Brederoschool in Groningen

De resultaten van Brederoschool in Groningen

Current section: resultaten
Ina Boudierplantsoen 3
9721 Groningen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Brederoschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Brederoschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Brederoschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. Volgens de inspectie is 85% het minimum voor dit basisniveau, een landelijk geldende signaleringswaarde die de basis legt voor verdere academische ontwikkeling. De Brederoschool scoort hier uitstekend op, met 99.58% van de leerlingen die dit cruciale niveau behalen, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijking van 97.34%. Dit benadrukt onze effectiviteit in het leggen van een solide basis voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. De inspectie stelt voor elke school specifieke streefniveaus vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie, om zo een realistische ambitie te formuleren. Bij de Brederoschool zien we dat 69.62% van de leerlingen het streefniveau haalt, wat boven de school-specifieke signaleringswaarde van 56.2% ligt. Dit resultaat overtreft ook de landelijke vergelijking van 66.85%, wat onze toewijding aan uitmuntendheid en de groei van elke individuele leerling onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Brederoschool?

Op Brederoschool Groningen streven we ernaar om elke leerling een passend schooladvies te geven. Dit advies is cruciaal voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs en weerspiegelt de individuele talenten en ontwikkeling van uw kind. Het schooladvies wordt ruim voor 1 maart door ons verstrekt. Het kan bestaan uit één schoolsoort, bijvoorbeeld vmbo-tl, of een combinatie van twee naastgelegen schoolsoorten, zoals havo/vwo. Dit meervoudige advies biedt flexibiliteit en sluit beter aan bij de brede ontwikkeling van de leerling. Ons advies is geen momentopname, maar een weloverwogen oordeel gebaseerd op de gehele schoolloopbaan. Cito-scores, methodetoetsen, schoolrapporten en de inzichten van leerkrachten uit groep 6, 7 en 8 worden allemaal meegenomen. We geloven dat hoge, maar realistische verwachtingen essentieel zijn voor optimale leerontwikkeling. Om tot een kansrijk schooladvies te komen, werken we nauw samen. De leerkracht, intern begeleider en directie bespreken de voortgang van elke leerling. Bovendien zorgen we voor een warme overdracht naar het voortgezet onderwijs, wat bijdraagt aan een soepele start. De doorstroomresultaten van Brederoschool zijn uitstekend. Gemiddeld stroomt 70% van onze leerlingen door naar het geadviseerde niveau in het voortgezet onderwijs. Slechts 10% stroomt af, terwijl 20% zelfs doorstroomt naar een hoger niveau, met name leerlingen die oorspronkelijk havisten waren en succesvol doorstromen naar het vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op de Brederoschool: Een Veilige Basis

Op de Brederoschool in Groningen geloven we dat kinderen floreren in een omgeving waar ze zich veilig en gewaardeerd voelen. Wij creëren een stimulerend pedagogisch klimaat waarin rust, plezier en leerresultaten hand in hand gaan. Onze aanpak is erop gericht elk kind als individu te zien, met unieke talenten, achtergronden en leerbehoeften. We koesteren deze uniciteit en bouwen voort op het vertrouwen dat elk kind leergierig is en kan slagen. Door ons in te leven in de belevingswereld van de leerling, stellen we de relatie tussen leerkracht en kind centraal. Dit bevordert een sterke band, essentieel voor een positieve leerervaring. We faciliteren de vorming van hechte klassen en een schoolbrede leergemeenschap, waarin kinderen zich gebonden voelen aan elkaar en aan het leerproces. Leren wordt zo een plezierige en betekenisvolle activiteit, die bijdraagt aan zowel kennis als persoonlijke groei. Ons onderwijs richt zich op de overdracht van kennis en vaardigheden, maar ook op de ontwikkeling van een kritische en positieve houding ten opzichte van de maatschappij. We leiden kinderen op tot zelfbewuste individuen die een constructieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Veiligheid voorop in het onderwijs

Gezamenlijk vertrouwen kweken

Verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen

Hoe bevordert de Brederoschool de sociale ontwikkeling van uw kind?

De Brederoschool stimuleert sociale ontwikkeling door wederzijds respect centraal te stellen en kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun verantwoordelijkheidsgevoel en een positief-kritische instelling. Hiervoor maken we gebruik van de KiVa-methode, een proactieve aanpak voor sociale vaardigheden. Onze werkwijze is gedetailleerd beschreven in het 'Pedagogisch Kader Brederoschool' en 'Werken aan een Veilige en Democratische School'. Centraal staan onze basisregels, zoals: 'Doe nooit iets waarvan je niet wilt dat het jou overkomt', 'Zeg aardige dingen tegen en over elkaar', en 'Luister goed naar elkaar'. We moedigen kinderen aan om conflicten op te lossen, elkaar te helpen en respect te tonen voor verschillen en elkaars bezittingen. Bij problemen schakelen we de leerkracht in. Deze gezamenlijke basisregels vormen de kern van onze sociale benadering.

Welke methoden gebruikt de Brederoschool voor het in kaart brengen van sociale vooruitgang?

Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden: * **Sociogrammen:** Via de methode Somatics brengen we de sociale dynamiek binnen de klas in kaart. * **KiVa-monitor:** Dit instrument helpt ons de effectiviteit van de KiVa-interventies te meten en de sociale veiligheid te evalueren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Brederoschool?

De Brederoschool zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van: * **KiVa:** Dit is een erkende methode die gericht is op het versterken van sociale vaardigheden en het tegengaan van pesten. * **Eigen Pedagogisch Kader:** We werken vanuit een zorgvuldig ontwikkeld pedagogisch kader dat de kernwaarden en werkwijzen van onze school weerspiegelt en de sociaal-emotionele groei ondersteunt.

Onderwijsinspectie Rapport: De Brederoschool in Groningen Onder de Loep

De Brederoschool in Groningen, met 473 leerlingen, is een dynamische basisschool die zich inzet voor hoogwaardig onderwijs. Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie en de continue ontwikkeling binnen onze school. Wij geloven in een stimulerende leeromgeving waar elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Dit streven naar excellentie wordt regelmatig getoetst en bevestigd door externe evaluaties. Onze school communiceert transparant over de resultaten van de inspectie. Hier vindt u directe links naar officiële rapporten en beoordelingen die inzicht geven in onze onderwijskwaliteit en de genomen stappen voor verbetering.

Resultaten | Brederoschool in Groningen | [2025] Schoolregister