Basisschool Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank in Gorinchem

Het team van Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank in Gorinchem

Current section: team
Ganzenwei 10
4205 Gorinchem

Zie hier hoe het team van Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank bij jullie?

Ontdek hoe goed Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.3%)
Man (9.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (6.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (74.2%)
Direct ondersteunend personeel (12.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.2%)
Management (9.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Anne Frank School

De Anne Frank School in Gorinchem zet zich maximaal in om lesuitval te minimaliseren. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, wordt een zorgvuldig noodplan geactiveerd. Dit plan volgt een stappenplan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. De school probeert eerst een geschikte externe leerkracht te vinden die de lessen kan overnemen. Dit garandeert dat de leerlingen de gebruikelijke instructie ontvangen. Indien een externe vervanger niet direct beschikbaar is, kijkt de school naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een parttime leerkracht wordt gevraagd om bij te springen. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden om leerlingen intern op te vangen. Als laatste redmiddel kunnen leerlingen van de betreffende groep tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. In sommige gevallen, afhankelijk van de omstandigheden, kan het zijn dat leerlingen die dag geen onderwijs op school ontvangen. De gemaakte keuze is steeds een balans tussen praktische uitvoerbaarheid en de impact op andere klassen en het schoolteam.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling: Ons Specialisten Team

4

Taal en Rekenen: Sterke Fundamenten met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op de Meander Scholengemeenschap, locatie Anne Frank, leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden bij al onze leerlingen. We hanteren een doorlopende leerlijn voor taal/spelling en rekenen. Onze aanpak is gestructureerd met behulp van de methodes 'Getal en Ruimte Junior' voor rekenen (groep 3-8) en 'Taal Actief 5' (groep 4-8) en 'Veilig Leren Lezen' (groep 3) voor taal en spelling. Voor de jongste leerlingen in de kleutergroepen volgen we een beredeneerd aanbod, waarbij we per periode specifieke leerdoelen stellen. Hierbij gebruiken we divers materiaal om deze doelen te behalen. Elke groep krijgt instructie op drie niveaus: verdiept voor snelle leerders die extra uitdaging nodig hebben, basis voor de reguliere lesstof, en intensief voor leerlingen die extra ondersteuning of meer oefentijd nodig hebben, verzorgd door de leerkracht of onderwijsassistent. De gedetailleerde aanpak per groep staat beschreven in het groepsplan en wordt regelmatig geëvalueerd, afhankelijk van de groep en het onderwerp, tussen de 2 tot 5 keer per jaar.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Zelfvertrouwen met Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Wij werken schoolbreed volgens een doorlopende leerlijn, met de effectieve methode 'De Vreedzame School' voor alle groepen, van kleuters tot en met groep 8. Deze methode bevordert een positief sociaal klimaat en leert kinderen hoe ze op een constructieve manier met elkaar om kunnen gaan. We stimuleren zelfstandigheid en respectvolle communicatie. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 worden opgeleid tot mediator. Deze mediators helpen actief bij het oplossen van conflicten die tijdens pauzes ontstaan, waardoor een veilige en harmonieuze omgeving gewaarborgd blijft.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Aangepaste Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De groepsleerkracht is de primaire contactpersoon voor de leerontwikkeling van elk kind in de klas. Zij ontwikkelen een passende aanpak, in nauw overleg met vorige leerkrachten en ouders, om de leerling optimaal te begeleiden. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, evalueert en past de leerkracht de aanpak zelf aan. De intern begeleider kan hierbij ondersteunen met advies en observatie, resulterend in een plan van aanpak waar gedurende 10 tot 12 weken aan gewerkt wordt. Als de gecombineerde inspanningen van de leerkracht en intern begeleider onvoldoende blijken, schakelen we externe expertise in via ons samenwerkingsverband Driegang om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij onze jongste leerlingen, de kleuters, voeren we om het jaar een motorische screening uit tijdens de gymlessen. Deze screening identificeert specifieke ontwikkelings- en aandachtspunten. De leerkrachten en vakleerkrachten bewegingsonderwijs zetten deze inzichten vervolgens in om gerichte oefeningen en activiteiten aan te bieden. Zo stimuleren we de motorische vaardigheden op een speelse en effectieve manier. We streven ernaar alle leerlingen te motiveren tot een actieve levensstijl en het ontwikkelen van gezonde lichamelijke gewoontes.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerken voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Als basisschool zijn wij geen medische professionals en verrichten wij geen medische handelingen. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen zijn echter van groot belang. Indien een leerling specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging nodig heeft, gaan wij altijd in nauw overleg met de ouders. Samen zoeken we naar de meest geschikte oplossingen en ondersteuning, waarbij we de expertise van ouders en eventueel externe professionals betrekken.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Atelier: ruimte voor kunstzinnige vorming
Boekenwereld

Optimale Leerlingondersteuning op Meander Anne Frank

Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning op Maat

Bij Meander Scholengemeenschap Locatie Anne Frank zetten we ons dagelijks in om aan de unieke onderwijsbehoeften van elk kind te voldoen. Door continue ontwikkeling van ons team, individuele scholing en de expertise van onze intern begeleider, versterken we onze capaciteit voor leerlingondersteuning. In het schooljaar 2025-2026 zal onze intern begeleider een gespecialiseerde opleiding volgen gericht op hoogbegaafdheid. Dit stelt ons in staat om leerlingen met speciale talenten nog beter te begeleiden en uit te dagen. Wij streven ernaar de meest geschikte leeromgeving te bieden voor al onze leerlingen. In nauwe samenwerking met samenwerkingsverband Driegang werken we eraan om voor ieder kind de juiste plek te garanderen, waar talenten optimaal kunnen bloeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit: Het Schoolplan van de Anne Frankschool

Wat zijn de ambities van ons nieuwe schoolplan?

De Anne Frankschool heeft met trots een nieuw vierjarig schoolplan gelanceerd voor de periode 2024-2028. Dit plan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ouders, leerlingen en ons toegewijde team, en sluit aan bij het strategisch beleid van stichting OVO. Onze vier kernambities voor de komende jaren zijn gericht op het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving, het bevorderen van een vitaal en lerend team, het leveren van sterk onderwijs en het omarmen van een wereldburgerschap. We streven naar een school waar ieder kind zich welkom voelt, zijn talenten ontdekt en ontwikkelt, en waar we samen leren over onszelf, elkaar en de wereld om ons heen. Veiligheid, vertrouwen en welbevinden vormen de basis voor al onze activiteiten.

Hoe monitort de school de voortgang van de schoolplan doelen?

De concrete uitwerking van onze schoolplan doelen is vastgelegd in het jaarlijkse schooljaarplan. Dit plan biedt een gedetailleerd overzicht van de activiteiten en stappen die we ondernemen. De schoolleiding, in nauwe samenwerking met de intern begeleider en de expertgroepleiders, volgt de voortgang van deze doelen nauwgezet. Maandelijkse en halfjaarlijkse evaluaties zorgen ervoor dat we tijdig bijsturen en onze ambities realiseren.

Ontdek Onze Kleuterklas: Spelend Leren bij Meander Anne Frank

Toelichting van de school

Op de Meander Scholengemeenschap, locatie Anne Frank in Gorinchem, geloven we dat spelen de sleutel is tot leren voor jonge kinderen. Onze groepen 1 en 2 bieden een stimulerende omgeving waar kinderen door spel ontdekken en groeien. De leerkracht speelt een cruciale rol door gerichte instructie te geven, waarbij kinderen stap voor stap nieuwe vaardigheden ontwikkelen, van vouwwerkjes tot cijferreeksen. We hanteren een model waarbij de leerkracht eerst demonstreert, gevolgd door gezamenlijke oefening en vervolgens zelfstandige toepassing. Dit zorgt voor een solide basis. De kleuterlokalen zijn uitdagend ingericht met diverse speel- en leeshoeken, die de ontwikkeling van kinderen stimuleren door middel van spel en ontdekking. Alle kerndoelen worden geïntegreerd in thematische projecten, waardoor leren betekenisvol en boeiend is. Onze school werkt met gecombineerde kleutergroepen, waarin kinderen van 4, 5 en 6 jaar samen leren en spelen. Nieuwe vierjarigen starten gedurende het hele schooljaar en worden gelijkmatig verdeeld over de groepen. Deze mix bevordert samenwerking en wederzijds leren tussen jongere en oudere kleuters. Met behulp van het 'Kindvolgmodel', ons observatiesysteem, monitoren we de voortgang van elk kind nauwgezet, zodat we hun ontwikkeling optimaal kunnen ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Biedt de Anne Frank school extra ondersteuning voor peuters en kleuters?

Ja, onze school biedt specifieke programma's en activiteiten om jonge kinderen extra te ondersteunen in hun ontwikkeling. Dit omvat ook samenwerking met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en lokale peuteropvangfaciliteiten, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Ja, onze school biedt specifieke programma's en activiteiten om jonge kinderen extra te ondersteunen in hun ontwikkeling. Dit omvat ook samenwerking met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en lokale peuteropvangfaciliteiten, wat zorgt voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang Gorinchem

Met welke organisaties werkt de Meander Scholengemeenschap samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met de Stichting Kinderopvang Gorinchem om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen, van peuteropvang tot aan de basisschoolleeftijd.

Wij werken nauw samen met de Stichting Kinderopvang Gorinchem om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen, van peuteropvang tot aan de basisschoolleeftijd.

Team | Meander scholengemeenschap, locatie Anne Frank in Gorinchem | [2025] Schoolregister