r.k. basisschool St. Aloysius
Spieringstraat 18
2801 ZM Gouda

Schoolweging

Schoolweging
27.9
Spreiding
7.39

De schoolweging van St. Aloysius Gouda is 27,90 , met een spreiding van 7,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,64% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Dit onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit duidt op een solide aanpak van taal en rekenen, waarbij de school het potentieel van leerlingen effectief benut.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 20,41% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 18,37% havo-advies. Praktijkonderwijs (2,5%) blijft beperkt, wat lager is dan het regionale gemiddelde. De brede adviesrange (van vmbo-b/k tot vwo) sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Aloysius GoudaGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5175.23175.62

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We spannen ons tot het uiterste in, om onze leerlingen het optimale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we leerlingen gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, om ons onderwijs af te stemmen en te verbeteren. Wij werken onder andere met methodetoetsen en Cito-toetsen vanaf fase 5 (groep 3) en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Bij de fasen 1 t/m 4 (groepen 1 en 2) volgen wij kinderen middels het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Wij stellen vanuit onze eigen leerling populatie eigen schooldoelen op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 41,86% boven het advies uitstijgt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat kinderen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. LEES MINDER

samenwerken

gericht op oplossingen

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van r.k. basisschool St. Aloysius voor sociale ontwikkeling?

R.k. basisschool St. Aloysius maakt gebruik van de lessen van 'De Vreedzame School'. De kern bestaat wekelijkse les in conflictoplossing en het ontwikkelen van sociale competenties. Het is een aanpak waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat: kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en in de school, er worden leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten en er is een actieve leerlingenraad. Zo leren kinderen vaardigheden die ze nodig hebben als burger in een democratische samenleving.

Welke registratievorm(en) gebruikt r.k. basisschool St. Aloysius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

R.k. basisschool St. Aloysius gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt r.k. basisschool St. Aloysius?

R.k. basisschool St. Aloysius gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.