De Vuurtoren in Groningen

Het team van De Vuurtoren in Groningen

Current section: team
Vaargeul 117 - 118
9732 Groningen

Zie hier hoe het team van De Vuurtoren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Vuurtoren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Vuurtoren bij jullie?

Ontdek hoe goed De Vuurtoren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Vuurtoren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invalpool: Garandeert Continuïteit van Onderwijs op De Vuurtoren

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht op Basisschool De Vuurtoren, zetten wij onze gespecialiseerde invalpool van Openbaar Onderwijs Groningen in. Ons doel is altijd om een gekwalificeerde invaller te vinden die bekend is met onze unieke onderwijsmethoden en de schoolcultuur. Ondanks de landelijke uitdagingen van het lerarentekort, doen wij er alles aan om de impact op uw kind te minimaliseren. We streven naar een stabiele leeromgeving, zelfs in noodsituaties. Onze flexibele oplossingen omvatten het strategisch samenvoegen van klassen of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen. Alleen in uitzonderlijke omstandigheden, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, overwegen we het naar huis sturen van leerlingen. Uw kind's educatie blijft onze hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Vuurtoren is een middelgrote school, met ongeveer 280 leerlingen. Onze school kent in het schooljaar 2025-2026 twaalf groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Vuurtoren

3

Verbeteren Taal- en Rekenniveau

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Vuurtoren
Rekenspecialist Groningen
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Sterke taal- en rekenvaardigheden vormen de basis voor succesvolle schoolontwikkeling. Op De Vuurtoren in Groningen zetten we ons actief in om deze kernvaardigheden te versterken bij al onze leerlingen. Met een gediplomeerde taalcoördinator en een toegewijde rekencoördinator, ondersteund door onze intern begeleider en directie, waarborgen we een consistente en kwalitatief hoogwaardige aanpak. Onze aanpak voor taal begint al bij de kleutergroepen, met nauwe samenwerking met voorschoolse voorzieningen in Lewenborg om een soepele overgang te garanderen. We bieden gerichte extra ondersteuning bij lees- en taalachterstanden, met individuele begeleiding en de innovatieve digitale methode Letterster. Deze methode helpt leerlingen stap voor stap hun technisch lezen te verbeteren en identificeert gericht waar extra oefening nodig is. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van de methode Wereld in Getallen (WIG), die effectieve differentiatie in de klas mogelijk maakt. We streven ernaar dat alle leerlingen de landelijke referentieniveaus 1F (basis) en 1S (streefniveau) behalen. Met WIG kunnen we leerlingen op maat bedienen, met extra instructie waar nodig en uitdagende verdieping voor snellere leerlingen. Daarnaast hebben we specifieke expertise op het gebied van dyslexie. Ons dyslexieprotocol biedt een gestructureerde aanpak om dyslexie vroegtijdig te signaleren en leerlingen de juiste ondersteuning te bieden, wat essentieel is voor zowel hun leerproces als hun zelfvertrouwen. Zo bouwen we aan een solide basis voor taal en rekenen voor elke leerling.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Vuurtoren
Intern Begeleider Groningen
Orthopedagoog Primair Onderwijs
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Vuurtoren hanteert de Vreedzame School methode om kinderen op te leiden tot positieve en betrokken leden van de samenleving. De klas en school fungeren als oefenterrein waar leerlingen leren deel uit te maken van een groep, hun mening te uiten en bij te dragen aan een veilige en prettige leeromgeving. Ze ontwikkelen empathie, respect voor elkaar en een verantwoordelijkheidsgevoel. Wij geven leerlingen een stem en leren hen deze op een constructieve en respectvolle manier te gebruiken. Dit bevordert democratisch handelen, effectieve conflictoplossing en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen keuzes en gedrag. Om een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling te waarborgen, werken we nauw samen met externe partners zoals het WIJ-team en de Ondersteuner Jeugd en Gezin (OJG). Deze samenwerking verzekert dat onze leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel veerkrachtig worden.

4

Effectieve Gedrags- en Taakaanpak op School

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist De Vuurtoren
Intern Begeleider Groningen
Orthopedagoog Primair Onderwijs
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op De Vuurtoren stimuleren we actief en zelfstandig leren, waarbij taken en samenwerking centraal staan. We geloven dat leerlingen effectief kennis en vaardigheden opdoen wanneer ze eigenaar zijn van hun leerproces, zelfstandig plannen en uitvoeren. Dit bevordert zowel zelfstandigheid als een proactieve werkhouding. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op de kernprincipes van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische reflectie en samenwerking. Leerlingen krijgen de ruimte om zelfstandig taken uit te voeren en verantwoordelijkheid te dragen voor de voltooiing ervan. Na elke les reflecteren leerlingen op hun werk, waarbij ze leren analyseren wat goed ging, wat beter kan en hoe ze toekomstige taken effectiever kunnen aanpakken. Bovendien integreren we samenwerkingsopdrachten in ons taakgerichte onderwijs. Deze gezamenlijke taken leren leerlingen essentiële vaardigheden op het gebied van communicatie, conflictresolutie en teamwerk, wat cruciaal is voor hun ontwikkeling tot effectieve samenwerkers.

1

Bevordering Motorische en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegen De Vuurtoren

Toelichting van de school:

Basisschool De Vuurtoren promoot een gezonde levensstijl door een sterke focus op bewegen en gezonde voeding. Alle leerlingen, van groep 1 tot en met 8, ontvangen wekelijks gespecialiseerde gymlessen van onze vakleerkracht Bewegen. Elk kind profiteert twee keer per week van 45 minuten kwalitatief bewegingsonderwijs, wat essentieel is voor hun fysieke ontwikkeling en algehele welzijn.

0

Ondersteuning bij Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Vuurtoren streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te bieden aan elk kind. Het is echter belangrijk te vermelden dat het schoolpersoneel geen medische handelingen mag verrichten, medicatie mag toedienen of toezicht hierop mag houden. Wij denken graag met u mee over hoe u de benodigde medische of persoonlijke verzorging voor uw kind op school kunt organiseren. De eindverantwoordelijkheid hiervoor ligt echter altijd bij de ouders of verzorgers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Podium

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Vuurtoren

Groningse School met Passie voor Passend Onderwijs

Bij basisschool De Vuurtoren in Groningen geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Soms volstaat de standaard basisondersteuning niet en heeft een kind extra hulp nodig om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. We gaan dan samen met u, als ouder, op zoek naar de best passende oplossing. Onze aanpak begint met een nauwe samenwerking tussen de leerkracht en de intern begeleider. Samen stellen zij een plan op maat op, specifiek gericht op de individuele behoeften van uw kind. Indien nodig, wordt ons deskundige ondersteuningsteam ingeschakeld. Dit team bestaat uit ervaren professionals zoals de intern begeleider, een orthopedagoog en een schoolmaatschappelijk werker, die samen meedenken over de juiste aanpak. Voor gespecialiseerde expertise of aanvullende middelen werken wij samen met het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs Groningen (KCOO). Via het KCOO kunnen wij gerichte arrangementen aanvragen, zoals intensieve begeleiding of ondersteuning van externe specialisten. Uw betrokkenheid is hierbij essentieel en wordt te allen tijde gewaarborgd. Wanneer de ondersteuning van het KCOO niet volstaat, kunnen we in samenspraak met u een aanvraag indienen bij het samenwerkingsverband SWV PO 20.01. Dit kan leiden tot extra ondersteuning binnen onze school of, indien noodzakelijk, een doorverwijzing naar een geschikte plek binnen het speciaal (basis)onderwijs. We streven ernaar om alle leerlingen passend onderwijs te bieden, maar er zijn situaties waarin het niet verantwoord is om een kind bij ons te houden. Dit geldt bijvoorbeeld bij ernstige gedragsproblematiek die de veiligheid beïnvloedt, een zeer laag IQ (onder de 80) waardoor het kind onvoldoende leert, intensieve medische of visuele zorg die wij niet kunnen bieden, of complexe meervoudige problematiek die specifieke expertise vereist. In dergelijke gevallen gaan we altijd het open gesprek aan met ouders om samen een passende vervolgplek te vinden. Bij ernstige verstoringen van de rust en veiligheid hanteren wij strikt de afspraken uit het bovenschoolse beleidsdocument 'Toelating, schorsing en verwijdering'. De Vuurtoren blijft zich ontwikkelen om de ondersteuning te verbeteren. Voor de komende jaren zetten we in op een heldere communicatie over onze standaardondersteuning. We versterken de executieve functies van leerlingen, zoals plannen en concentreren, en intensiveren onze samenwerking met het WIJ-team en andere partners voor snelle hulp. Onze leerkrachten krijgen voortdurend bijscholing om elk kind nog beter te kunnen begeleiden. Zo bouwen we aan een school waar elk kind, ongeacht de ondersteuningsbehoefte, optimaal kan groeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Vuurtoren Groningens Toekomstvisie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 legt de focus op essentiële ontwikkeldoelen voor onze leerlingen en de schoolorganisatie. We streven naar een gedeelde visie op welbevinden en sociale veiligheid, wat de basis vormt voor een positieve leeromgeving. Daarnaast zetten we in op de versterking van vakdidactiek, met speciale aandacht voor spelling, burgerschap, digitale geletterdheid en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. We werken aan een duidelijke visie op het onderwijs aan jonge kinderen. Verder is het versterken van onze professionele cultuur een belangrijk speerpunt. We richten ons niet alleen op cognitieve vaardigheden, maar ook op de executieve functies van onze leerlingen. Tot slot werken we aan een inclusieve onderwijsomgeving die aansluit bij de behoeften van elk kind.

Hoe realiseren we onze schoolontwikkelingsdoelen?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden elk schooljaar vertaald naar concrete acties in een jaarplan. Op Basisschool De Vuurtoren werken onze teams wekelijks tijdens ontwikkelmiddagen aan de realisatie van deze doelen. Met behulp van onze kwaliteitskalender en de bijbehorende kwaliteitskaarten volgen en meten we continu de voortgang. Dit stelt ons in staat om effectief bij te sturen en de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Het actuele schoolplan, het jaarplan en het jaarverslag zijn te allen tijde beschikbaar op onze website voor inzage.

Ontdek het jonge kind programma op De Vuurtoren Groningen

Toelichting van de school

Bij basisschool De Vuurtoren in Groningen geloven we dat jonge kinderen het best leren door te spelen. We creëren een rijke leeromgeving met diverse speelhoeken waar kinderen spelenderwijs essentiële vaardigheden ontwikkelen. Deze speelse aanpak stimuleert de sociale, emotionele en fysieke groei, terwijl ook taal- en rekenvaardigheden worden versterkt. Door themahoeken zoals een 'supermarkt' of 'fietsenwinkel' aan te bieden, leren kinderen in een betekenisvolle context. Bijvoorbeeld, afrekenen bij de kassa in de supermarkthoek helpt bij het oefenen van optellen en aftrekken, en verbetert tegelijkertijd sociale interactie. Dit zorgt voor een dieper begrip en praktische toepassing van leerstof. Onze kleutergroepen (groep 1 en 2) bieden een doorlopende ontwikkeling, zonder strikte scheiding tussen de leerjaren. Het onderwijs is afgestemd op het individuele niveau van elk kind, wat leren van en met elkaar in een uitdagende omgeving bevordert. De lesprogramma's sluiten aan bij de leefwereld van kleuters, met thema's die hen inspireren. De motorische ontwikkeling krijgt veel aandacht in het speellokaal en op het schoolplein, waar spelen en leren naadloos in elkaar overlopen. We bieden kleuters een veilige en ondersteunende omgeving, cruciaal voor het verkennen en begrijpen van hun wereld. Ook voor groep 3 blijft leren in een betekenisvolle context belangrijk, met hoeken die helpen de geleerde stof praktisch toe te passen. LEES MEER

Veelgestelde vragen

Biedt De Vuurtoren extra activiteiten voor jonge kinderen?

Basisschool De Vuurtoren focust op een geïntegreerd programma voor jonge kinderen binnen het reguliere curriculum.

Met welke partners werkt De Vuurtoren samen voor het jonge kind programma?

De Vuurtoren onderhoudt momenteel geen specifieke samenwerkingsverbanden voor het jonge kind programma.
Team | De Vuurtoren in Groningen | [2025] Schoolregister