Basisschool Daltonschool De Poorter in Gorinchem

Het team van Daltonschool De Poorter in Gorinchem

Current section: team
Schepenenstraat 5
4204 Gorinchem

Zie hier hoe het team van Daltonschool De Poorter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonschool De Poorter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonschool De Poorter bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Poorter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonschool De Poorter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.3%)
Man (9.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonschool De Poorter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (6.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonschool De Poorter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (74.2%)
Direct ondersteunend personeel (12.9%)
Indirect ondersteunend personeel (3.2%)
Management (9.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonschool De Poorter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Daltonschool De Poorter: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Daltonschool De Poorter begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek wordt, zetten wij alles op alles om een passende vervanging te regelen. Ons toegewijde team werkt proactief om gekwalificeerde invallers van onze interne lijst snel in te zetten. Indien het niet direct mogelijk is om een externe vervanger te vinden, kijken we intern naar de beste oplossingen om de lessen doorgang te laten vinden. De educatieve ontwikkeling van uw kind staat hierbij altijd voorop en we streven ernaar de impact van afwezigheid te minimaliseren. In uitzonderlijke situaties waarin vervanging extern en intern niet geregeld kan worden, is het mogelijk dat leerlingen tijdelijk naar huis moeten. Wij nemen onze verantwoordelijkheid serieus en bieden opvang voor kinderen die thuis geen alternatieve opvang hebben. Deze kinderen worden dan opgevangen in een andere klas, zodat hun schooldag zo normaal mogelijk kan doorgaan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de kleuters werken we met een heterogene groepsindeling, waarbij jongere en oudere kleuters samen in één groep zitten. Vanwege het relatief kleine aantal leerlingen werken we in de groepen 3 tot en met 8 met combinatiegroepen, waarbij leerjaren worden samengevoegd. Deze indeling maakt het mogelijk om goed onderwijs te blijven bieden binnen de beschikbare formatie.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Poorter: Deskundige Hulp voor Elke Leerling

2

Verbeteren Taal- en Rekenniveau met Gespecialiseerde Hulp

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gecertificeerde Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op Daltonschool De Poorter zetten we ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheden. Onze intern begeleider en rekenspecialist bieden gerichte ondersteuning. Indien nodig kunnen wij, via ons samenwerkingsverband Driegang, externe deskundigen zoals een gespecialiseerde dyslexietherapeut inschakelen om uw kind de best mogelijke begeleiding te garanderen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Betrokken Intern Begeleider
Ondersteunende Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positief sociaal-emotioneel klimaat met 'De Vreedzame School', onze kernwaarden VER en de ontwikkeling van daltonvaardigheden. Door observaties, coachgesprekken en leerlingvolgsystemen monitoren we de ontwikkeling en het welzijn van elk kind. Bij extra ondersteuningsbehoefte volgen we een gestructureerd plan, vergelijkbaar met onze aanpak voor taal en rekenen. Een schoolmaatschappelijk werker kan hierbij ondersteunen. Vanaf schooljaar 2024-2025 is er ook een brugfunctionaris aanwezig, die extra hulp kan bieden aan kinderen en hun gezinnen.

1

Stimuleren van Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze daltonprincipes, kernwaarden VER en 'De Vreedzame School' vormen de basis voor een positieve gedragsontwikkeling en een sterke werkhouding. We leggen de nadruk op eigenaarschap, wat leidt tot gemotiveerde en verantwoordelijke leerlingen. Samen met de kinderen creëren we een gestructureerde leeromgeving met duidelijke regels, waarbij we altijd de relatie met het kind centraal stellen. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, volgen we dezelfde zorgcyclus als bij taal en rekenen.

3

Bevordering Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gekwalificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs
Jeugdarts van de GGD

Toelichting van de school:

De lichamelijke en motorische ontwikkeling van uw kind is essentieel voor een brede ontwikkeling. Onze school biedt hiervoor gespecialiseerde begeleiding. Bij specifieke zorgen of vragen is het mogelijk om via de huisarts door te verwijzen naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut voor verdere gespecialiseerde hulp.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Attente Intern Begeleider
Jeugdarts/Jeugdverpleegkundige van de GGD
Begeleider Bedrijfshulpverlening (BHV)

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hanteren wij strikte protocollen, ontwikkeld in samenwerking met Stichting OVO. De veiligheid en het welzijn van uw kind staan hierbij voorop. Ons team is getraind om adequaat te handelen en waar nodig deskundige hulp in te schakelen, conform de geldende richtlijnen voor medisch handelen op basisscholen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
sporthal, kinderopvang, welzijnsruimtes

Optimale Leerlingondersteuning op Daltonschool De Poorter: Uw Vragen Beantwoord

Ontdek ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Kindontwikkeling

Heeft u specifieke vragen over de basisondersteuning die Daltonschool De Poorter biedt, of zoekt u aanvullende details over onze aanpak? Aarzel niet om contact op te nemen met onze directie of onze toegewijde intern begeleider. Zij staan klaar om u van de nodige informatie te voorzien. Ons Toekomstig Ondersteuningsaanbod voor een Sterke Ontwikkeling Voor het komende schooljaar focussen we schoolbreed op het garanderen van een consistente en effectieve doorlopende leerlijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van al onze leerlingen. Dit betekent dat we continu werken aan een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Versterking van Didactisch Handelen en Kwaliteitsborging Daarnaast zetten we ons actief in voor het versterken van onze didactische vaardigheden en het verder ontwikkelen van onze kwaliteitsstructuur. Door middel van gerichte professionalisering en evaluatie waarborgen we de hoogste onderwijskwaliteit en zorgen we ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Daltonschool De Poorter

Welke ambitieuze doelen bevat het schoolplan van Daltonschool De Poorter?

Daltonschool De Poorter zet de doelstellingen uit het huidige schoolplan voort in het schooljaar 2025-2026. Gezien de aanstaande fusie met de Anne Frankschool, passen we onze aanpak hierop aan. Komend schooljaar werken we gezamenlijk aan een geïntegreerd schoolplan. Dit gezamenlijke proces garandeert dat we vanaf het schooljaar 2026-2027 als één krachtige OVO-school opereren met een helder en breed gedragen beleidsplan voor uitmuntend onderwijs.

Hoe realiseert Daltonschool De Poorter haar onderwijsdoelen?

Ons schoolplan, dat vierjaarlijks wordt herzien, bevat specifieke doelen per schooljaar. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete actieplannen om deze jaardoelen te behalen. Het schoolplan wordt vastgesteld in nauwe samenwerking met ons toegewijde team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur van Stichting OVO. De gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het succesvol behalen van de doelen is essentieel. Collega's dragen actief bij binnen werkgroepen, terwijl het managementteam, bestaande uit de directie en intern begeleiders, de voortgang vanuit een strategisch perspectief bewaakt. Gedurende het schooljaar monitoren we continu, als heel team, of we op koers liggen en sturen we bij waar nodig. Deze bijsturing is gebaseerd op de vastgestelde doelen en de halfjaarlijkse resultatenanalyses van de onderwijsresultaten. Daarnaast vinden er halfjaarlijkse schoolontwikkelgesprekken plaats. Hierin leggen de directie en intern begeleiders verantwoording af aan het bestuur van Stichting OVO over de behaalde onderwijsresultaten en de algehele onderwijsontwikkeling. De doelstellingen uit ons schoolplan vormen hierin een cruciaal onderdeel.

Programma voor Jonge Kinderen: VVE bij Daltonschool De Poorter

Toelichting van de school

Daltonschool De Poorter biedt een stimulerend Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma voor de allerkleinsten. Wij maken gebruik van bewezen methodes zoals LOGO 3000 en Boekenpret om de taalontwikkeling en leesplezier te bevorderen. Onze VVE-aanpak is geïntegreerd in ons gebouw, Het Gildenplein, waar we nauw samenwerken met peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang. Deze samenwerking met SKG-locaties zoals De Zonnewijzer en De Goudoever zorgt voor een naadloze overgang. Het gemeentelijk VVE-beleid, ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Gorinchem en lokale kinderopvang, garandeert een gestructureerde aanpak. Afspraken over warme overdracht zorgen ervoor dat uw kind soepel de stap naar de basisschool maakt. Binnen ons gebouw focussen we op doorlopende leerlijnen, ondersteund door ParnasSys. Elk thema is gericht op specifieke ontwikkelingsdoelen, waarbij leerkrachten de voortgang van uw kind nauwkeurig observeren en begeleiden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Daltonschool De Poorter?

Daltonschool De Poorter biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Dit omvat onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We leggen de nadruk op taal, sociaal-emotionele vaardigheden en een brede algemene ontwikkeling. Door deze vroege stimulans leggen we een stevige basis voor toekomstig schoolsucces. Uw kind krijgt de aandacht en begeleiding die het verdient.

Daltonschool De Poorter biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Dit omvat onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. We leggen de nadruk op taal, sociaal-emotionele vaardigheden en een brede algemene ontwikkeling. Door deze vroege stimulans leggen we een stevige basis voor toekomstig schoolsucces. Uw kind krijgt de aandacht en begeleiding die het verdient.

Met welke partners werkt Daltonschool De Poorter samen voor het jonge kind programma?

Daltonschool De Poorter werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een optimale aansluiting. Wij werken nauw samen met Villa Kakelbont, bekend om hun speelse en educatieve aanpak. Ook de samenwerking met Villa Hup, onderdeel van Kinderopvang Gorinchem, versterkt ons aanbod. Deze partnerschappen bevorderen een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool en bieden kinderen een consistente ontwikkelingservaring.

Daltonschool De Poorter werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een optimale aansluiting. Wij werken nauw samen met Villa Kakelbont, bekend om hun speelse en educatieve aanpak. Ook de samenwerking met Villa Hup, onderdeel van Kinderopvang Gorinchem, versterkt ons aanbod. Deze partnerschappen bevorderen een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool en bieden kinderen een consistente ontwikkelingservaring.

Team | Daltonschool De Poorter in Gorinchem | [2025] Schoolregister