KC De Ontdekkingsreizigers
Burg Van Dijkesingel 51
2809 RB Gouda

Schoolweging

Schoolweging
27.44
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Ontdekkingsreizigers is 27,44 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OntdekkingsreizigersGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op spelling, lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en leerlingen beter ondersteunen. We gebruiken onder meer methodetoetsen, de methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De tussentoetsen van Leerling in Beeld leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde (altijd 3.0), weten we hoe goed we het doen. Inspectie Uit het onderzoek van de onderwijsinspectie in oktober 2023 is gebleken dat wij als school extra aandacht moeten besteden aan het verbeteren de eindopbrengsten. Wij zijn hier intensief mee bezig op basis van een gedegen verbeterplan. Hierbij hebben wij de ondersteuning van externe specialisten ingeroepen. De kindcentrumraad en alle ouders van ons kindcentrum worden actief op de hoogte gehouden van de vorderingen in dit ontwikkelproces. Dit doen wij via de nieuwsbrief en onderwijsinhoudelijke ouderavonden. Door de ingezette interventies vertrouwen wij erop dat de inspectie de school in november 2024 positief zal beoordelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden.

veiligheid

verbinden

zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij maken gebruik van de methode De Vreedzame School. De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze er toe doen. Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, werken wij met Hart en Ziel. Hart en Ziel biedt vragenlijsten aan op sociaal emotioneel gebied. Deze worden tot en met groep 8 door de leerkrachten ingevuld, vanaf groep 6 ook door de leerlingen zelf. Hierdoor ontstaat een goed beeld van een groep. De uitkomsten van alle informatie bespreken de directie en intern begeleider met de schoolbegeleider van de GGD en de Jeugdarts. Vervolgens maken de leerkrachten samen met de intern begeleider een aanpak voor de verschillende groepen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Ziel

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school