Basisschool Montessori Gorinchem in Gorinchem

De resultaten van Montessori Gorinchem in Gorinchem

Current section: resultaten
Kruithoorn 11
4208 Gorinchem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessori Gorinchem, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessori Gorinchem bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Gorinchem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessori Gorinchem?

Montessori Gorinchem biedt een unieke leerervaring, gericht op de individuele ontwikkeling van elk kind. Momenteel heeft onze school nog geen groep 8 leerlingen die de basisschool verlaten, waardoor specifieke eindresultaten nog niet geanalyseerd kunnen worden. Binnen Stichting OVO hanteren we de 'Soepele Overstap', een strategisch plan ontworpen voor een naadloze transitie van basisschool naar middelbare school. Dit proces waarborgt een soepele overgang voor al onze leerlingen naar het vervolgonderwijs. Door nauwe samenwerking met de middelbare scholen van Stichting OVO, bieden we een effectief adviseringstraject. Dit stelt ons in staat om met vertrouwen schooladviezen te geven, waarbij we de voortgang van onze leerlingen nauwlettend volgen. We constateren dat veel van onze leerlingen hun onderwijs succesvol voortzetten op het niveau dat aansluit bij hun schooladvies, binnen het OVO-netwerk.

Geen schooladviezen data beschikbaar

Sociale Ontwikkeling op Montessori Gorinchem: Bouwen aan Positieve Relaties

Op Montessori Gorinchem geloven we dat een positieve sociale ontwikkeling essentieel is voor het algehele welzijn en de veerkracht van onze leerlingen. Wij werken nauw samen met ouders om een veilige en inspirerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zichzelf kan zijn. Respect voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving vormt de kern van ons pedagogisch klimaat. Deze waarden zijn direct afgeleid van het gedachtegoed van Maria Montessori, die benadrukte: “Zorg voor jezelf, de ander en je omgeving.” Dit principe integreren we dagelijks in al onze activiteiten en interacties. Om de voortgang in de sociale ontwikkeling van onze leerlingen te volgen, maken we gebruik van zorgvuldige observaties en het gerichte onderdeel sociale vaardigheden binnen ons leerlingvolgsysteem, MijnLeerlijn. Dit stelt ons in staat om elke leerling individueel te begeleiden en te ondersteunen in zijn of haar groei.

Zelfstandig leren en handelen

Verantwoordelijkheid nemen voor eigen ontwikkeling en omgeving

Positieve verbinding met medeleerlingen en leerkrachten

Hoe bevordert Montessori Gorinchem de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school stimuleert sociale ontwikkeling door samenwerking, zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid centraal te stellen in onze onderwijsaanpak. Deze kernprincipes komen tot uiting in het dagelijks handelen van ons team, de inrichting van de klaslokalen, groepssamenstellingen en het gebruik van specifieke montessorimaterialen. De tien schoolbrede vaardigheden, afgeleid van Maria Montessori's kernwaarden, bieden concrete handvatten voor ons onderwijs en pedagogisch klimaat. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling systematisch via observaties en registraties in MijnLeerlijn, ons leerlingvolgsysteem. Dit systeem koppelt sociale vaardigheden aan onze tien kernvaardigheden, waardoor we de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig kunnen volgen en ondersteunen. Leerkrachten observeren dagelijks en vertalen deze observaties naar gerichte vervolgstappen, zowel voor individuele leerlingen als voor de groep als geheel. Activiteiten zoals groepsvorming, wellevendheidslessen, maatjeswerk en kindgesprekken versterken de sociale competenties. Kinderen leren binnen de veilige structuur van 'vrijheid in gebondenheid' steeds zelfstandiger en verantwoordelijker te handelen. Door regelmatige evaluaties op groeps- en individueel niveau borgen we de continue aandacht voor sociale opbrengsten, met actieve betrokkenheid van ouders via portfoliogesprekken en pedagogische overleggen.

Welke registratiemethoden worden gebruikt voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maken wij gebruik van de volgende registratiemethode:

  • IEP Hart en Handen

Welke methoden zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet onze school de volgende methode in:

  • Vreedzame School

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten Montessori Gorinchem

Montessori Gorinchem staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Onze school hanteert de bewezen Montessori-pedagogiek, gericht op zelfstandigheid, zelfontplooiing en respect. Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot onze school. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten in te zien en de kwaliteit van ons onderwijs zelf te beoordelen. De inspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten, waaronder de didactische aanpak, pedagogisch klimaat en de resultaten die leerlingen behalen. Een openheid over deze bevindingen is essentieel voor ons streven naar continue verbetering.

Resultaten | Montessori Gorinchem in Gorinchem | [2025] Schoolregister