij kinderen?
Op ons Integraal Kindcentrum (IKC) Borgman Ebbinge in Groningen stimuleren we sociale vaardigheden op een speelse en kindgerichte manier. We hanteren een pedagogisch fundament genaamd OPREIS, dat onze omgang met elkaar beschrijft en zichtbaar maakt in het gedrag van kinderen, medewerkers en ouders. We maken gebruik van de doorlopende leerlijnen van "Gedrag is een vak" om opbrengstgericht te werken aan sociale competenties. De leerdoelen voor sociaal gedrag en 'leren leren' zijn geïntegreerd in de weekroosters en groepsplannen, afgestemd op zowel zorgniveaus als individuele leerbehoeften. We volgen de adviezen en richtlijnen vanuit de signalering via SCOL. Speciale aandacht gaat uit naar de Gouden Weken na de zomervakantie en de Zilveren Weken na de kerstvakantie. Tijdens deze periodes ligt de focus op groepsvorming en het opstellen van gezamenlijke groepsafspraken, die door de kinderen zelf worden bepaald en ondertekend. Dit creëert een veilige basis voor de groep en de gehele schoolunit. Ons schoolbrede anti-pestprotocol ondersteunt dit proces actief. Sociogrammen en SCOL-vragenlijsten worden ingezet om het welbevinden en de sociale competenties te meten. Bij zorgen vindt er overleg plaats met ouders en de kwaliteitscoördinator, en schakelen we waar nodig externe expertise in, zoals een gedragsdeskundige of het consultatieteam pesten.
Welke methoden gebruikt IKC Borgman Ebbinge voor het registreren van sociale vooruitgang?
IKC Borgman Ebbinge gebruikt de volgende registratiemethoden om de sociale vooruitgang van leerlingen in kaart te brengen:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Inspectierapport IKC Borgman Ebbinge: Kwaliteit van ons basisonderwijs
IKC Borgman Ebbinge hecht veel waarde aan transparantie en de kwaliteit van ons onderwijs. Via deze pagina bieden we inzage in de bevindingen van de onderwijsinspectie. Ontdek hoe wij ons inzetten voor een optimale leeromgeving voor alle leerlingen. Ons team werkt continu aan verbetering, met als doel om elke dag weer het beste onderwijs te leveren.