Plaswijckschool in Gouda

Het team van Plaswijckschool in Gouda

Current section: team
Weerestein 37 - 39
2804 Gouda

Zie hier hoe het team van Plaswijckschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Plaswijckschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Plaswijckschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Plaswijckschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Plaswijckschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.1%)
Man (5.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Plaswijckschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Plaswijckschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.7%)
Direct ondersteunend personeel (29.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Plaswijckschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Plaswijckschool: Een Zorgeloze Aanpak

Op de Plaswijckschool garanderen we continuïteit in het onderwijs door een proactieve aanpak bij leerkrachtafwezigheid. Bij studieverlof of ziekte van een leerkracht zetten we onze gespecialiseerde invalpool, RTC Cella, in om direct passende vervanging te bieden. Onze flexibele interne oplossingen bieden een solide vangnet wanneer externe krachten niet direct beschikbaar zijn. Dit omvat het slim combineren van klassen, waarbij leerlingen tijdelijk worden opgevangen in andere groepen. Daarnaast zetten we de expertise van ons toegewijde team in. Een collega uit het team kan extra taken op zich nemen, terwijl onze onderwijsassistenten met hun praktische vaardigheden de lessen verzorgen. Ook ervaren stagiaires dragen bij aan een stabiele leeromgeving. Alleen in uitzonderlijke situaties, en altijd met de grootst mogelijke communicatie via e-mail en Social Schools, vragen we ouders om hulp bij het opvangen van hun kinderen thuis. Mocht dit echter niet haalbaar zijn vanwege werkverplichtingen of andere redenen, dan staat de school klaar om uw kind op te vangen binnen een andere, beschikbare groep. Uw kind is altijd welkom bij ons.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Plaswijckschool is een protestant-christelijke basisschool, werkend vanuit het onderwijsconcept; onderwijs op leerpleinen. De kinderen werken op hun eigen niveau en eigen tempo. Ze krijgen veel kansen om hun talenten te ontwikkelen. Dit geven we organisatorisch vorm door te werken met leerpleinen, zodat we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind. De school werkt met drie leerpleinen. Er zijn gedeeltelijk open ruimtes. Op leerplein 1 zitten de leerjaren 1 tot en met 3. Op leerplein 2 de leerjaren 4 en 5 en op leerplein 3 de leerjaren 6, 7 en 8. Kern van onze aanpak is dat we kinderen zo goed mogelijk willen voorbereiden op leven en werken in de 21e eeuw; een tijd vol nieuwe en snel veranderende uitdagingen! Kinderen die opgroeien in deze tijd hebben naast belangrijke basisvaardigheden als lezen, taal en rekenen ook vaardigheden nodig als kritisch en creatief denken, samenwerken, communiceren en mediawijsheid, de zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden. In de middagen werken we thematisch met de methode van Vier Keer Wijzer voor natuur, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Kinderen doen kennis op over de diverse vakken/thema's en leren hun leervoorkeuren en talenten herkennen door de verwerkingsopdrachten die zij kiezen. Kinderen leren ontdekkend en de leerkrachten nemen een coachende rol aan om de gestelde leerdoelen van het SLO te behalen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen sterk in hun schoenen staan, grenzen aan kunnen geven en voor zichzelf en een ander kunnen opkomen. We zijn een Rots en Waterschool en geven elk kind jaarlijks 10 Rots en Water basislessen. In de hele school is Rots en Water zichtbaar en voelbaar.

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op de Plaswijckschool: Onze Specialisten

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider met focus op Taal en Rekenen
Rekenspecialist
Remedial Teacher voor Extra Ondersteuning
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is 1,5 dag per week aanwezig om het reken- en taalonderwijs te versterken. Zij deelt haar expertise met ons team, leerkrachten en leerlingen, en draagt bij aan de continue ontwikkeling van ons onderwijs. Met een leescoördinator en taalcoördinator waarborgen we een consistente aanpak voor taal en rekenen door de hele school. Deze specialisten faciliteren collegiale consultaties en implementeren verbetertrajecten waar nodig. Regelmatige ondersteuning van adviseurs van onze stichting zorgt voor actuele expertise. Indien extra begeleiding vereist is, zetten we een remedial teacher in voor gerichte ondersteuning.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Al onze leerkrachten streven ernaar de Rots en Water training te volgen om deze waardevolle lessen te kunnen geven. Dit bevordert de sociaal-emotionele veerkracht van onze leerlingen. De intern begeleider is het centrale aanspreekpunt voor leerlingenzorg en coördineert ondersteuning voor leerkrachten en ouders. Door gerichte gesprekken zoeken we naar passende oplossingen voor hulpvragen, conform ons schoolondersteuningsprofiel. Daarnaast volgen twee medewerkers een gespecialiseerde opleiding, één tot gedragsspecialist en de ander tot specialist meer- en hoogbegaafdheid. Samen met de intern begeleider en leerkrachten pakken zij uitdagingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling aan. Voor complexe vraagstukken werken we samen met externe experts zoals de leerplichtambtenaar, onderwijsspecialisten, Auris, het SWV, het sociaal team en de schoolarts van de GGD.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider voor Leerlingen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider coördineert de leerlingenzorg en biedt begeleiding aan leerkrachten en ouders bij hulpvragen. Vanaf preventieniveau 2 worden gesprekken gevoerd om effectieve oplossingen te vinden, in lijn met ons schoolondersteuningsprofiel. De Plaswijckschool maakt gebruik van een breed netwerk aan interne en externe deskundigen, waaronder de leerplichtambtenaar, onderwijsspecialisten, Auris, het SWV, het sociaal team en de schoolarts. Deze samenwerkingen versterken onze aanpak voor gedrag en leerontwikkeling. Bijkomend volgen twee medewerkers een opleiding tot gedrags- en meer-/hoogbegaafdheidsspecialist. Zij versterken ons team in het aanpakken van gedragsuitdagingen, werkhouding en taakaanpak, in nauwe samenwerking met de intern begeleider en leerkrachten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor motorische ontwikkeling in dit overzicht staan, integreren wij beweging en fysieke activiteit structureel in ons lesprogramma om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe zorgprofessionals. De school biedt een veilige en ondersteunende omgeving waar de basisbehoeften van elk kind worden gerespecteerd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Rolstoeltoegankelijk toilet
BSO/VSO/PSZ van kinderopvang Quadrant

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op de Plaswijckschool

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij de Plaswijckschool in Gouda geloven we in een persoonlijke aanpak. We starten elk traject met een open gesprek met ouders om te bekijken hoe we de ontwikkeling van uw kind optimaal kunnen ondersteunen. Als reguliere basisschool voor de wijk, zetten we vol in op het welzijn en de talentontwikkeling van elk kind. Ons Schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op onze website en bij de directie, vormt de basis voor afstemming. In nauwe samenwerking met de intern begeleider en het team, beoordelen we of onze faciliteiten aansluiten bij de individuele ondersteuningsbehoefte van uw kind tot aan het einde van de basisschoolperiode. Mocht onze school niet de perfecte match zijn, dan helpen we u actief bij het vinden van de meest geschikte onderwijsplek. Wij bieden op maat gemaakte instructie en ontwikkelen unieke leerlijnen voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Dit garandeert een duidelijke, doorlopende ontwikkelingslijn. Door nauwlettend de voortgang van elke leerling te volgen en gerichte begeleiding te bieden met diverse evaluatie-instrumenten, zorgen we voor optimale groei. Indien nodig, en altijd in overleg met u als ouder, implementeren we aanvullende hulpprogramma's. Onze intern begeleider faciliteert toegang tot gespecialiseerde hulp, waaronder fysiotherapie, logopedie en externe expertise van onze stichting D4W of andere begeleidingsdiensten. We ontwikkelen specifieke arrangementen en bieden expertise voor leerlingen die meer nodig hebben dan standaard interventies. Voor deze kinderen stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op, waarbij u als educatieve partner nauw betrokken bent. Ons team beschikt over specialistische kennis op het gebied van hoogbegaafdheid, dyslexie, ICT en reken- en leesonderwijs. Met onze instructional leaders (EDI) en gedragsexpertise, en onze flexibele leeromgevingen met extra werkplekken, bieden we een stimulerende leeromgeving. De IB-ruimte wordt effectief ingezet voor begeleiding, en we beschikken over een breed scala aan leermiddelen en specifieke hulpmiddelen. Toekomstgericht Onderwijs: Verbreding van Expertise De Plaswijckschool blijft zich ontwikkelen om aan te sluiten bij de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. We committeren ons aan het luisteren naar onze leerlingen en het bieden van de nodige ondersteuning voor hun volgende stap. Binnenkort versterken we ons team met een gedragsspecialist en een specialist voor hoog- en meerbegaafdheid, naast onze bestaande reken- en taalcoördinatoren. Bovendien kunnen we altijd rekenen op de brede expertise binnen onze stichting. Ontdek de mogelijkheden voor extra ondersteuning op de Plaswijckschool.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Plaswijckschool Gouda: Kwaliteitsborging en Schoolontwikkelingsplan

Wat zijn de kernambities van de Plaswijckschool in het schoolplan?

De Plaswijckschool streeft naar uitmuntendheid in zowel onderwijs als de persoonlijke ontwikkeling van onze 168 leerlingen. Kwaliteitszorg is hierbij ons leidende principe, waarbij we systematisch en cyclisch onze ambities monitoren en bijsturen. Onze strategische doelen voor 2024-2028 omvatten het versterken van de samenwerking met ouders, zodat zij optimaal geïnformeerd en betrokken zijn bij de school. Dit meten we via een tweejaarlijkse oudertevredenheidsenquête. Daarnaast focussen we op solide basisvaardigheden in kernvakken zoals lezen, taal, spelling en rekenen, met als doel constante groei en passend onderwijs voor ieder kind. De protestants-christelijke identiteit van onze school wordt actief uitgedragen en zichtbaar gemaakt. Verder zetten we in op de profilering van de Plaswijckschool om het leerlingaantal met 20% te laten groeien en integreren we ICT op een doordachte manier om de onderwijskwaliteit verder te verhogen.

Hoe realiseert de Plaswijckschool haar onderwijsdoelen?

Onze schoolambities worden vertaald naar concrete jaarplannen, die als leidraad dienen voor alle onderwijsbeslissingen. Elk halfjaar evalueren en actualiseren we deze plannen en ambities in een cyclisch proces, wat zorgt voor continue verbetering en zicht op onze voortgang. Het gehele team, inclusief werkgroepen, coördinatoren en de intern begeleider, is mede-eigenaar van deze jaarplannen. Door heldere doelstellingen, gestructureerde werkprocessen en een efficiënte vergaderstructuur, waarborgen we de realisatie van onze schoolse ambities. De medezeggenschapsraad wordt actief betrokken bij de totstandkoming en evaluatie van zowel de school- als de jaarplannen, wat bijdraagt aan een transparant en gedragen schoolbeleid.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Start bij Plaswijckschool

Toelichting van de school

Plaswijckschool in Gouda biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om een vliegende start te garanderen. Wij focussen op spelenderwijs leren en de brede ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Extra Leermogelijkheden voor Peuters en Kleuters op Plaswijckschool

Absoluut, Plaswijckschool verrijkt het leerproces voor jonge kinderen met uitgebreide extra faciliteiten. Wij bieden diverse programma's die aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van peuters en kleuters. Deze initiatieven bevorderen de sociale, emotionele en cognitieve groei.

Absoluut, Plaswijckschool verrijkt het leerproces voor jonge kinderen met uitgebreide extra faciliteiten. Wij bieden diverse programma's die aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van peuters en kleuters. Deze initiatieven bevorderen de sociale, emotionele en cognitieve groei.

Professionele kinderopvang in de buurt
Gespecialiseerde peuteropvang en VVE-programma's

Samenwerkingen voor Optimale Ontwikkeling van Jonge Kinderen

Plaswijckschool werkt nauw samen met Quadrant Kinderopvang om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en gedeelde expertise. Onze gezamenlijke inspanningen zijn gericht op de optimale ontwikkeling van elk jong kind.

Plaswijckschool werkt nauw samen met Quadrant Kinderopvang om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en gedeelde expertise. Onze gezamenlijke inspanningen zijn gericht op de optimale ontwikkeling van elk jong kind.

Team | Plaswijckschool in Gouda | [2025] Schoolregister