Protestants Christelijke Basisschool Livingstone
Livingstonelaan 60
2803 EL Gouda

Schoolweging

Schoolweging
26.68
Spreiding
6.72

De schoolweging van Livingstone is 26,68 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,24% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score benadrukt de kwaliteit van basisvaardigheden, consistent met het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit resultaat overtreft het vergelijkingsgemiddelde (63,3%) en reflecteert het effect van gepersonaliseerde leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op theoretische leerroutes: 52,4% havo/vwo- of vwo-advies (vs. 45,6% regio). Het aandeel praktijkonderwijs (2,38%) blijft onder het regionaal gemiddelde (5,64%), wat aansluit bij het academisch georiënteerde profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLivingstoneGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5178.11175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Livingstoneschool werken we handelingsgericht (HGW). Dit betekent dat we denken in mogelijkheden. Hierdoor staan de onderwijsbehoeften van onze groepen en onze leerlingen centraal. Uiteraard heeft de leerkracht hierbij een belangrijke rol. Het is dan ook van belang om de deskundigheid van onze leerkrachten op didactisch en pedagogisch gebied op een hoog niveau te houden. Ook de ouders worden betrokken bij het HGW. Zij hebben een belangrijke rol. Wij zien ouders namelijk als deskundigen waarmee we regelmatig afstemmen over de kinderen. Binnen het handelingsgericht werken, werken we in de groepen op drie niveaus. Hiermee krijgt iedere leerling instructie op zijn of haar niveau. De doelen, het onderwijsaanbod aan de verschillende niveaugroepen en de organisatie hiervan worden beschreven in zogenaamde groepsplannen per vak. Deze plannen worden tweemaal per jaar, nadat de methode-onafhankelijke toetsen zijn afgenomen, bijgesteld en aangepast. Opbrengstgericht werken (OGW) Het werken aan een opbrengstgerichte cultuur ziet er op de Livingstoneschool als volgt uit: We werken met een duidelijke toetskalender waarin het afnemen en analyseren van toetsen en het planmatig werken aan verbetering van opbrengsten op leerling-, groep- en schoolniveau door middel van protocollen is opgenomen. De schoolleider en de interne begeleiders (Ib-ers) hebben geleerd een opbrengstgerichte cultuur te integreren in de huidige schoolcultuur. De schoolleider, Ib-ers en de leerkrachten hebben geleerd resultaten op waarde te schatten en zijn in staat om te werken met prognoses. Tijdens groepsbesprekingen staan naast het pedagogische klimaat ook de opbrengsten centraal. Er wordt gewerkt met rapportages waarin de tussenresultaten en de eindresultaten staan opgenomen met een prognose voor de eindresultaten van het volgende jaar. Daarnaast komen leerkrachten per bouw bij elkaar om tijdens intervisiemomenten elkaar te bevragen over de behaalde resultaten. Dit leidt tot adviezen over het vervolgtraject.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,66% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 77,36% op advies functioneert. Dit bevestigt de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het warme overdrachtsprotocol.

Sociale ontwikkeling

Op de Livingstoneschool ontwikkelingen de kinderen zich in een veilige schoolomgeving. Aan de hand van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren richten we ons de preventie van storend gedrag en pesten, maar bovenal op de kracht van een veilige groep! Kwink geeft de leerlingen handvatten om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Omdat de hele school in dezelfde week met hetzelfde thema bezig is, kan er ook thuis goed over gesproken worden. Kwink geeft ook materialen om als school en thuis een sterke samenwerking te hebben op het gebied van gedrag en sociaal-emotioneel leren door onder andere ouderbrieven aan te bieden. Zo blijft het thuisfront op de hoogte van de sociale ontwikkeling op school en worden de gedragsregels voor het kind steeds meer eigen. Kwink werkt vanuit de SEL-competenties: Besef hebben van jezelf Besef hebben van de ander Keuzes kunnen maken Zelf-management Relaties kunnen hanteren LEES MINDER

Veilige leeromgeving

Vertrouwen

Respect voor de ander & jezelf

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone voor sociale ontwikkeling?

Bij Protestants Christelijke Basisschool Livingstone wordt veel aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling van een kind. Er wordt gewerkt met de methode Kwink voor de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van groepsvorming, de zogenaamde Gouden weken. De registratie voor groepen 1/2 gebeurt via Leerlijnen Jonge Kind, en voor groepen 3 t/m 8 via Sociaal-emotioneel Functioneren (Leerling in beeld). De analyse vanuit observaties door leerkrachten geeft handelingsadviezen. Leerlingen van groepen 5-8 vullen vragenlijsten in om inzicht te krijgen in hun eigen functioneren t.o.v. sociaal-emotioneel leren. Het instrument Sociaal-emotioneel functioneren van Leerling in beeld brengt de relevante categorieën binnen de schoolcontext in kaart die betrekking hebben op een veilige leeromgeving, sociaal zelfbeeld, cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, pro-sociaal gedrag, afwezigheid van pestgedrag, gevoel van sociale veiligheid, gedrag tijdens de les en zelfvertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Livingstone om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool Livingstone gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Livingstone?

Protestants Christelijke Basisschool Livingstone maakt gebruik van de methode Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.