De Vuurtoren in Groningen

De resultaten van De Vuurtoren in Groningen

Current section: resultaten
Vaargeul 117 - 118
9732 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Vuurtoren, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Vuurtoren bij jullie?

Ontdek hoe goed De Vuurtoren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% voor het basisniveau. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behalen: Ontwikkeling van Hogere Leerresultaten

Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau, hoger dan het fundamentele niveau. Het schoolteam streeft ernaar dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Vuurtoren?

Basisschool De Vuurtoren in Groningen hecht veel belang aan een zorgvuldig schooladvies. Vanaf groep 6 besteden we aandacht aan de toekomstplannen van onze leerlingen, waarbij we de Plaatsingswijzer als leidraad gebruiken. Deze methode helpt ons om een advies te formuleren dat perfect aansluit bij de capaciteiten en ontwikkeling van elk kind. De resultaten van de Leerling in Beeld toetsen (CITO) worden vanaf groep 6 tot en met groep 8 geïntegreerd in dit proces. Wij geloven sterk in het betrekken van leerlingen bij hun eigen leerpad; tijdens kindgesprekken bespreken we de Plaatsingswijzer en stellen we samen doelen op. Na de CITO-toetsen in groep 8 stellen we een voorlopig advies op. Dit advies is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. We baseren dit advies op een brede evaluatie, inclusief toetsresultaten uit groep 6, 7 en 8, de sociale ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het algemeen gedrag van de leerling. Ons streven is een advies dat optimaal past bij het individuele kind, of dit nu een enkelvoudig of meervoudig advies betreft. Het voorlopige uitstroomperspectief wordt altijd grondig besproken met zowel ouders als leerlingen, om een gedeeld begrip te garanderen. Zodra de resultaten van de doorstroomtoets bekend zijn, vergelijken we deze met onze eigen adviezen. Indien nodig passen we het advies aan om de meest accurate begeleiding te bieden. Het definitieve schooladvies wordt vervolgens gecommuniceerd, waarna de aanmeldingen voor het voortgezet onderwijs plaatsvinden. De stappen in het schooladviesproces voor groep 8 zijn als volgt: 1. Januari: Leerlingen ontvangen hun voorlopig schooladvies. 2. Februari (4-5): Leerlingen maken de doorstroomtoets. 3. Uiterlijk 15 maart: Scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets. 4. 16 maart: De adviezen worden intern besproken met leerkracht, IB en directie. 5. Uiterlijk 24 maart: Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve schooladvies. 6. 25-31 maart: Alle leerlingen melden zich aan bij de middelbare school met hun definitieve advies. Als de doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan ons voorlopige schooladvies, passen we het definitieve advies aan naar dit hogere niveau. Enkel wanneer dit aantoonbaar in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen, mits dit schriftelijk gemotiveerd wordt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Vuurtoren

Bij Basisschool De Vuurtoren in Groningen staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal, net als academische prestaties. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zichzelf kunnen zijn en groeien. Onze aanpak bevordert respect, verantwoordelijkheid en samenwerking. We omarmen diversiteit als een verrijkende factor en bouwen samen aan een schoolgemeenschap waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Door onze focus op sociale vaardigheden en burgerschap, bereiden we leerlingen voor op een actieve rol in de maatschappij. Onze kernwaarden – Veiligheid & Vertrouwen, Zelfvertrouwen & Doorzettingsvermogen, en Zorgzaamheid & Betrokkenheid – vormen de basis van ons onderwijs. Deze waarden helpen kinderen om uitdagingen aan te gaan, veerkracht te ontwikkelen en positief bij te dragen aan de groep en de wereld om hen heen.

Zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen voor groei

Veiligheid en vertrouwen als basis

Zorgzaamheid en betrokkenheid bij elkaar

Hoe bevordert De Vuurtoren de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Vuurtoren in Groningen hanteert een proactieve benadering voor sociale ontwikkeling. Door een rustige, gestructureerde en warme omgeving, stimuleren we persoonlijke en sociale vaardigheden met methodes zoals 'De Vreedzame School'. Leerlingenparticipatie is cruciaal: via kringgesprekken, klassenraden en stemmingen leren ze meningsvorming, argumentatie en verantwoordelijkheid. We besteden aandacht aan diversiteit, inclusie en het herkennen van emoties, het aangeven van grenzen en het vragen en geven van hulp. Daarnaast focussen we op zelfredzaamheid, veerkracht door te leren van fouten, en zorgzaamheid voor elkaar. Jaarlijkse 'gouden weken' versterken de groepsvorming, en we gebruiken diverse leermiddelen die aansluiten bij onze burgerschapsdoelen.

Welke methodes gebruikt De Vuurtoren voor sociaal-emotioneel leren?

Basisschool De Vuurtoren zet effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, met een sterke nadruk op: * **De Vreedzame School:** Deze methode integreert sociale competenties en burgerschap in het dagelijkse onderwijs, wat leidt tot een positief schoolklimaat en betere sociale vaardigheden bij de leerlingen.

  • Vreedzame school

Hoe wordt de sociale ontwikkeling van leerlingen gevolgd op De Vuurtoren?

Op Basisschool De Vuurtoren volgen we de sociale ontwikkeling nauwgezet via observaties van gedrag in de klas en op het schoolplein, en door directe gesprekken met leerlingen. We moedigen zelfreflectie aan, soms uitgedrukt in presentaties of portfolio's. Daarnaast maken we gebruik van specifieke vragenlijsten en observaties, met name in de onderbouw via de leerlijnen voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Het team bespreekt deze informatie regelmatig om het onderwijs aan te passen en te waarborgen dat elk kind de juiste ondersteuning ontvangt.

  • Observatie van gedrag
  • Gesprekken met leerlingen
  • Portfolio's en presentaties
  • Sociaal-emotionele vragenlijsten
  • Observaties vanuit leerlijnen (onderbouw)

Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Vuurtoren: Diepgaande Analyse

Basisschool De Vuurtoren in Groningen, met 265 leerlingen, ontving in februari 2019 een bezoek van de Onderwijsinspectie. Het inspectierapport benadrukt de sterke punten van de school, waaronder een breed en passend onderwijsaanbod dat aansluit bij de diverse leerlingenpopulatie. De school zet effectief aanvullend uitdagend lesmateriaal in voor leerlingen die extra stimulans nodig hebben. Een belangrijk speerpunt is de succesvolle invoering van een thematisch en geïntegreerd lesaanbod voor taal en wereldoriëntatie, met veel inzet van het schoolteam. In de klassen wordt doelgericht uitleg gegeven die leerlingen helpt de leerstof te begrijpen. De instructie en verwerking van lesstof zijn uitstekend afgestemd op de individuele verschillen binnen de groepen. Leraren gebruiken activerende werkvormen, waarbij samenwerking centraal staat, wat resulteert in een goed les tempo en een taakgerichte werksfeer. De Vuurtoren heeft een scherp inzicht in haar eigen onderwijskwaliteit. Naast de afspraken met het bestuur, maakt de school gebruik van kwaliteitskaarten voor zelfevaluatie en het borgen van het onderwijsleerproces. De schoolleiding en het team werken harmonieus samen aan kwaliteitsverbetering en professionele ontwikkeling. Leraren nemen actief deel aan werkgroepen voor verbeterpunten en ervaren de ruimte om gewenste ontwikkelingen te realiseren.

Resultaten | De Vuurtoren in Groningen | [2025] Schoolregister