
Schoolweging
De schoolweging van De Goudakker is 34,92 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (93,0%). Deze score onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 34,3% en het vergelijkingsgemiddelde van 47,6%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies laat een tweedeling zien: 40% vmbo-b tegenover 40% havo of hoger (havo 20%, havo/vwo 10%, vwo 10%). Opvallend is het hogere aandeel praktijkgericht advies (40% vmbo-b vs. 5,52% bij vergelijkbare scholen), maar ook de sterke doorstroom naar havo/vwo (40% vs. 38,55% regio). Deze verdeling past bij de complexe leerlingenpopulatie met brede onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Goudakker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.08 | 176.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We doen ons best om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Dat is de reden dat we kinderen gedurende het schooljaar toetsen op onder andere lezen en rekenen. De uitkomsten helpen ons zicht te houden op de ontwikkeling van ieder kind, ons onderwijs te verbeteren en leerlingen beter te ondersteunen. Wij werken onder andere met methodetoetsen en Cito-toetsen en maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. De tussentoetsen van Cito leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op, die kan worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde (dat is altijd 3,0). Onze school gebruikt de tussenresultaten als een van de meetinstrumenten binnen de jaarlijkse cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Op basis van de behaalde resultaten stellen we doelen voor de groep en de individuele leerlingen en kijken we naar de onderwijsbehoeften van ieder kind. Vervolgens werken we hier planmatig aan door aanpassingen in ons onderwijsaanbod: differentiatie in instructie, leerstof en leertijd voor zowel de groep als de individuele leerling. De methode onafhankelijke toetsen en meetinstrumenten die we hiervoor gebruiken zijn: Bij de kleuters: * L.V.S van Bosos * Taal voor kleuters (CITO) * Rekenen voor kleuters (CITO) In alle groepen: * Rekenen en wiskunde (CITO) * Spelling (CITO) / V.L.L. spellingtoets * AVI toets (leesteksten)/ Drie minuten toets (woorden leestoets CITO) * Begrijpend lezen (CITO) * Entree toets (CITO -> groep 7)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...