
Schoolweging
De schoolweging van Goejanverwelle is 30,71 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,94% scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score geeft aan dat de basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen worden gewaarborgd, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,71).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,23% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van de focus op maatwerk, zoals het Cito-leerlingvolgsysteem en ontwikkelingsgerichte monitoring die in het schoolprofiel worden benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslag: 19,05% havo/vwo en 11,9% vwo (samen 30,95%) versus 4,76% praktijkonderwijs/vmbo-b. Dit weerspiegelt zowel de cognitieve ambitie als inclusief beleid. Opvallend is het aandeel combinatieadviezen (28,57% bij vb. vmbo-(g)t/havo), wat duidt op zorgvuldige individuele afwegingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Gouda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gebruikt om te sturen op opbrengsten en de daarbij gestelde doelen. Tussenresultaten worden gebruikt om de doelen voor de volgende periode weer bij te stellen. De instructie wordt afgestemd op het niveau van de groep en wordt indien nodig tussentijds bijgesteld. In ons onderwijs houden we rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen. We erkennen de verschillen tussen de kinderen en proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden in de instructie en de verwerking van de leerstof. We gaan uit van de volgende uitgangspunten: We gaan uit van wat het kind al kan Samenwerking is belangrijk tussen kinderen en met de ouders Zoveel mogelijk rekening houden met wat een kind nodig heeft Leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk bij effectieve instructie en klassenmanagement Wij verzamelen alle gegevens van de tussen- en eindtoetsen en maken een analyse en een groepsoverzicht. Op basis van deze gegevens maken we een groepsplan. Dit plan en het overzicht wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. In de groepen wordt groepsdoorbrekend gewerkt m.b.t. instructie rekenen en (begrijpend) lezen in de parallelgroepen. Hierdoor is het mogelijk voor kinderen om op hun eigen niveau instructie te krijgen. Als een kind beter geholpen is met extra ondersteuning stelt de school in samenspraak met de ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Het OPP beschrijft hoe dicht het kind gestelde doelen kan benaderen en welke extra ondersteuning daarvoor nodig is. Ouders hebben een wettelijk instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. In dit plan worden de volgende zaken opgenomen: de te verwachten uitstroombestemming, de ondersteuning, de begeleiding en eventueel de afwijkingen van het onderwijsprogramma. In samenhang met het OPP werken de scholen met het zogenaamde Groeidocument waarin de stappen worden gevolgd van basis- naar extra ondersteuning. De betrokkenheid van de ouders, maar ook van het kind zelf is in het groeidocument uitgangspunt. Deze extra zorg wordt of door de leerkracht of door de onderwijsassistenten gegeven. Extra hulp van buitenaf (bijvoorbeeld de schoolbegeleidingsdienst) vindt nooit plaats zonder medeweten van de ouders. Regelmatig overleggen de intern begeleiders met de directie in het managementteam, waarbij ook de zorgkinderen worden besproken. Naast de extra ondersteuning van de eigen leerkracht krijgen kinderen met een taalachterstand extra hulp (taalstimulering) in of buiten de groep. Dit wordt gegeven door een onderwijsassistent.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,73% presteert boven advies – ruim 11% hoger dan het landelijk gemiddelde. Slechts 10,2% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Deze cijfers onderbouwen de kwaliteit van het pré-adviesysteem en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in de schoolgids.
Sociale ontwikkeling
Ons kindcentrum werkt met PBS (Positive Behavior Support). Dit houdt in dat wij werken met schoolbrede positief geformuleerde gedragsverwachtingen. Deze gedragsverwachtingen zijn gebaseerd op onze drie kernwaarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. In de school en op het plein belonen wij goed gedrag. Hierdoor zijn we voorspelbaar hoe wij als team reageren en welke consequenties de kinderen kunnen verwachten.
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Goejanverwelle voor sociale ontwikkeling?
De Vier Windstreken, waar Kindcentrum Goejanverwelle onder valt, hecht veel waarde aan een veilig en geborgen pedagogisch klimaat. Dit draagt bij aan een positieve ontwikkeling van kinderen en teamleden. Het beleidsplan 'sociale veiligheid' is onderdeel van het integrale veiligheidsplan van De Vier Windstreken. Dit beleidsplan bevat richtlijnen voor fysieke en sociale veiligheid en de meldcode. Het doel is een veilige leer- en werkomgeving te creëren, waarin vormen van agressie, geweld en pesten worden voorkomen. De onderwijsinspectie houdt toezicht op dit beleid. Kindcentrum Goejanverwelle maakt gebruik van de methode SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) die zich richt op educatie, houding, de school en haar sociale omgeving. Naast de methodische lessen is sociale veiligheid verweven in het dagelijks handelen van de leerkracht. De gedrags- en schoolregels die voortkomen uit PBS richten zich op het weergeven van gewenst gedrag.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Goejanverwelle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Goejanverwelle gebruikt de volgende registratievormen voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten: Kijk!, School Wide Positive Behaviour Support en de VeiligheidsMonitor (VEMO).