obs De Treffer
Hendrik Ringenoldusstraat 1
8401 PV Gorredijk

Schoolweging

Schoolweging
32.14
Spreiding
6.58

De schoolweging van De Treffer is 32,14 , met een spreiding van 6,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisondersteuning, vooral gezien de hoge schoolweging (32,14). De score ligt wel lager dan vergelijkbare scholen (94,8%), mogelijk door de diversiteit in leerlingcapaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit laat zien dat de school, ondanks een complexe populatie, hoge ambities koestert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%, wat wijst op ontwikkelpunten in het curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 25% havo en 14,3% havo/vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (3,57% vs. 1,01% regio). De combinatie van vmbo-k (14,3%) en vmbo-(g)t (14,3%) benadrukt een brede differentiatie, passend bij de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe TrefferGemeente AmsterdamNederland
188.8197.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basis van de tussentijdse resultaten wordt ons onderwijs voor de aansluitende periode bepaald. We gebruiken de toetsmomenten om een heldere analyse te maken van de opbrengsten op zowel school, groep als kindniveau. De leerlingen van groep 1 en 2 worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. In groep 3 t/m 8 wordt na elk blok (rekenen, taal, spelling en zaakvakken) methode-gebonden toetsen afgenomen. Resultaten worden verwerkt in Parnassys en geanalyseerd door de leerkracht. Waar nodig wordt interventie toegepast op leerlingniveau of op groepsniveau. In februari en juni nemen we de methode onafhankelijke toetsen van Cito leerling in beeld af in de groepen 3 t/m 8 (technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen). De Cito toetsen worden geanalyseerd op leerlingniveau, op groepsniveau en schoolniveau. Op leerlingniveau kijken we naar een passend aanbod voor betreffende leerlingen (intern begeleider en leerkracht). groepsniveau en schoolniveau kijken we met het team bij welke vakgebieden het goed gaat en wat we zeker moeten behouden ons aanbod en naar waar verbetering nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (23,8%) zit onder advies tegenover 11,81% landelijk, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Slechts 76,2% presteert op adviesniveau, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (62,9%). Dit vraagt om aandacht voor doorstroombegeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen zich thuis voelen bij ons op school. Dat ze mogen zijn wie ze zijn, dat ze weten dat ze erbij horen en dat ze gewaardeerd worden. We kiezen voor een positieve benadering. We volgen daarbij de methode Vreedzame School. We zijn hiervoor gecertificeerd. Op onze school gaan wij democratisch met kinderen om. Dat betekent dat we uitgaan van het groepsgevoel. Je bent belangrijk in de groep en dat geeft zelfvertrouwen en een goed zelfbeeld. Van daaruit kom je het beste tot presteren. Democratisch betekent ook dat we allen in de groep gelijkwaardig zijn. We erkennen dat er verschillen zijn, we hebben juist oog voor verschillen, maar ieders inbreng heeft evenveel waarde. Open met elkaar omgaan is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Respect hebben voor elkaar bereiken we onder andere door als leerkracht te observeren hoe de kinderen met elkaar omgaan en wat dat voor gevolgen heeft voor het welbevinden van (individuele) kinderen. De leerkracht bespreekt met de kinderen de sfeer in de groep en de omgang met elkaar. Samen worden er groepsregels opgesteld. De inbreng van de kinderen is belangrijk. De leerkracht is nieuwsgierig naar hun ideeën en complimenteert de leerlingen regelmatig. We noemen dit bij ons op school ‘opstekers’. De leerkracht stimuleert de kinderen om kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en om daarover zo nodig in de groep te communiceren. LEES MINDER

Betrokken

Samen

Veilig

Wat is de werkwijze van obs De Treffer voor sociale ontwikkeling?

Obs De Treffer gebruikt het programma 'De Vreedzame School' om kinderen op een positieve manier met elkaar te leren omgaan. Kinderen leren democratisch beslissingen te nemen en actief bij te dragen aan de sfeer in de groep. Dit bevordert het plezier op school en zorgt voor een goede werkklimaat. Ouders worden via Social Schools en de nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de activiteiten op het gebied van sociale ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Treffer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs De Treffer gebruikt Kijk!, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Treffer?

Obs De Treffer gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.