Casimirschool
Groeneweg 27
2801 ZA Gouda

Schoolweging

Schoolweging
23.61
Spreiding
5.61

De schoolweging van Casimirschool is 23,61 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat, dat ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 97,7% ligt, onderstreept de effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62,9%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 67,7%, laat het zien dat een meerderheid van de leerlingen het hogere niveau bereikt, ondanks de variatie in leerlingpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 34% vwo-advies (tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen) en 22% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2% bij schooladvies vs. 1,01% regio), wat aansluit bij de relatief lage schoolweging. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCasimirschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs worden stelselmatig en in een continu proces geanalyseerd en besproken.Hiervoor worden de IEP-toetsen gebruikt, maar ook de methodetoetsen, didactisch leergesprekken en observaties. Het proces van analyseren, plannen, interveniëren vindt plaats in een klassenteam, waarin bouwcollega's en onderwijsspecialisten gezamenlijk dit proces doorlopen. In dit proces wordt handelingsgericht gewerkt. Er wordt gebruik gemaakt van groepsplannen, waarin het onderwijs, de aanpak en middelen per subgroep wordt gepland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de leerlingen zit onder advies, wat significant lager is dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. De 64% die op advies functioneert, combineert goed met de 28% die boven advies presteert. Dit succes hangt samen met de zorgvuldige adviesprocedure en monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De missie van de Casimirschool is onze leerlingen Daltononderwijs begeleiden naar zelfbewustzijn zonder vrees: voor kinderen met lef! Deze missie weerspiegelt de visie op sociale opbrengsten. De Casimirschool heeft een positief leer- en leefklimaat. Het schoolklimaat is door de onderwijsinspectie met een 'goed' beoordeeld. De Casimirschool staat voor brede ontwikkeling, binnen een maatschappelijke context; samen leren, samen leven, samen werken. Sociale ontwikkeling en persoonlijkheidsvorming wordt structureel, binnen een doorgaande lijn gestimuleerd. LEES MINDER

Positief schoolklimaat

Preventieve begeleiding

Brede ontwikkeling leerlingen

Wat is de werkwijze van de Casimirschool voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden voor sociale opbrengsten vloeien voort uit de schoolvisie en de Dalton-identiteit van de Casimirschool. Iedereen is verantwoordelijk voor een positief schoolklimaat. Leerkrachten stellen samen met leerlingen groepsafspraken op gebaseerd op de Dalton-principes. De leerlingenraad (Casikids) wordt betrokken bij belangrijke keuzes en het bewaken van het klimaat. Preventieve en curatieve maatregelen met betrekking tot fysieke, sociale en psychische veiligheid zijn beschreven in het schoolveiligheidsplan. Er worden preventieve maatregelen ingezet en oefensituaties gecreëerd om onrust te voorkomen. De uitslag van het leerlingenonderzoek naar welbevinden en betrokkenheid is jaarlijks ruim voldoende.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Casimirschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Casimirschool gebruikt Kijk! en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Casimirschool?

De Casimirschool gebruikt Een doos vol gevoelens en SOEMO-kaarten als methodes voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast worden onderdelen uit verschillende methodes gebruikt en ingezet waar nodig.