
Schoolweging
De schoolweging van Het Klimduin is 30,64 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.4% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit is een sterke prestatie die aansluit bij het in de schoolgids genoemde 'opbrengstgericht werken'. Ter vergelijking: andere scholen met vergelijkbare kenmerken halen gemiddeld 95.7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.64) en overtreft het landelijk gemiddelde van 57.3% voor vergelijkbare scholen. De school scoort hiermee consistent hoog op cognitieve uitdaging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het Klimduin geeft nadrukkelijk hogere schooladviezen: 38.5% vmbo-(g)t en 15.4% vwo (tegenover 16.5% en 18.6% landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1.01% regio). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (7.7%) en havo/vwo (7.7%) laat zien dat de school doorstroommogelijkheden benadrukt, passend bij hun ontwikkelingsgerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Klimduin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.68 | 177.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 t/m groep 7 worden de toetsen van Cito leerlingvolgsysteem (Leerling in beeld) 2x per jaar afgenomen. In groep 8 worden in september/oktober de begintoetsen gemaakt en in februari een doorstroomtoets. We vinden het belangrijk om naar het hele kind te kijken, dus naast het cognitieve uit toetsen kijken we ook naar welbevinden, veiligheid in de klas, omgang met andere kinderen (sociaal-emotioneel), werkhouding, concentratie en motivatie. De toetsen worden met name gebruikt om te kijken waar een kind staat en wat de volgende stap is. De toetsen die we afnemen zijn: Technisch lezen: Avi, tekst lezen en DMT, woordjes lezen (vanaf groep 6 alleen voor zwakke lezers) Begrijpend lezen Rekenen/wiskunde Taalverzorging (Interpunctie en spelling, ook werkwoordspelling vanaf eind groep 6) Deze toetsen worden gebruikt om te kijken waar de leerling staat en wat de volgende stap is. In groep 3 worden de leestoetsen pas afgenomen als kinderen alle letters geleerd hebben (meestal na kern 6 van Veilig leren lezen). In groep 4 wordt begrijpend lezen pas getoetst als kinderen voldoende technisch leesniveau hebben en ook in andere groepen wordt zo nodig adaptief getoetst. Daarnaast wordt ook op groeps- en schoolniveau gekeken wat nog aandacht behoeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41.7% van de leerlingen presteert boven hun advies - bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 8.3% zit onder advies (vs 11.8% nationaal). Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van het adviesproces met zijn uitgebreide monitoring vanaf groep 1 en doorstroomtoetsen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen die met plezier naar school gaan en goed in hun vel zitten, leren het best! Het is daarom heel belangrijk dat het pedagogisch klimaat op school goed is, zodat kinderen zich lekker voelen en om leren gaan met verschillende sociale aspecten, zoals vrienden maken, samenwerken, complimenten geven, vragen of je mee mag spelen, aardig zijn voor elkaar, elkaar helpen, vragen stellen en conflicten oplossen. LEES MINDER
Met plezier naar school
Welbevinden
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Klimduin voor sociale ontwikkeling?
Gedrag is een speerpunt van Basisschool Het Klimduin. De kernwaarden van de school zijn verantwoordelijkheid, veiligheid, respect en betrokkenheid. Vanuit deze kernwaarden zijn er 5 basisregels: Je houdt rekening met elkaar, Je luistert naar elkaar, Je gebruikt je binnenstem, In de school loop je rustig, Je gebruikt het materiaal waarvoor het bedoeld is. Er wordt gewerkt met de methode Hiro voor sociaal-emotionele ontwikkeling, die theorie combineert met praktische oefeningen en judolessen. De waarden die centraal staan zijn: vertrouwen, samenwerken, respect, beheersing, weerbaarheid, discipline en plezier.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Klimduin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Klimduin gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.