Basisschool Montessori Gorinchem in Gorinchem

Het team van Montessori Gorinchem in Gorinchem

Current section: team
Kruithoorn 11
4208 Gorinchem

Zie hier hoe het team van Montessori Gorinchem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessori Gorinchem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessori Gorinchem bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Gorinchem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessori Gorinchem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessori Gorinchem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (42.1%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessori Gorinchem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.9%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessori Gorinchem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op Montessori Gorinchem

Bij Montessori Gorinchem verzekeren we een continue leerervaring, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We hanteren een proactieve aanpak voor het regelen van vervanging. Onze eerste prioriteit is altijd het minimaliseren van de impact op de dagelijkse routine van uw kind. Daarom onderzoeken we eerst of een interne oplossing mogelijk is, waarbij we putten uit ons eigen getalenteerde team van onderwijsprofessionals. Indien een directe interne vervanging niet haalbaar is, organiseren we de kinderopvang efficiënt door ze tijdelijk te verdelen over andere, goed begeleide groepen. Dit garandeert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, conform de Montessori-pedagogiek.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Montessori onderwijs

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Montessori Gorinchem: Een Overzicht

1

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Gorinchem

Toelichting van de school:

De intern begeleider van Montessori Gorinchem werkt nauw samen met de leerkrachten om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal en rekenen, optimale begeleiding te bieden. Bij specifieke expertisevragen, zoals dyslexie, dyscalculie of hoogbegaafdheid, maken we gebruik van de gespecialiseerde kennis binnen ons samenwerkingsverband. Hierbij kunt u denken aan orthopedagogen en specialisten op het gebied van leerontwikkeling. In constante dialoog met ouders bepalen we de meest effectieve ondersteuningsstrategieën. Indien nodig, werken we samen met externe professionals zoals logopedisten, om zo een compleet ondersteuningsnetwerk te garanderen voor elke leerling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Aandacht en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Montessori Gorinchem is er geen aparte specialist voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Echter, onze intern begeleider monitort nauwlettend de signalen en hulpvragen op dit vlak. Samen met de leerkrachten evalueert zij de mogelijkheden voor interne ondersteuning. Bij complexere problematiek kunnen wij, in overleg met u, een gedragsspecialist of orthopedagoog van het samenwerkingsverband inschakelen. Ons doel is om elk kind de nodige ondersteuning te bieden om zich ook sociaal-emotioneel optimaal te kunnen ontwikkelen en te floreren binnen onze schoolomgeving.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning door Experts

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessori Gorinchem heeft geen specifieke gedragsspecialist in huis. Onze leerkrachten spelen een cruciale rol in het vroegtijdig signaleren van gedrags- of taakaanpakuitdagingen. Deze signalen worden gedeeld met de intern begeleider, waarna gezamenlijk de meest geschikte aanpak wordt bepaald. Voor diepgaandere ondersteuning, zoals gespecialiseerd gedragswerk, werken we samen met het samenwerkingsverband, inclusief hun gedragsexperts en orthopedagogen. Zo waarborgen we dat elk kind de begeleiding ontvangt die nodig is voor een succesvolle schoolloopbaan, met aandacht voor zowel gedrag als taakgerichtheid.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Begeleiding en Advies

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Montessori Gorinchem geen gespecialiseerde motorische of lichamelijke ondersteuner in het team heeft, zijn onze leerkrachten getraind in het signaleren van ontwikkelingsvragen op dit gebied. Eventuele zorgen worden besproken met de intern begeleider om de best mogelijke interne ondersteuning te organiseren. Voor specifieke expertise, zoals kinderfysiotherapie of ergotherapie, werken we samen met externe professionals en het samenwerkingsverband. Onze prioriteit is ervoor te zorgen dat leerlingen met motorische of lichamelijke ontwikkelingsuitdagingen toegang krijgen tot de juiste hulp, zodat zij volledig kunnen participeren in het onderwijs.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Afstemming

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Montessori Gorinchem hanteert strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, met de nadruk op veiligheid en samenwerking met ouders en externe zorgverleners. Dit protocol, vastgesteld door Stichting OVO, reguleert medicatie, allergieën en noodsituaties, waarbij leerkrachten enkel handelen binnen hun bevoegdheid en met schriftelijke ouderlijke toestemming. Voor leerlingen met medische behoeften vindt er een nauwe afstemming plaats tussen school, ouders en eventuele hulpverleners. Duidelijke, schriftelijk vastgelegde afspraken bepalen de mogelijkheden en benodigde ondersteuning, waarbij we waar mogelijk oplossingsgericht denken, ondanks beperkte specifieke voorzieningen. De school focust primair op onderwijs. Leerlingen die dagelijkse intensieve medische begeleiding, constante 1-op-1 zorg, gespecialiseerde communicatieondersteuning, verpleegkundige interventies of intensieve persoonlijke verzorging nodig hebben, kunnen helaas niet volledig binnen onze reguliere onderwijsomgeving worden gefaciliteerd. Dit waarborgt de veiligheid en kwaliteit van zorg voor alle leerlingen binnen de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
'Natuurspeeltuin' voor de onderbouw
Keuken
Buitenschoolse opvang
Peuterspeelzaal

Individuele Leerondersteuning op Montessori Gorinchem

Onze Visie op Onderwijs en Begeleiding

Montessori Gorinchem, een openbare basisschool, hanteert de beproefde pedagogische visie van Maria Montessori. Ons onderwijs is volledig gericht op het stimuleren van zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfvertrouwen bij ieder kind. We erkennen en waarderen de unieke ontwikkelingssnelheid van elk kind en bieden een stimulerende leeromgeving waar individuele ontplooiing centraal staat. Onze aanpak moedigt leerlingen aan om keuzes te maken binnen een duidelijk gestructureerd kader, wat hen leert plannen, effectief samenwerken en zelfstandig werken. Onze leerkrachten fungeren als coaches, die het leerproces begeleiden en het zelfvertrouwen en de intrinsieke motivatie van de kinderen actief bevorderen. Deze methode resulteert in een hoge mate van betrokkenheid, een sterk gevoel van eigenaarschap en een solide basis voor toekomstige academische en persoonlijke groei. Wij zijn ervan overtuigd dat deze onderwijsaanpak niet alleen leidt tot uitstekende leerresultaten, maar ook essentieel is voor de holistische ontwikkeling van elk kind. **Toekomstig Aanbod voor Versterkte Leerondersteuning** Als toegewijde Montessorischool streven we ernaar om elk kind optimaal te begeleiden, afgestemd op zijn of haar specifieke ontwikkelingsfase. In lijn met de kernprincipes van Montessori, creëren we een leeromgeving waarin zelfstandigheid, persoonlijke verantwoordelijkheid en individuele groei de hoogste prioriteit hebben. Dit geldt in het bijzonder voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We zijn vastbesloten om onze ondersteuningsstructuur verder te optimaliseren door nog nauwer aan te sluiten bij de diverse onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit realiseren we door te investeren in continue professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam, het versterken van onze interne ondersteuningssystemen en het bevorderen van een hechte samenwerking met ouders, leerlingen en externe educatieve partners. Onze overtuiging is dat elk kind floreert wanneer het zich gerespecteerd, gehoord en begrepen voelt in zijn of haar leerproces. Onze ambitieuze doelstellingen zijn volledig in lijn met de wettelijke vereisten van de Wet passend onderwijs. Binnen dit wettelijke kader zoeken wij voortdurend naar innovatieve manieren om gepersonaliseerd onderwijs te bieden, altijd met behoud van de kernfilosofie van Maria Montessori: “Help mij het zelf te doen.”

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Visie: Het Schoolplan van Montessorischool Gorinchem

Wat zijn de kernambities van het schoolplan 2024-2027 van Montessorischool Gorinchem?

Montessorischool Gorinchem heeft voor de periode 2024-2027 ambitieuze doelen gesteld in ons schoolplan. Deze doelen zijn gericht op het continu verbeteren van de onderwijskwaliteit en het waarborgen van een veilige, stimulerende leeromgeving. We zetten vol in op de professionele groei van ons team. Onze belangrijkste speerpunten zijn het zichtbaar maken van de individuele ontwikkeling van elk kind, het aanbieden van passend onderwijs met een doorlopende leerlijn en het versterken van de sociaal-emotionele vaardigheden en de algehele sociale veiligheid op school. We streven ernaar om leerlingen meer eigenaarschap te geven over hun eigen leerproces. We werken systematisch aan deze doelen via ons verbeterprogramma Groeikracht, kwaliteitskaarten en gerichte teamcoaching. De voortgang monitoren we nauwgezet via ons jaarplan en periodieke schoolbrede evaluaties. Leerdoelen zijn zorgvuldig afgestemd op kerndoelen, SLO-doelen en de kernprincipes van het Montessorionderwijs. We gebruiken het innovatieve leersysteem MijnLeerlijn om de voortgang te volgen. Sinds 2021 besteden we extra aandacht aan burgerschapsvorming, een integraal onderdeel van ons onderwijs. Op Montessorischool Gorinchem leren kinderen dat zij een actieve rol spelen in de gemeenschap, beginnend in de klas en uitbreidend naar de bredere samenleving. Onze kernwaarde 'zorg voor jezelf, de ander en je omgeving' vormt hierbij de basis. Burgerschapsvorming integreren we in ons thematisch onderwijs, groepswerk, wellevendheidslessen en de manier waarop we onze leeromgeving inrichten. We willen leerlingen ontwikkelen tot betrokken, weerbare en bewuste burgers die respect tonen voor diversiteit en initiatief durven te nemen. De ontwikkeling op dit gebied volgen we via observaties, portfoliogesprekken en individuele kindgesprekken.

Hoe realiseert Montessorischool Gorinchem de gestelde onderwijsdoelen?

Op Montessorischool Gorinchem hanteren we een planmatige en cyclische aanpak om onze schoolplanambities te verwezenlijken. Via het verbetertraject Groeikracht onderzoeken, ontwerpen en evalueren we continu in teamverband. Elk doel is vertaald naar concrete acties in ons jaarplan, vaak gekoppeld aan onze jaarthema's zoals 'ieder kind wordt gezien', 'ieder kind voelt zich veilig' en 'ieder kind voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar leren'. Om deze doelen te bereiken, zetten we diverse methodieken in. Denk hierbij aan kwaliteitskaarten, inspirerende studiedagen, intervisie door middel van lesbezoeken en reflectieve kindgesprekken. Onze Montessori-coach en intern begeleider spelen een cruciale rol in het begeleiden van leerkrachten en het borgen van de gemaakte afspraken. De voortgang van onze leerlingen en het team monitoren we op verschillende manieren. Dit omvat observaties in de klas, gestructureerde leerlingbesprekingen, en de analyse van toetsgegevens uit systemen zoals IEP en MijnLeerlijn. Regelmatige groepsbesprekingen met het team en de intern begeleider, ondersteund door het gebruik van MijnLeerlijn, zorgen voor inzicht in de leerontwikkeling. Kindgesprekken en portfoliogesprekken stimuleren reflectie en eigenaarschap. De schoolleiding en het gehele team evalueren periodiek zowel de uitvoering als het effect van ons onderwijsaanbod. Dit vindt plaats tijdens managementteamoverleggen, studiedagen en tussentijdse evaluaties. De resultaten en inzichten worden gedeeld met het team en, waar relevant, ook met ouders via onze nieuwsbrieven of persoonlijke gesprekken. Zo zorgen we ervoor dat onze visie en doelen niet alleen op papier staan, maar dagelijks zichtbaar worden in de klaspraktijk van Montessorischool Gorinchem.

Peuteropvang en VVE bij Montessori Gorinchem

Toelichting van de school

Ontdek het speciale aanbod voor jonge kinderen bij Montessori Gorinchem. Wij bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Onze school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Gorinchem (SKG), die gevestigd is in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. We organiseren gezamenlijke activiteiten en stemmen onze zorgstructuren op elkaar af. Hierdoor kunnen we de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen vroegtijdig signaleren en ondersteunen. Dit bevordert een soepele start in de basisschool. Bij vragen over de ontwikkeling van uw peuter, denken wij als school graag met u mee. Indien nodig schakelen we vroegtijdig hulp in via ons samenwerkingsverband Driegang. Deze integrale aanpak garandeert een doorlopende lijn in leerlingenzorg en ondersteuning.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessori Gorinchem extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Montessori Gorinchem biedt specifieke programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om jonge kinderen een stimulerende start te geven en hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Het doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Ja, Montessori Gorinchem biedt specifieke programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om jonge kinderen een stimulerende start te geven en hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Het doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Peuteropvang en VVE

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Montessori Gorinchem samen?

Montessori Gorinchem werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Gorinchem (SKG). Deze samenwerking vindt plaats binnen het schoolgebouw en zorgt voor een gecoördineerde aanpak in de zorg en begeleiding van jonge kinderen. Het partnerschap met SKG is essentieel voor een doorlopende leerlijn en optimale ontwikkeling.

Montessori Gorinchem werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Gorinchem (SKG). Deze samenwerking vindt plaats binnen het schoolgebouw en zorgt voor een gecoördineerde aanpak in de zorg en begeleiding van jonge kinderen. Het partnerschap met SKG is essentieel voor een doorlopende leerlijn en optimale ontwikkeling.

Team | Montessori Gorinchem in Gorinchem | [2025] Schoolregister