
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Groenlo is 30,59 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,6% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Hoeksteen ruimschoots de landelijke norm van 85%. De score ligt vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,9%), wat wijst op stevige basisvaardigheden bij vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, specifiek gericht op het maximaliseren van leerpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: enerzijds 17,9% praktijkonderwijs/vmbo-b (fors boven regio's 6,6%), anderzijds 53,6% havo/vwo-adviezen (tegen 45,6% landelijk). Dit contrast sluit aan bij de hoge schoolweging (30,59), waarbij de school zowel intensieve ondersteuning biedt als uitdagend onderwijs voor hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Groenlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met behulp van methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld van CITO. Aan de hand van de resultaten wordt een databespreking gehouden met de IB-er op groepsniveau en met het team op schoolniveau. Van de data-bespreking en de analyse van de toetsen maakt de leerkracht een groepsplan of stelt het groepsplan bij. Op schoolniveau wordt gekeken naar de schoolresultaten en besproken op welke gebieden een schoolbrede aanpak nodig is en welke interventies genomen dienen te worden. Aan de hand van jaarplannen zijn er twee maal per jaar kwaliteitsgesprekken met de stafmedewerker Kwaliteit van AccentScholengroep. In deze gesprekken wordt gesproken over de behaalde resultaten in relatie tot de gestelde doelen op de toetsen uit Leerling in Beeld. Ook komen de resultaten behaald op de Eindtoets nadrukkelijk aan de orde. Naast de jaarlijkse CITO-toetsen worden de resultaten van de methodegebonden toetsen gebruikt voor het bijstellen van het onderwijs aan de groep of aan specifieke leerlingen. Voor de onderdelen Spelling en Rekenen maken we met ingang van het schooljaar 2020-2021 gebruik van Snappet. Snappet is een methode waarin leerlingen opdrachten digitaal verwerken. Nadat de leerkracht het doel van de les heeft besproken en een eerste instructie heeft gegeven gaan de leerlingen digitaal de opdrachten verwerken. Snappet past de moeilijkheid van de opgaven automatisch aan naar gelang de leerlingen de opgaven beantwoorden. Hierdoor wordt echt ingespeeld op de vaardigheid van de leerling. De leerkracht volgt de leerling en past gerichte instructie toe waar nodig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29,2% van de leerlingen presteert boven hun advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Dit succes onderstreept de kwaliteit van de doorstroombegeleiding. De 16,7% die onder advies presteert (tegen 11,8% landelijk) vraagt wel aandacht, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Ook als het gaat om sociale opbrengsten dienen Autonomie, Relatie en Competentie uitgangspunten te zijn. We willen kinderen bewust maken van hun rol in de maatschappij. Hoe ga je om met jezelf, de ander en de wereld om je heen? In relatie zijn met de ander en de wereld is daarbij van wezenlijk belang. Deze bewustwording is zichtbaar vanuit de normen en waarden die leerkrachten uitdragen en meegeven. Warmte, veiligheid, rust, ruimte en respect zijn daarbij belangrijke pijlers. De methode Kwink richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In het werken met de methode Blink geven we aandacht aan wereldorientatie waarbij naast algemene kennisoverdracht eigen leervragen nadrukkelijk aan de orde komen. Binnen het onderwijs op De Hoeksteen worden coöperatieve werkvormen gehanteerd. Het individueel en samen leren is daarbij nadrukkelijk aan de orde. LEES MINDER
Motiveren
Samenwerken en vertrouwen
Waarderen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Hoeksteen werkt met de methode KWINK voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij thema's als identiteit, omgangsvormen en verantwoordelijkheid aan bod komen. De school hanteert Gouden Regels en werkt aan een Gezonde School. Er wordt gemonitord op sociale veiligheid en welbevinden door middel van vragenlijsten uit het programma ZIEN en leerlingtevredenheidsonderzoeken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoeksteen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.