
Schoolweging
De schoolweging van De Sieppe is 30,17 , met een spreiding van 7,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft het fundamenteel niveau met 96,3% tegenover een landelijk gemiddelde van 95,7%. Dit benadrukt de solide basiskwaliteit, conform het in het schoolplan omschreven 'opbrengstgericht werken'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
28,6% van de leerlingen ontving een vwo-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde (18,6%). Ook havo/vwo-adviezen scoren met 21,4% bovengemiddeld. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,6% vmbo-b/k, tegen 5,5% landelijk), wat een sterke focus op theoretische doorstroom illustreert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sieppe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.39 | 176.4 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zijn een goede indicator voor de ontwikkeling van de groep en de individuele leerling. Zo weten we welke groep relatief veel leerlingen heeft met andere ondersteuningsbehoeften en passen we ons onderwijsaanbod, inzet ambulant personeel en evt. extra ondersteuning in de groep aan. De tussentijdse resultaten worden gemeten via de leerlijnen van Mijn Kleutergroep (groep 1 en 2) en via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van Cito (groep 3 t/m 8). De uitkomsten worden geanalyseerd, vergeleken met de methoderesultaten en afhankelijk hiervan wordt het aanbod en begeleiding per groep of leerling bijgesteld. De afstemmingscoördinator bespreekt de bevindingen met de leerkrachten. Zij bespreken hoe de instructie passend is bij de behoeften van de leerlingen in de groep. Dit vindt minimaal twee keer per jaar plaats. Tussentijds geven de methodegebonden toetsen een goed beeld van de vorderingen van de groep/leerling. Het onderwijsaanbod wordt mede op basis van de resultaten aangepast. Dit kan betekenen dat leerlingen meer uitdaging(verdieping) of extra uitleg krijgen. Het klassenmanagement van de leerkracht wordt hierop aangepast. Leerlingen krijgen onderwijs passend bij hun instructiebehoefte. Instructie kan ook in andere groepen gegeven worden door middel van instructiegroepen of door de inzet van extra leerkrachten. De groepsleerkracht stuurt en volgt het onderwijsproces in samenspraak met de afstemmingscoördinator en betrokken collega's. Sinds schooljaar 2023-2024 werkt De Sieppe met de nieuwste versie wereld in getallen (WIG5) De directeur en de afstemmingscoördinator zien erop toe dat afspraken nageleefd worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44% presteert boven advies (landelijk 25,3%), dankzij intensieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Slechts 20% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze resultaten onderstrepen de waarde van het tweedaagse adviesgesprek en vroegtijdige signalering.
Sociale ontwikkeling
Onder sociale opbrengsten verstaan we het aanleren van sociale vaardigheden. Dit zien wij naast leerprestaties als een onderwijsopbrengst. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei (toekomstige) situaties op een prettige manier met anderen om te gaan en zo bij te dragen aan een fijne sfeer op school. Deze sociale vaardigheden zijn een voorwaarde om goed te kunnen functioneren binnen de samenleving (burgerschap). Onder deze vaardigheden verstaan wij samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. De sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Het eigenaarschap van de kinderen willen we hierin graag vergroten. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Kernwaarden vreedzame school
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Sieppe voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Sieppe werkt met de aanpak "De vreedzame School", waarmee het democratisch burgerschap wordt aangeleerd. Deze vaardigheden oefenen de leerlingen binnen en buiten de school. Burgerschap wordt onder andere ervaren tijdens het programma Democracity, waarbij leerlingen fictieve politieke partijen oprichten, zich verdiepen in standpunten, op excursie gaan naar het gemeentehuis en debatteren over politieke keuzes. Tijdens het thema Global Goals zamelt de school kleding in en bezoeken klassen de weggeefwinkel. De school scheidt afval en leerlingen ruimen zwerfvuil op.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Sieppe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Sieppe gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Zien, Sociogrammen, Seo poppetje, Mijn Kleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Sieppe?
Openbare Basisschool De Sieppe gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Sta sterk (training), Vreedzame school. De Vreedzame School wordt aangevuld met onderdelen van andere methodes.