Brederoschool in Groningen

Het team van Brederoschool in Groningen

Current section: team
Ina Boudierplantsoen 3
9721 Groningen

Zie hier hoe het team van Brederoschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Brederoschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Brederoschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Brederoschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Brederoschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten op de Brederoschool: Continuïteit in het Onderwijs

De Brederoschool in Groningen kenmerkt zich door een team van toegewijde en veelzijdige leerkrachten. Wij streven ernaar dat elke groep gedurende het hele schooljaar een vaste leerkracht heeft, wat zorgt voor stabiliteit en een vertrouwde leeromgeving. Dit bevordert de educatieve continuïteit en de persoonlijke band tussen leerkracht en leerling. Bij een geplande afwezigheid van een leerkracht zetten wij ons maximaal in om een ervaren invaller in te zetten. Bij voorkeur kiezen we voor invallers die bekend zijn met onze specifieke onderwijsmethoden en de schoolcultuur. Dit minimaliseert de impact op het lesprogramma en de leerlingen. Ondanks de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt met een landelijk tekort aan onderwijzend personeel, doen wij er alles aan om de continuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen geschikte vervanging gevonden kan worden, kan het voorkomen dat ouders gevraagd worden om hun kind tijdelijk thuis te houden. Gelukkig hebben wij tot op heden altijd creatieve oplossingen kunnen vinden om het onderwijs zoveel mogelijk doorgang te laten vinden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Brederoschool

4

Taal en Rekenen: Versterking van Kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB-er)
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist in opleiding

Toelichting van de school:

De Brederoschool investeert continu in de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. In het schooljaar 2024-2025 wordt onze taalspecialist opgeleid, terwijl onze intern begeleider momenteel fungeert als reken- en taalcoördinator. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij gespecialiseerde begeleiding. Onze aanpak voor meer- en hoogbegaafdheid is geëvolueerd sinds de start van de 'Spaceshuttlegroep' ruim tien jaar geleden. Wij integreren nieuwe inzichten om deze leerlingen optimaal te ondersteunen. Kinderen die extra uitdaging aankunnen, ontvangen dit binnen de reguliere les. De leerkracht werkt nauw samen met de HB-specialist voor aangepast aanbod, instructie en verwerking. Dit creëert ruimte binnen de Spaceshuttlegroep voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben bij het leren leren, plannen, organiseren, omgaan met fouten en doorzettingsvermogen. We kijken verder dan toetsresultaten en gebruiken signaleringslijsten. Geteste hoogbegaafde leerlingen komen automatisch in aanmerking. Voor deelname aan de Spaceshuttlegroep wordt een doel geformuleerd, vaak gericht op executieve functies. Zodra het doel bereikt is en de leerstof zelfstandig wordt toegepast, stroomt de leerling terug naar de klas met extra verrijkingsmateriaal. Bij nieuwe hulpvragen kan de leerling opnieuw begeleid worden in de Spaceshuttlegroep.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociale veiligheid van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider, Annette Leeuwerink, is aangesteld als coördinator voor sociale veiligheid. Daarnaast beschikt de Brederoschool over een eigen gedragsspecialist. Mochten er specifieke vragen rijzen op sociaal-emotioneel gebied, dan kunnen wij een beroep doen op het Samenwerkingsverband 20.01. De Brederoschool, onderdeel van Openbaar Onderwijs Groningen (O2G), werkt nauw samen met andere schoolbesturen binnen deze regio. Deze samenwerking binnen het samenwerkingsverband, dat alle Groningse schoolbesturen en de gemeente Noordenveld omvat, zorgt voor optimale ondersteuning en expertise-uitwisseling ten behoeve van elk kind. Tevens kunnen wij rekenen op de expertise van het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCCO).

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor specifieke expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, schakelen wij het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCCO) in. Onze orthopedagoog en ambulant begeleider zijn aan het KCCO gekoppeld. Daarnaast is er een Kindteam actief binnen onze school. Dit team, bestaande uit professionals zoals de leerplichtambtenaar, het WIJteam en de jeugdverpleegkundige, bespreekt casussen waarbij de school de zorggrens nadert. Deze multidisciplinaire aanpak garandeert dat we effectief kunnen inspelen op de individuele behoeften van elke leerling, en zo een optimale ontwikkeling stimuleren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs staat klaar om te assisteren bij vragen rondom de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Zij zorgen voor een stimulerende en veilige omgeving waarin kinderen hun fysieke vaardigheden kunnen ontwikkelen.

1

Medisch en Verzorging: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde EHBO'ers en BHV'ers

Toelichting van de school:

Voor medisch advies kunnen wij het Paramedisch Team van Cedin consulteren, inclusief verpleegkundigen en ergotherapeuten. Jaarlijks wordt in groep 2 en 7 een GGD-screening uitgevoerd, waarvoor ouders vooraf een vragenformulier invullen. Rondom de veiligheid op school zijn er drie gediplomeerde EHBO'ers fulltime werkzaam. Bovendien beschikt de Brederoschool over twaalf gecertificeerde BHV'ers, wat bijdraagt aan een veilige en goed voorbereide omgeving voor alle leerlingen en medewerkers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Computerlokaal
handvaardigheidslokaal
VSO (voorschoolse opvang)
BSO
Peuterschool VVE locatie

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op de Brederoschool

Ons Toewijde Ondersteuningsaanbod: Een Diepgaande Toelichting

De Brederoschool hanteert het principe van Passend Onderwijs, met als kern dat elk kind zoveel mogelijk onderwijs in de eigen vertrouwde leefomgeving geniet. Voor ouders met kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, staan wij klaar voor een open gesprek over de mogelijkheden binnen onze school. De belangen van het kind staan hierbij altijd centraal. Wij geloven in een proactieve aanpak en werken nauw samen met het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO) Groningen. Dit centrum biedt gespecialiseerde expertise, waaronder die van orthopedagogen, ambulant begeleiders en psychodiagnostisch medewerkers, om ons onderwijs aan te vullen en te versterken. Medewerkers van het KCOO zijn regelmatig op school aanwezig en in de klassen. Bij eventuele ondersteuningsvragen van uw kind, informeren wij u als ouders of verzorgers altijd tijdig. Voor nader onderzoek of observaties vragen wij altijd uw schriftelijke toestemming, met volledige transparantie over het proces. Het driehoeksoverleg, georganiseerd door onze intern begeleider, vindt enkele keren per schooljaar plaats. Hierbij schuiven ook de ambulant begeleider en orthopedagoog van het KCOO aan. Het doel is om vroegtijdig mee te denken en te adviseren over concrete ondersteuningsvragen, om zo de ontwikkeling van elk kind optimaal te faciliteren. Mochten de ingezette ondersteuningsmaatregelen niet het gewenste resultaat hebben, of mocht de school onvoldoende kunnen voorzien in de specifieke onderwijsbehoeften, dan denken wij samen met het KCOO na over de meest geschikte onderwijsplek voor uw kind. Bij een verwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) verzorgt de orthopedagoog-generalist van het KCOO de benodigde deskundigheidsverklaring voor de aanvraag tot toelaatbaarheid. Meer gedetailleerde informatie over onze samenwerking met het KCOO vindt u op hun website: https://kcoo.openbaaronderwijsgroningen.nl/index.html. Investeren in Toekomstige Ondersteuning: Dit schooljaar richten we ons op het opleiden van een gespecialiseerde taal-leesspecialist om onze expertise op dit gebied verder te verdiepen. Vorig schooljaar hebben we al geïnvesteerd in een rekenspecialist. Onze specialisten zetten hun expertise in om: * **Diepgaande Kennis:** Effectieve lesmethoden en didactiek toe te passen voor optimale leerresultaten. * **Gerichte Differentiatie:** Elke leerling te ondersteunen op zijn of haar eigen tempo en niveau, zowel bij extra hulp als uitdaging. * **Onderwijsversterking:** Het reken- en taalonderwijs te verbeteren door nieuwe inzichten en gezamenlijke evaluatie. * **Leerkrachtbegeleiding:** Collega's te coachen en te adviseren voor effectiever onderwijs. * **Vroegtijdige Signalering:** Potentiële leerproblemen vroegtijdig te herkennen en aan te pakken. * **Motivatie en Zelfvertrouwen:** Het zelfvertrouwen en de leermotivatie van leerlingen te vergroten door gerichte, succesvolle ondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Brederoschool: Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke Ambitieuze Doelen Staan in Ons Schoolplan?

Het schoolplan van de Brederoschool is nauw verbonden met de visie van Stichting Openbaar Onderwijs Groningen. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, met concrete actiepunten die voortkomen uit onze overkoepelende ambities. In het jaarverslag evalueren we de voortgang en realisatie van deze doelen. Onze kernambitie voor de komende vier jaar is een omgeving waar iedereen zich gezien, gehoord en veilig voelt. We streven naar optimale persoonlijke ontwikkeling voor zowel leerlingen als medewerkers, met hoge verwachtingen als drijvende kracht. De directe omgeving van de school integreren we als waardevolle leeromgeving, volledig in lijn met de missie van O2G. De Brederoschool investeert continu in de expertise van onze leerkrachten op cruciale gebieden zoals rekenen, taal, burgerschap, cultuur, digitale vaardigheden en techniek, met speciale aandacht voor duurzaamheid, meer- en hoogbegaafdheid en differentiatie. Ons doel is om de basisvaardigheden van elke leerling te versterken en hen optimaal voor te bereiden op een succesvolle toekomst. We garanderen dat elk kind op de Brederoschool hoogwaardig en passend onderwijs ontvangt, afgestemd op individuele leerbehoeften. Dit alles vindt plaats binnen een professionele leergemeenschap die gericht is op continue groei en samenwerking. Burgerschapsvorming is een pijler van ons onderwijs. We betrekken leerlingen actief, luisteren naar hun stem en stimuleren hen om kritisch na te denken over hun school en de maatschappij. We leren leerlingen om verschillen te erkennen, waarderen en respecteren, en moedigen hen aan om elkaar aan te spreken en verantwoordelijkheid te nemen. Democratisch burgerschap wordt bevorderd door open dialogen. Onze leerlingenparticipatie is concreet vormgegeven via de leerlingenraad, de winkelraad en de 'Dynamo's'. De leerlingenraad geeft input voor schoolbeleid en vertegenwoordigt de school bij officiële gelegenheden. De winkelraad beheert de schoolwinkel en de 'Weggeefkast' voor duurzaam hergebruik. De 'Dynamo's' zetten zich in voor duurzaamheid en monitoren ons energieverbruik.

Hoe Realiseert de Brederoschool Haar Onderwijsdoelen?

De Brederoschool hanteert een systematische en cyclische aanpak volgens de Plan-Do-Check-Act methodiek om de onderwijskwaliteit te waarborgen en verantwoording af te leggen aan het College van Bestuur en stakeholders. De focus ligt op continu leren, zelfreflectie en het delen van kennis binnen het team. Jaarlijks stellen we een jaarplan op met specifieke verbeter- en ontwikkelpunten, en evalueren we de resultaten in een jaarverslag voor de MR en het College van Bestuur. Dit zorgt voor een continue cyclus van verbetering. Onze belangrijkste actiepunten omvatten: het opstellen en evalueren van meetbare jaarplannen, het handhaven van een veilig en positief leerklimaat, het faciliteren van gespecialiseerde ondersteuning voor rekenen en taal, en het aanbieden van teamtrainingen over actuele onderwijsthema's. We versterken onze didactische vaardigheden in differentiatie, burgerschap en digitale geletterdheid via gerichte scholingen, die we vertalen naar nieuw beleid en werkmethoden. We bieden doelmatig en samenhangend burgerschapsonderwijs dat sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelt, met een beleid dat is aangepast aan de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. De doorlopende leerlijn burgerschap wordt continu geoptimaliseerd, inclusief meetbare voortgang en evaluatie. Professionele ontwikkeling van medewerkers stimuleren we door klassenbezoeken, individuele gesprekken en het stellen van ontwikkeldoelen. Het MT en de directie voeren groepsbezoeken uit met behulp van kijkwijzers om zelfreflectie te bevorderen. 'Opleiden in de school' is een integraal onderdeel van onze teamvergaderingen. Collegiale consultatie is een vast onderdeel van onze werkcultuur. We hanteren een gesprekkencyclus met minimaal twee gesprekken per jaar met de directie, en meer indien nodig. Medewerkers worden aangemoedigd om zich verder te scholen en hun ambities te ontwikkelen in lijn met de schoolvisie. De participatiedriehoek met ouders wordt versterkt door actieve betrokkenheid via ouderraadvergaderingen, het ouderportaal en enquêtes. Het kwaliteitsbeleid van de Brederoschool is helder gedocumenteerd, met vastgelegde pedagogische, didactische en organisatorische afspraken die voor iedereen toegankelijk zijn. Deze afspraken worden per kwartaal geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Resultaten worden twee keer per jaar geanalyseerd om werkwijzen en aanbod te optimaliseren, resulterend in een jaarlijks scholings- en begeleidingsplan. Ons kwaliteitszorgsysteem is ingebed in de jaarkalender en maakt gebruik van de Plan-Do-Check-Act cyclus voor continue monitoring van basiskwaliteit en het behalen van ambitieuze doelen. Jaarlijkse kwaliteitschecks met diverse instrumenten, zoals enquêtes en lesobservaties, analyseren we om de doelen uit het school- en jaarplan te evalueren en verbetermaatregelen te implementeren. Handelingsgericht werken (HGW) is onze dagelijkse praktijk, waarbij leerkrachten proactief signaleren, analyseren, plannen en realiseren. Deze cyclus doorlopen leerkrachten minimaal tweemaal per jaar uitgebreid, met besprekingen zoals groeps- en leerlingbesprekingen (tweemaal per jaar) en klassenconsultaties (variërend van één tot acht keer per jaar, afhankelijk van ervaring).

Ontwikkeling en Leren: Ons Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Op de Brederoschool in Groningen starten kinderen hun educatieve reis met een focus op spelend leren. We stimuleren de ontwikkeling van essentiële vaardigheden door middel van boeiende, spelenderwijs aangeboden activiteiten. Onze thematische aanpak, geworteld in herkenbare dagelijkse gebeurtenissen, helpt jonge kinderen de wereld om hen heen te ontdekken en te begrijpen. Vanaf het begin moedigen we zelfstandigheid aan, waarbij kinderen de vrijheid krijgen om zelf hun leeromgeving te kiezen in verschillende speelhoeken. Voor specifieke weekactiviteiten of taken ontvangen de kleuters gerichte instructie aan de tafel. De rest van de groep werkt zelfstandig in de hoeken, terwijl de leerkracht individuele begeleiding biedt om sociale vaardigheden en wederzijds respect te bevorderen. Wij werken in groepen 1 en 2 met een doordacht lesprogramma in heterogene groepen, ondersteund door methodes zoals "Wereld in getallen 5", "Onderbouwd" en "Stepping Stones Junior". In ons speellokaal ontwikkelen kinderen hun motoriek en ruimtelijk inzicht door vrij spel. Diverse activiteiten bieden ook voorbereidende schrijfoefeningen. Door middel van hoekwerk, thema's en opdrachten stimuleren we de taalontwikkeling, rekenvaardigheden, sociaal-emotionele groei, creativiteit en motorische vaardigheden van elk kind. Regelmatige observaties stellen onze leerkrachten in staat om potentiële ontwikkelingsproblemen of -voorsprongen tijdig te signaleren. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze structureel, zowel binnen als buiten de groep. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen uitdagende leerstof aangeboden. In de eerste zes weken van hun schooltijd observeren we nauwkeurig op meer- of hoogbegaafdheid. Aan het einde van groep 2 evalueren we de lees- en rekenvaardigheden, evenals de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling, om een soepele doorstroming naar groep 3 te waarborgen. De Brederoschool heeft een succesvolle samenwerking met SKSG ontwikkeld, gericht op een geïntegreerde aanpak voor kinderopvang van 0-12 jaar. Deze samenwerking is gebaseerd op een gedeelde pedagogische visie en omvat de ontwikkeling van doorlopende leerlijnen voor Wetenschap & Techniek, Kunst & Cultuur en buitenonderwijs in ons speciale Buitenlokaal.

Veelgestelde vragen

Biedt de Brederoschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de Brederoschool biedt aanvullende programma's specifiek voor het jonge kind, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang.

Ja, de Brederoschool biedt aanvullende programma's specifiek voor het jonge kind, waaronder voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt de Brederoschool samen voor het jonge kind programma?

De Brederoschool werkt nauw samen met SKSG om een doorlopende leerlijn en een gezamenlijke pedagogische visie te realiseren voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

De Brederoschool werkt nauw samen met SKSG om een doorlopende leerlijn en een gezamenlijke pedagogische visie te realiseren voor kinderen van 0 tot 12 jaar.

Team | Brederoschool in Groningen | [2025] Schoolregister