Basisschool De Pendinghe in Groningen

De resultaten van De Pendinghe in Groningen

Current section: resultaten
Eikenlaan 288-7
9741 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Pendinghe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Pendinghe bij jullie?

Ontdek hoe goed De Pendinghe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen De Pendinghe

Ontdek hoe uw kind presteert op het fundamentele niveau, de basis voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet halen. Dit getal, 85%, is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau. Op Basisschool De Pendinghe streven we ernaar dit doel te overtreffen voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie voor Elk Kind op De Pendinghe

Naast het fundamentele niveau, kijken we ook naar het streefniveau. Dit is een ambitieuzer doel dat we veel van onze leerlingen in groep acht willen laten bereiken. De inspectie bepaalt per school, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een unieke streefwaarde. Deze streefwaarde dient als leidraad om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Op De Pendinghe zetten we ons in om zoveel mogelijk kinderen te stimuleren hun potentieel op dit hogere niveau te bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Pendinghe?

Bij Basisschool De Pendinghe begeleiden we onze leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. We gebruiken De Plaatsingswijzer, een instrument dat het advies voor het VO ondersteunt op basis van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6. De Plaatsingswijzer biedt waardevolle inzichten voor een passend advies en een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens de rapportgesprekken in groep 6 bespreken we dit instrument met u als ouder. In groep 8 ontvangt uw kind een voorlopig en later een definitief schooladvies. In het begin van groep 8 informeren we leerlingen en ouders over de procedure en het tijdpad voor de overgang naar het VO. Een informatiebijeenkomst geeft u inzicht in het schooljaar en de voorbereiding op de juiste schoolkeuze. Openbaar Onderwijs Groningen organiseert eind november voorlichtingsavonden over diverse openbare VO-scholen. U ontvangt ook de gids voor het voortgezet onderwijs en brochures. Bezoek zeker de opendagen van de VO-scholen. In januari geeft de leerkracht tijdens een gesprek het voorlopige schooladvies. Na de doorstroomtoets volgt het definitieve, bindende schooladvies voor het voortgezet onderwijs. De leerkrachten stellen een onderwijskundig rapport (OKR) op voor de overgang. Dit rapport wordt ter inzage gegeven aan ouders, ondertekend, en verzonden naar de VO-school. Ouders kunnen aanvullende informatie toevoegen. De leerkrachten van groep 8 bespreken jaarlijks de resultaten van oud-leerlingen en lichten het rapportageformulier toe aan brugklascoördinatoren van VO-scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op De Pendinghe

Op basisschool De Pendinghe staat de brede ontwikkeling van elk kind centraal, met speciale aandacht voor sociale vaardigheden en actief burgerschap. Wij streven naar een omgeving waarin kinderen zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor hun leerproces. Ons pedagogisch klimaat is gebaseerd op wederzijds respect, vertrouwen, het omarmen van eigenheid, effectieve samenwerking, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Door een positieve benadering stimuleren we positief gedrag en creëren we een veilige sfeer waarin iedereen, van leerling tot leerkracht en ouder, zich thuis voelt. Drie fundamentele regels – zorg voor elkaar, zorg voor materiaal en zorg voor de omgeving – vormen de basis van ons dagelijks handelen en verhogen de motivatie van kinderen om zich sociaal te gedragen. Met de methode 'De Vreedzame School' leren onze leerlingen proactief om te gaan met conflicten en pestgedrag. Door kinderen vanaf jonge leeftijd te laten kennismaken met diverse culturen en achtergronden, bevorderen we begrip en verminderen we vooroordelen. Dit draagt bij aan een inclusieve en verdraagzame schoolgemeenschap. Ons uitgebreide veiligheidsbeleid, dat nauw aansluit bij 'De Vreedzame School', waarborgt de fysieke, sociale en pedagogische veiligheid van alle leerlingen. Dit protocol is gericht op het versterken van onze schoolcultuur als een democratische gemeenschap, waarin elke leerling een stem heeft en actief kan meedenken. We streven naar het vergroten van sociale competenties, het bevorderen van effectieve conflictoplossing en het verbeteren van het groepsklimaat, met speciale aandacht voor de waardering van verschillen. Momenteel verkennen we mogelijkheden om de succesvolle aanpak van 'De Vreedzame School' uit te breiden naar andere wijkinstanties, met als doel een 'Vreedzame Wijk' te realiseren. Daarnaast hanteren we een specifiek anti-pestprotocol, ondersteund door twee toegewijde anti-pestcoördinatoren, om een pestvrije omgeving te garanderen.

Samenwerken en Samen Spelen

Effectieve Conflictoplossing

Onderling Vertrouwen en Respect

Hoe bevordert De Pendinghe de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De sociale en emotionele groei van leerlingen op De Pendinghe wordt gestimuleerd door de interactieve lessen van 'De Vreedzame School'. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken', een periode vol activiteiten gericht op groepsvorming en het creëren van een gevoel van thuishoren. Na de kerstvakantie volgen de 'Zilveren Weken', die eveneens de nadruk leggen op het versterken van groepsdynamiek en het creëren van een veilige omgeving. Pesten wordt actief aangepakt; we bespreken conflicten en vriendschappen en begeleiden kinderen bij het vinden van constructieve oplossingen.

Welke methoden worden gebruikt om sociale resultaten te monitoren?

De Pendinghe monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende evaluatietools:

  • Stoeltjesdans
  • Leerling in Beeld

Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt De Pendinghe gebruik van de volgende erkende methoden:

  • Vreedzame school
  • Rots & Water

Inspectierapport Basisschool De Pendinghe: Kwaliteit en Ontwikkeling Onder de Loep

De Pendinghe in Groningen staat garant voor uitstekend basisonderwijs, met een focus op de individuele ontwikkeling van elke leerling. Onze school biedt een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. De onderwijsinspectie beoordeelt onze prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. Dit rapport geeft inzicht in onze sterke punten en de gebieden waar we ons verder kunnen ontwikkelen, altijd met het welzijn en de educatieve vooruitgang van uw kind als hoogste prioriteit. Ontdek hoe De Pendinghe zich inzet voor hoogwaardig onderwijs en een positieve schoolervaring voor alle leerlingen. Wij nodigen u van harte uit om ons inspectierapport te bekijken voor een compleet beeld.