Plaswijckschool
Weerestein 37 - 39
2804 GG Gouda

Schoolweging

Schoolweging
28.38
Spreiding
7.03

De schoolweging van Plaswyckschool is 28,38 , met een spreiding van 7,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,33% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in kernvakken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 56,67% van de leerlingen behaald, wat boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont ruimte voor verbetering ten opzichte van het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,33% vwo-advies (vs. 18,61% regio). Het percentage praktijkonderwijs (4,76% vmbo-b) ligt iets boven het regionale gemiddelde (5,52%). De combinatie van vmbo-(g)t (9,52%) en havo/vwo-adviezen (9,52%) toont een brede differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente GoudaGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Plaswijckschool zet de volgende middelen in om resultaten tussentijds te meten: coachingsgesprekken met de leerlingen, waarbij de leerling uitgedaagd wordt te reflecteren op het leerdoel en het leerproces en de leerkracht daar feedback op geeft heldere gesprekkencyclus van de leerkracht met de IB-er en de IB-ers met directieondersteunende formats voor de gesprekkencyclus om observaties en resultaten te analyseren toetsen: methodetoetsen, CITO-toetsen (begrijpend lezen, rekenen, spelling en de DMT) en de AVI-toets groepsanalyse met het team na de eerste toetsweek - n.a.v. de M-toetsen wordt besproken welk leerkrachthandelen geleid heeft tot successen en welk leerkrachthandelen nodig is voor de uitdagingen. oudergesprekken om ouders te informeren van de voortgang van hun kind(eren) groepsplannen en individuele plannen (deze laatste worden ingezien en ondertekend door leerling en ouder(s)/verzorger(s)) worden vervolgens gemaakt en ingezet om de leerling zijn persoonlijke ontwikkeling te laten volgen. Hierbij werken we met het samenvoegen van leerlingen op de volgende niveaus: de basisgroep, de groep met behoefte aan extra uitdaging, de groep met behoefte aan extra ondersteuning en het individu. Deze verdeling is per vak verschillend. In de groepen 1/2 wordt gebruikt gemaakt van het observatiesysteem Mijnkleutergroep. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd aan de hand van de ontwikkelingslijnen. Op basis hiervan stellen de leerkrachten een beredeneerd aanbod vast. De leerkrachten zullen ten alle tijden z.s.m. contact opnemen met de ouder(s)/verzorger(s) wanneer de leerling in zijn ontwikkeling sterk afwijkt van eerder behaalde resultaten en/of de leerlijn en methode van zijn leerjaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,14% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 17,86% boven het advies uitstroomt. Dit weerspiegelt een effectieve advisering, mede dankzij intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij leren kinderen een stevige basis te hebben en op te komen voor zichzelf. Het bewust zijn van je eigen gevoelens en ideeën, maar ook aandacht hebben voor die van een ander. Door sport, spel en bewegen worden vaardigheden aangeleerd, zoals regels en grenzen leren aanvaarden en respecteren.

Veiligheid: vertrouwen en rust

Opkomen voor jezelf

Grenzen aangeven

Wat is de werkwijze van de Plaswijckschool voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten nemen twee keer per jaar vragenlijsten af over welbevinden en betrokkenheid bij leerlingen van groep 1 t/m 8. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen deze lijsten ook in, waarbij naar pestbeleving gevraagd wordt. De leerkrachten analyseren de uitkomsten om vervolgens individuele of groepsplannen op te stellen. De Rots en Waterlessen worden zo gericht ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Plaswijckschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Plaswijckschool gebruikt Mijnkleutergroep en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Plaswijckschool?

De Plaswijckschool gebruikt Goed gedaan en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.