
De resultaten van De Carrousel in Gouda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Carrousel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Carrousel bij jullie?
Ontdek hoe goed De Carrousel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op De Carrousel
Ontdek de prestaties van onze leerlingen op het fundamenteel niveau. Dit niveau, cruciaal voor taal en rekenen, is de basis die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Onze groep acht leerlingen worden getoetst met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen dit essentiële niveau moet behalen om aan de verwachtingen te voldoen. Op basisschool De Carrousel in Gouda zien we dat een hoog percentage van onze leerlingen dit fundamentele niveau succesvol afrondt. Dit reflecteert de inzet van zowel onze leerlingen als ons toegewijde team.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Carrousel
Naast het fundamentele niveau streven we ernaar dat onze leerlingen een nog hoger niveau behalen: het streefniveau. Dit ambitieuze doel helpt leerlingen zich optimaal voor te bereiden op hun verdere schoolloopbaan. Voor elke basisschool wordt een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moeten bereiken. Bij De Carrousel in Gouda zetten we ons in om dit streefniveau zo breed mogelijk te laten slagen. Onze resultaten tonen aan dat we hierin goede vorderingen maken, wat bijdraagt aan een sterke basis voor de toekomst van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Carrousel?
Het traject voor het voortgezet onderwijs start tijdig op De Carrousel. Halverwege groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt definitief vastgesteld en gedeeld medio februari van groep 8. De totstandkoming van dit advies is een zorgvuldig proces. Een speciale adviescommissie, bestaande uit alle bovenbouwleerkrachten en intern begeleiders, en eventueel de directeur, beoordeelt diverse factoren. Hierbij wordt gekeken naar resultaten van methodeonafhankelijke toetsen vanaf groep 6, zoals CITO en IEP, evenals de sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van de leerling. Daarnaast spelen resultaten op methodetoetsen in groep 7 en 8 een rol, evenals specifieke aandachtspunten zoals diagnoses of de thuissituatie. Ook de inzichten uit leerlingbesprekingen en de aangeboren talenten en aanleg van de leerling worden meegenomen in de advisering. Per schooljaar 2023-2024 zijn er wijzigingen in de procedure voor het schooladvies om gelijke kansen te bevorderen. Door een gezamenlijke aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs en een kortere periode tussen het voorlopige advies en de doorstroomtoets, wordt de kans op een plek op de gewenste school vergroot. Dit zorgt ervoor dat de cognitieve vaardigheden van leerlingen op het moment van de toets zo actueel mogelijk zijn. Het tijdpad voor de doorstroomtoets en de overgang naar het voortgezet onderwijs is nauwkeurig bepaald. Voor schooljaar 2025-2026 ontvangen leerlingen hun voorlopige advies tussen 10 en 31 januari. De doorstroomtoets vindt plaats van 26 januari tot 15 februari, met specifieke data voor de papieren toets op 3 en 4 februari. De centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs is van 25 tot 31 maart. Na ontvangst van de toetsresultaten, uiterlijk 15 maart, wordt het schooladvies indien nodig bijgesteld. Een hoger toetsresultaat dan verwacht kan leiden tot een bijstelling, mits dit in het belang van de leerling is. Een lager resultaat heeft geen invloed op het advies. Definitieve adviezen worden uiterlijk 24 maart verstrekt, waarna leerlingen zich in de centrale aanmeldweek kunnen inschrijven bij middelbare scholen. De beslissing over toelating volgt uiterlijk 12 mei, met een uiterste deadline van 9 juni indien uitstel nodig is.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Jenaplan Onderwijs op De Carrousel
Basisschool De Carrousel in Gouda streeft ernaar kinderen op te leiden tot veelzijdige wereldburgers. Onze missie is het stimuleren van creativiteit, kritisch denken, verantwoordelijkheidsgevoel, zorgzaamheid en duurzaamheid. We willen dat zowel leerlingen als medewerkers hun volledige potentieel benutten en het beste uit zichzelf halen. Ons Jenaplan onderwijs gaat verder dan de wettelijke kerndoelen. Op De Carrousel leren kinderen essentiële vaardigheden voor de toekomst. Denk hierbij aan plannen, ondernemen, effectief communiceren, presenteren en respectvol omgaan met elkaar. Daarnaast besteden we veel aandacht aan zorgzaamheid, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren op eigen handelen en creatief bezig zijn. Samenwerken staat centraal in al onze activiteiten. Door deze vaardigheden te integreren in het dagelijks schoolleven, bereiden we uw kind voor op een zelfverzekerde stap naar het voortgezet onderwijs.
Samenwerken voor succes
Creativiteit in leren
Duurzaamheid en zorgzaamheid
Hoe bevordert De Carrousel de sociale ontwikkeling van uw kind?
Op De Carrousel integreren we Jenaplanprincipes die de sociale ontwikkeling stimuleren. Kinderen leren samenwerken, reflecteren en verantwoordelijkheid nemen binnen een zorgzame leeromgeving. Deze aanpak, verrijkt met specifieke methodieken, zorgt voor een brede persoonlijke groei.
Welke registratiemethoden gebruikt De Carrousel voor sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten in kaart te brengen, maakt Basisschool De Carrousel gebruik van het IEP-systeem. Dit systeem helpt ons de vooruitgang van elk kind op sociaal gebied nauwgezet te volgen en te ondersteunen.
- IEP (Individueel Educatief Programma)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Carrousel?
Het sociaal-emotioneel leren is een integraal onderdeel van ons Jenaplanonderwijs. Daarnaast gebruiken we de methode "Vraag het de kinderen" om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces en sociale vaardigheden.
- Het sociaal leren is verweven binnen het Jenaplanonderwijs.
- "Vraag het de kinderen" voor actieve leerbetrokkenheid.
Inspectierapport Basisschool De Carrousel: Resultaten en Verbeteringen
Op 7 november 2019 vond het meest recente inspectiebezoek plaats bij Basisschool De Carrousel. Het volledige inspectierapport is beschikbaar voor inzage, waarin de inspecteur aandachtspunten benoemt met betrekking tot de zorgstructuur. Wij hebben deze feedback serieus genomen en zijn proactief aan de slag gegaan met de aanbevelingen, zelfs vóór het inspectiebezoek. Door te werken met een handelingsgerichte aanpak en een continue cyclus, waarborgen wij de optimale zorg en ondersteuning voor al onze leerlingen. Meer weten over onze aanpak en de resultaten? Bekijk de inspectiedocumenten hieronder.