
Schoolweging
De schoolweging van De Meerstromen is 28,77 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit is opmerkelijk voor een school met complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,77) en benadrukt de toegankelijkheid van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6% voor deze schoolpopulatie. De score van 74,2% overstijgt ook het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31,25% havo en 25% vwo (tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo landelijk). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, terwijl vmbo-b/k met 25% juist boven het regionaal gemiddelde (9,17%) ligt. De brede spreiding in adviezen (vmbo-k tot vwo) sluit aan bij de gemeten spreiding in schoolweging (5,57).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meerstromen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij gebruiken op de Meerstromenschool de IEP-toetsen om de tussenresultaten te meten. Wij nemen diverse toetsen af op de momenten waarop dit moet en op de wijze zoals die omschreven is in de handleiding. In de toetskalender die we elk jaar opstellen, is te vinden welke toetsen we op welk moment afnemen. De resultaten van de toetsen worden uiteraard met ouders / verzorgers besproken tijdens oudergesprekken. Als team bekijken we de resultaten natuurlijk ook uitvoerig. Zowel op leerlingniveau als op klas- en schoolniveau. Op basis daarvan bekijken we welke aanpassingen we willen doen. Dat kan ook weer op de diverse niveaus; per kind, klas of heel de school. Daarnaast hebben we uiteraard ook de methodegebonden toetsen, meestal noemen we dat een proefwerk of een dictee vanaf groep 3. Deze worden gewaardeerd en in het administratieprogramma opgenomen. Deze resultaten ziet u verwerkt terug op de rapporten van de kinderen. Maar we doen er natuurlijk meer mee. We kijken of kinderen de aangeboden stof beheersen of dat ze nog extra aandacht nodig hebben voor het geleerde. Daar passen we dan vervolgens ons onderwijsaanbod of de instructie op aan. De aanpassingen die gedaan worden zijn opgenomen in de leerlingkaart welke in ons leerling administratiesysteem ParnasSys is opgenomen. Waar nodig worden plannen van aanpak gemaakt, ook deze zijn hier in terug te vinden. De uitkomst van de toetsen en andere testen zijn ook onderwerp van gesprek in de kindgesprekken die we voeren met de leerlingen. In de groepen 1 en 2 hebben we uiteraard nog geen proefwerken. Daar werken we met de methode Onderbouwd, waarin leerdoelen omschreven zijn. De leerkracht kijkt of kinderen het aangeboden programma "onder de knie hebben". Ook hier kijkt de leerkracht uiteraard naar de vervolgstappen en past het aanbod en de instructie aan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 46,15% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. De 7,69% die boven advies scoort, is juist lager dan de landelijke 25,27%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie en de regionale beperkingen in brugklassamenstelling zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Didactiek is de manier hoe we kennis, vaardigheden en leerhoudingen onderwijzen aan leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat staat of valt met het contact tussen de leraar en zijn leerlingen. We willen de emotionele- en sociale veiligheid voor alle kinderen in hoge mate realiseren door nog verder te investeren in de persoonlijke relatie van leerkracht- leerling (o.a. door kindgesprekken). Als het contact goed is, voelen de leerlingen zich veilig, kunnen ze actief mee doen, zijn de leerprestaties hoger en kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Hoewel het bij didactiek en pedagogiek om twee verschillende componenten gaat, kunnen zij binnen schoolverband niet los van elkaar worden gezien. Onze ambitie is het pedagogisch en didactisch vlak volledig met elkaar te combineren, zodat voor elke leerling de condities zo goed mogelijk zijn en ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Gedurende het hele schooljaar besteden wij aandacht aan groepsvorming en saamhorigheid in iedere groep. Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan het vormen van de groep door gerichte activiteiten. Als de groepssamenstelling in de loop van het jaar verandert kan daardoor ook de groepsdynamiek veranderen. Ook dan zetten we extra activiteiten in. LEES MINDER
normen en waarden
veiligheid
burgerschap
Wat is de werkwijze van Basisschool De Meerstromen voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Basisschool De Meerstromen komen schoolbreed aan bod, er is alleen nog geen methode gekozen. Het sociale klimaat binnen de school is van nature positief. Door middel van een sociale vragenlijst wordt de sociale veiligheid in kaart gebracht. Ouders van kinderen die baat hebben bij het meer weerbaar worden, worden gewezen op de mogelijkheden die er in de regio zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Meerstromen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Meerstromen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en een Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Meerstromen?
Basisschool De Meerstromen gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.