
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Irene Gramsbergen is 30,48 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
85,19% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, exact op de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit geeft aan dat de basisvaardigheden effectief worden aangeleerd, ondanks de uitdagingen die samenhangen met de leerlingenpopulatie. De score ligt 10,5 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat benadrukt dat maatwerk nodig blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,27% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit kan verklaard worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,48), waarbij taal- en rekenonderwijs extra aandacht vereist. Desondanks scoort de school hiermee vergelijkbaar met soortgelijke scholen in plattelandsgebieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op middenniveaus: 33,33% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t/havo-advies, wat ruim boven het regionale gemiddelde van 10,34% ligt. Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (11,11%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Het aandeel havo/vwo-adviezen (11,11%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (10,93%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hardenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.93 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Begrijpend lezen: resultaten voldoende, wisselend per groep. Aandacht voor woordenschat als onderdeel van begrijpend lezen werpt vruchten af. Rekenen: resultaten voldoende, maar nog niet voor alle groepen. Er wordt gewerkt aan de koppeling tussen de methode, Snappet, Bareka, MSV. Dit komt uitgebreid terug in het meerjarenplan van de komende schoolplanperiode. Technisch lezen: goede resultaten, door de verschillende werkvormen wordt er veel leesplezier ervaren, hier is met een geheel vernieuwde inhoud van de boekenkast op ingezet. Spelling/Taalverzorging: mooie resultaten. Met de overstap op een nieuwe methode in januari 2024 wordt stijging verwacht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Tegelijk behaalt 25% van de leerlingen een niveau boven het advies, wat het belang van doorlopende monitoring onderstreept. De school beschrijft in haar profiel specifieke aandacht voor doorstroomtransities, wat mogelijk deze tweedeling verklaart.
Sociale ontwikkeling
Sinds schooljaar 2023-2024 werken we met de HiRO methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. HiRO is een preventieve schoolbrede lesmethode die werkt aan de hand van ervarend- en bewegend leren. De digitale leeromgeving staat centraal en wordt in de klas gebruikt. Verschillende fysieke werkvormen spelen een grote rol. De lessen dienen als basis van de sociale vaardigheden waar kinderen hun leven lang de vruchten van plukken. HiRO werkt met de waarden: Vertrouwen: op elkaar kunnen rekenen Samenwerken: elkaar altijd helpen Respect: alles en iedereen in hun waarde laten Beheersing: in balans blijven Weerbaarheid: sterk staan en volhouden Discipline: doen wat nodig is Plezier: lachen en veel lol maken LEES MINDER
Vertrouwen, Samenwerken
Respect, Beheersing
Weerbaarheid, Discipline, Plezier
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Prinses Irene voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Prinses Irene gebruikt de methode HiRO. Deze methode combineert bewegend- en ervarend leren met de zeven Schooljudo waarden: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Het programma is afgestemd op de behoeften van elke klas en bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling door een combinatie van praten, ervaren, reflecteren en doen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Prinses Irene om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Prinses Irene gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Prinses Irene?
Openbare Basisschool Prinses Irene gebruikt de methode HiRO voor sociaal-emotioneel leren.