IKC Merweplein
Merwe Donk 4
4207 XB Gorinchem

Schoolweging

Schoolweging
27.43
Spreiding
6.01

De schoolweging van Merweplein is 27,43 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De school borgt hiermee een stevige basis voor alle leerlingen, inclusief die met een complexere uitgangspositie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectieve focus op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen, mede gezien het hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 26,9% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 21,2% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (5,8% vmbo-b/k), wat lager ligt dan bij vergelijkbare scholen. Dit past bij het profiel van een school met een academische aspiratie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMerwepleinGemeente AmsterdamNederland
LIB174.82177.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

IKC Merweplein werkt continu aan het verbeteren van het onderwijs. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, is het belangrijk te weten waar het kind staat. In elke groep monitoren we daarom de ontwikkeling van ieder kind. We maken gebruik van toetsen en observatiemiddelen. Met methodetoetsen zien we of de kinderen de lesdoelen van een bepaalde periode behaald hebben. Ook deze gegevens gebruiken we om ons lesaanbod zo goed mogelijk passend te maken en te bepalen wat de instructiebehoefte van de leerlingen is. Ieder half jaar nemen we een onafhankelijke toets af. Wij hebben gekozen voor Cito Leerling in beeld. Op basis van de uitkomst van deze meting, bespreekt de leerkracht met de intern begeleider wat de leerling nodig heeft om de volgende stap in de ontwikkeling te kunnen maken. Dit wordt verwerkt in het groepsplan. De resultaten van Leerling in Beeld worden schoolbreed en groepsbreed geanalyseerd. We evalueren op basis van die analyse ons onderwijsaanbod, bespreken of we nog op koers zitten en sturen waar nodig bij.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 87,2% op of boven het gegeven advies functioneert. Dit lage percentage onderadvisering benadrukt de zorgvuldige adviesprocedure en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn: veilig voelen; met plezier naar school gaan; zelfvertrouwen hebben en opbouwen. We bereiken dit door: te streven naar maximale en veelzijdige ontwikkeling voor ieder kind, daarbij gebruikmakend van zijn of haar talenten; onderwijs aan te bieden in een veilig pedagogisch klimaat en een open houding te creëren die gebaseerd is op wederzijds respect; onderwijs in overleg met de verschillende partijen (kind, ouder en leerkracht) zo goed mogelijk af te stemmen en zo in de onderwijsbehoeften en talentontwikkeling van uw kind(eren) te voorzien, binnen de mogelijkheden van onze school; kinderen medeverantwoordelijk te laten zijn en eigenaarschap te geven over hun leerproces; kwalitatief goed en uitdagend onderwijs te bieden; een doorgaande lijn van peuter tot puber te creëren; een professionele houding en werkwijze van het team. LEES MINDER

Veilig voelen

Plezier

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van IKC Merweplein voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een belangrijk aandachtspunt bij IKC Merweplein. Er wordt gestreefd naar een duidelijke doorgaande lijn binnen de school. Vanaf schooljaar 2023-2024 is IKC Merweplein een Vreedzame School, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen. Observaties uit Cito (sociaal-emotioneel functioneren) worden gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen in kaart te brengen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Merweplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Merweplein gebruikt Cito (sociaal-emotioneel functioneren) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Merweplein?

IKC Merweplein gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.