
Schoolweging
De schoolweging van De Carrousel Gouda is 23,84 , met een spreiding van 4,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsvormen: 28,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 25,7% havo. Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (2,9%) iets hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%), wat past bij de lichte spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Carrousel Gouda | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
1e en 2e jaars Bij de kleuters wordt er niet getoetst, maar geobserveerd en genoteerd in het leerlingvolgsysteem. Het IEP LVS voor kleuters bevat observatie-instrumenten voor taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Alle observaties worden weergeven op een rapport: de talentenkaart. Door hier ook al van jongs af aan mee te werken, ontstaat er in het leerlingvolgsysteem een mooie doorgaande ontwikkelingslijn. 3e t/m 8e jaars Naast de vakgebieden taal en rekenen hebben we ook aandacht voor andere zaken zoals: hoe zit een leerling in zijn vel, hoe pakt een leerling zijn taak aan, waar liggen de interesses, waar wordt hij/zij vrolijk van, de creatieve ontwikkeling. Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Wij werken daarom met het Inzicht Eigen Profiel Leerlingvolgsysteem (IEP LVS). Het IEP LVS bevat toets- en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen, daarnaast wordt ook gekeken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: u krijgt een beeld van wat de leerling weet, maakt, hoe de leerling zich voelt. De leerlingen van groep 3 tot en met 7 maken de IEP-toetsen twee keer per jaar. In groep 8 wordt er nog eenmaal getoetst, volgens de eerder genoemde toetsen, en wordt daarna de doorstroomtoets gemaakt. Naast deze landelijk genormeerde toetsen/ methodeonafhankelijke toetsen volgen we de leerlingen met de methode gebonden toetsen. Alle toetsgegevens van de methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen bij elkaar geven samen met de observaties van de stamgroepleider, informatie voor de rapportages en eventuele speciale hulp. Voor taal en rekenen worden resultaten vanaf leerjaar 6 uitgedrukt in referentieniveaus (1F, 1S en 2F). De referentieniveaus geven aan wat de leerling moet kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen op de meetmomenten in de schoolloopbaan. De bedoeling van het meten van de referentieniveaus is om beter zicht te krijgen op de taal- en rekenvaardigheden. Ook zorgen ze voor een betere aansluiting op het onderwijs in het VO. Het doel is dat de leerlingen aan het eind van de basisschool 1F beheersen en er wordt gestreefd naar het hogere niveau 1S voor rekenen en 2F voor taal. We zien toetsen als hulpmiddel om: De ontwikkeling van de leerling te volgen ten opzichte van zijn eigen groei en leerdoelen. Het niveau en de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken en zo nodig te verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 5,6% tegen 11,8% landelijk. Daarnaast scoort 25% van de leerlingen boven hun advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij het beleid om ontwikkelkansen maximaal te benutten.
Sociale ontwikkeling
Missie De Carrousel voedt met het onderwijs kinderen mede op tot creatieve, kritische, verantwoordelijke, zorgzame, duurzame en sociale wereldburgers. Onze ambitie is om iedereen - zowel leerlingen als medewerkers- het beste uit zichzelf te laten halen. Visie De Carrousel biedt toekomstgericht onderwijs volgens de essenties van het Jenaplanonderwijs. De essenties zijn: - Ondernemen - Plannen - Samenwerken - Creëren - Communiceren - Presenteren - Reflecteren - Verantwoorden - Zorgen voor - Respecteren Vanuit de essenties biedt de school: binnen de mogelijkheden van de school onderwijs op maat t.b.v. de optimale persoonsontwikkeling van ieder kind; leerlingen, ouders en medewerkers een veilig pedagogisch klimaat; de mogelijkheden aan ouders om op elk niveau (school en kind) betrokken te zijn bij het onderwijsleerproces en de schoolactiviteiten. LEES MINDER
Samenwerken
Creativiteit
Duurzaamheid
Wat is de aanpak van De Carrousel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De stamgroepen van De Carrousel komen meerdere keren per dag samen in de kring. Tijdens deze kringen wordt er gesproken over de sfeer in de groep en wordt de mening van de leerlingen gevraagd. Op deze manier leren leerlingen na te denken over hun eigen rol in de groep en hun plaats in de wereld. Er is veel aandacht voor het geven van complimenten, feedback en de manier waarop dit gebeurt.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Carrousel om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?
De Carrousel gebruikt de IEP om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren worden bij De Carrousel gebruikt?
Sociaal leren is verweven binnen het Jenaplanonderwijs van De Carrousel en de methode 'Vraag het de kinderen' wordt toegepast.