
Het team van De Vuurtoren in Groningen
Current section: teamZie hier hoe het team van De Vuurtoren is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Vuurtoren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Vuurtoren bij jullie?
Ontdek hoe goed De Vuurtoren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Vuurtoren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invalpool: Garandeert Continuïteit van Onderwijs op De Vuurtoren
Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht op Basisschool De Vuurtoren, zetten wij onze gespecialiseerde invalpool van Openbaar Onderwijs Groningen in. Ons doel is altijd om een gekwalificeerde invaller te vinden die bekend is met onze unieke onderwijsmethoden en de schoolcultuur. Ondanks de landelijke uitdagingen van het lerarentekort, doen wij er alles aan om de impact op uw kind te minimaliseren. We streven naar een stabiele leeromgeving, zelfs in noodsituaties. Onze flexibele oplossingen omvatten het strategisch samenvoegen van klassen of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen. Alleen in uitzonderlijke omstandigheden, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, overwegen we het naar huis sturen van leerlingen. Uw kind's educatie blijft onze hoogste prioriteit.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De Vuurtoren is een middelgrote school, met ongeveer 280 leerlingen. Onze school kent in het schooljaar 2025-2026 twaalf groepen:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Vuurtoren
Verbeteren Taal- en Rekenniveau
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Sterke taal- en rekenvaardigheden vormen de basis voor succesvolle schoolontwikkeling. Op De Vuurtoren in Groningen zetten we ons actief in om deze kernvaardigheden te versterken bij al onze leerlingen. Met een gediplomeerde taalcoördinator en een toegewijde rekencoördinator, ondersteund door onze intern begeleider en directie, waarborgen we een consistente en kwalitatief hoogwaardige aanpak. Onze aanpak voor taal begint al bij de kleutergroepen, met nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen in Lewenborg om een soepele overgang te garanderen. We bieden gerichte extra ondersteuning bij lees- en taalachterstanden, met individuele begeleiding en de innovatieve digitale methode Letterster. Deze methode helpt leerlingen stap voor stap hun technisch lezen te verbeteren en identificeert gericht waar extra oefening nodig is. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van de methode Wereld in Getallen (WIG), die effectieve differentiatie in de klas mogelijk maakt. We streven ernaar dat alle leerlingen de landelijke referentieniveaus 1F (basis) en 1S (streefniveau) behalen. Met WIG kunnen we leerlingen op maat bedienen, met extra instructie waar nodig en uitdagende verdieping voor snellere leerlingen. Daarnaast hebben we specifieke expertise op het gebied van dyslexie. Ons dyslexieprotocol biedt een gestructureerde aanpak om dyslexie vroegtijdig te signaleren en leerlingen de juiste ondersteuning te bieden, wat essentieel is voor zowel hun leerproces als hun zelfvertrouwen. Zo bouwen we aan een solide basis voor taal en rekenen voor elke leerling.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Vuurtoren hanteert de Vreedzame School methode om kinderen op te leiden tot positieve en betrokken leden van de samenleving. De klas en school fungeren als oefenterrein waar leerlingen leren deel uit te maken van een groep, hun mening te uiten en bij te dragen aan een veilige en prettige leeromgeving. Ze ontwikkelen empathie, respect voor elkaar en een verantwoordelijkheidsgevoel. Wij geven leerlingen een stem en leren hen deze op een constructieve en respectvolle manier te gebruiken. Dit bevordert democratisch handelen, effectieve conflictoplossing en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen keuzes en gedrag. Om een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling te waarborgen, werken we nauw samen met externe partners zoals het WIJ-team en de Ondersteuner Jeugd en Gezin (OJG). Deze samenwerking verzekert dat onze leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel veerkrachtig worden.
Effectieve Gedrags- en Taakaanpak op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op De Vuurtoren stimuleren we actief en zelfstandig leren, waarbij taken en samenwerking centraal staan. We geloven dat leerlingen effectief kennis en vaardigheden opdoen wanneer ze eigenaar zijn van hun leerproces, zelfstandig plannen en uitvoeren. Dit bevordert zowel zelfstandigheid als een proactieve werkhouding. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op de kernprincipes van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische reflectie en samenwerking. Leerlingen krijgen de ruimte om zelfstandig taken uit te voeren en verantwoordelijkheid te dragen voor de voltooiing ervan. Na elke les reflecteren leerlingen op hun werk, waarbij ze leren analyseren wat goed ging, wat beter kan en hoe ze toekomstige taken effectiever kunnen aanpakken. Bovendien integreren we samenwerkingsopdrachten in ons taakgerichte onderwijs. Deze gezamenlijke taken leren leerlingen essentiële vaardigheden op het gebied van communicatie, conflictresolutie en teamwerk, wat cruciaal is voor hun ontwikkeling tot effectieve samenwerkers.
Bevordering Motorische en Lichamelijke Gezondheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Vuurtoren promoot een gezonde levensstijl door een sterke focus op bewegen en gezonde voeding. Alle leerlingen, van groep 1 tot en met 8, ontvangen wekelijks gespecialiseerde gymlessen van onze vakleerkracht Bewegen. Elk kind profiteert twee keer per week van 45 minuten kwalitatief bewegingsonderwijs, wat essentieel is voor hun fysieke ontwikkeling en algehele welzijn.
Ondersteuning bij Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Vuurtoren streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te bieden aan elk kind. Het is echter belangrijk te vermelden dat het schoolpersoneel geen medische handelingen mag verrichten, medicatie mag toedienen of toezicht hierop mag houden. Wij denken graag met u mee over hoe u de benodigde medische of persoonlijke verzorging voor uw kind op school kunt organiseren. De eindverantwoordelijkheid hiervoor ligt echter altijd bij de ouders of verzorgers.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Vuurtoren
Groningse School met Passie voor Passend Onderwijs
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.