Daltonschool De Poorter
Schepenenstraat 5
4204 BL Gorinchem

Schoolweging

Schoolweging
32.12
Spreiding
7.07

De schoolweging van Mariëngaarde is 32,12 , met een spreiding van 7,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 93.68% van de leerlingen gehaald, wat zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (92.1%) overtreft. De school slaagt erin vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen, ondanks de dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Daltonschool De Poorter scoort met 54.02% voor het streefniveau ruim boven de eigen signaleringswaarde (32%) en het vergelijkingsgemiddelde (45.39%). Dit toont aan dat meer dan de helft van de leerlingen de hogere taal- en rekendoelen haalt, wat past bij het Daltononderwijsconcept met focus op zelfstandigheid en verdieping.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen liggen sterk op het vmbo-(g)t-niveau (37.5% vs. 16.45% regio), wat past bij een praktisch-theoretische focus. Hogere adviezen zoals havo (12.5%) en vwo (8.33%) blijven achter bij regionale percentages (16.07% havo, 18.61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel gemengde adviezen (8.33% vmbo-(g)t/havo en 4.17% havo/vwo), wat wijst op duidelijke niveaubepaling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMariëngaardeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingen betrekken bij hun ontwikkeling We kijken met de kinderen regelmatig terug én vooruit. Door regelmatig met de kinderen te praten over het werk en de aanpak daarvan, wordt de zelfstandigheid vergroot en stimuleren wij hen tot nóg doelmatiger werken. We praten dan over: Hoe is het werk gegaan? Is het werk begrepen? Wat gaat al goed? Wat is nog lastig? Wat is nodig om zo goed mogelijk te leren? Dit gebeurt vrijwel dagelijks. Daarnaast hebben we uitgebreidere coachgesprekken met onze leerlingen aan het begin, halverwege en aan het eind van het schooljaar. En vaker, indien gewenst. De coachgesprekken zijn onderdeel van het samen met leerlingen en ouders volgen van de ontwikkeling. Leerlingen en ouders betrekken bij hun ontwikkeling Aan het begin van het schooljaar houden de leerkrachten een eerste coachgesprek met leerlingen o.a. over de doelen waaraan de leerling de komende periode wil gaan werken op cognitief gebied, daltonvaardigheden en vakoverstijgende vaardigheden. Leerkracht en leerling plannen naar behoefte volgende coachgesprekken. In ieder geval nog een halverwege en aan het eind van het schooljaar. In september /oktober zijn er de oudervertelgesprekken waarin ouders de gelegenheid krijgen om hun kennis en ervaring over hun kinderen te delen met de leerkrachten. En horen zij ook aan welke doelen de kinderen de komende periode zelf willen werken. Besproken wordt hoe ouders hun kinderen hierbij kunnen steunen. In de periode tot het eerste portfoliogesprek vinden er indien nodig/gewenst voortgangsgesprekken met ouders en/of leerlingen plaats. Het eerste portfoliogesprek is in februari na de afname van de Cito toetsen. Ouders, leerlingen en leerkrachten bespreken aan de hand van het portfolio de ontwikkeling van de leerling. In het portfolio zijn o.a. opgenomen de resultaten op de methode gebonden en onafhankelijke toetsen en observaties, en door de leerling gekozen voorbeelden van zijn werk om zijn ontwikkeling te laten zien. Het volgende portfoliogesprek is in juni/juli. In de tussenliggende periode vinden er indien nodig/gewenst voortgangsgesprekken en/of coachgesprekken plaats. Bronnen voor het volgen van de ontwikkeling We volgen de ontwikkeling van kinderen door gebruik te maken van diverse toetsen, observatielijsten en leerlijnen uit ParnasSys. Dit alles met de bedoeling een zo veel mogelijk ononderbroken ontwikkeling te bieden: In groep 3 t/m 8 werken we metr sociaal-emotioneel functioneren van Leerling in beeld waarmee we informatie krijgen over het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen en op hun ontwikkelbehoeften op sociaal-emotioneel gebied. In groep 1/2 houden we de ontwikkeling van de kinderen bij door de behaalde doelen aan te vinken in de leerlijnen van ParnasSys en gebruiken we het screeningsinstrument Beginnende geletterdheid. Vanaf groep 3 worden de vorderingen gevolgd door het afnemen en analyseren van methode gebonden toetsen en nemen we twee keer per jaar voor spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen methodeonafhankelijke toetsen van Leerling in beeld af. In groep 4 en 6 wordt de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT) afgenomen. Door de afname van deze toets krijgen we beter zicht op het leervermogen van de kinderen en kan het onderwijsaanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Door het afnemen van het Drempelonderzoek in groep 8 (september/oktober), kijken we of we nog op de goede weg zitten. Het definitieve advies voor het vervolgonderwijs volgt na de afname van M-toetsen in januari van het schooljaar. We gebruiken in groep 8 de Doorstroomtoets van Cito. De ontwikkeling van de leerlingen wordt vastgelegd in ParnasSys. De leerlingen vullen zelf die gegevens aan door het verzamelen van werk voor in hun portfolio. Analyse van de opbrengsten We werken planmatig en resultaatgericht aan het verhogen van de leeropbrengsten. We maken gebruik van elementen van de 4D aanpak (data, duiden, doelen, doen) om onze opbrengsten op groeps- en schoolniveau te analyseren. Voor rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen, waarvoor we ook themaplannen/groepsplannen maken, hebben we onze eigen standaarden vastgelegd. We doen dat met vaardigheidsscores van toetsen uit Leerling in beeld. Deze standaarden helpen ons om ons onderwijs zo in te richten en uit te voeren dat we in groep 8 bij de doorstroomtoets goed boven het minimaal gewenste niveau uitkomen en ook goed scoren op de referentieniveaus. Twee keer per jaar, na de M- en E-toetsen analyseren wij de opbrengsten en de groepsplannen (het gegeven onderwijs). Het onderwijskundig handelen van de leerkrachten speelt hierbij een belangrijke rol. We kijken daarom naar de volgende aspecten: Schoolstandaard Leerstofdoelen Leertijd Didactisch handelen Klassenmanagement Pedagogisch handelen Materialen Na de analyse op groeps- en schoolniveau kijken we ook naar de vaardigheidsgroei van individuele leerlingen en of zij gedijen bij de geboden aanpak. Voor het gedijen kijken we naar betrokkenheid, welbevinden, sociale vaardigheden, zelfstandigheid en samenwerken. We doen dat op basis van observaties, coachgesprekken en sociaal-emotioneel functioneren van Leerling in beeld. De opbrengsten van de analyses worden gebruikt bij het maken van de themaplannen/groepsplannen voor de volgende periode. De themaplannen/groepsplannen bevatten de onderwijskundige doelen voor een bepaalde periode, de aanpak, hoe we de doelen gaan bereiken en de evaluatie van het vorige groepsplan. De onderwijsbehoeften van het kind en de belemmerende en stimulerende factoren zijn uitgangspunt bij het indelen van het kind op een van de drie niveaus waarmee in principe bij iedere les gewerkt wordt: Basisinstructie met verwerking voor de hele groep Verlengde instructie met verwerking voor kinderen die dit nodig hebben Verbreding en/of verdieping voor kinderen die hier meer behoefte aan hebben

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 52.38% van de oud-leerlingen presteert boven hun basisschooladvies (vs. 25.27% landelijk), terwijl 0% onder advies zit (landelijk 11.81%). Dit illustreert een voorzichtige advisering gecombineerd met een sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve traject vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Voor onze school vinden wij het ontzettend belangrijk dat we werken aan gelijke kansen voor alle kinderen. We willen onze kinderen daarom een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) bieden, die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. Vanuit onze daltonvisie leren we kinderen met elkaar samenwerken. Hiervoor is het voorwaardelijk dat kinderen elkaar respecteren, leren kennen en met elkaar kunnen communiceren. Heel belangrijk voor kinderen is dat zij kunnen leren en werken in een fijne en veilige groep. Elk schooljaar start een groep opnieuw. Deze periode heten de Gouden Weken. In deze periode wordt de groep gevormd en streven we ernaar om er een positieve, fijne en veilige groep van te maken. Dit proces duurt tot de herfstvakantie. Hierin wordt de basis gelegd voor het schooljaar. LEES MINDER

Persoonsontwikkeling

(Zelf)vertrouwen

Emotieregulering - Taal kunnen geven aan emoties

Wat is de werkwijze van Daltonschool De Poorter voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool De Poorter baseert haar handelen op de kernwaarden veilig, eerlijk en rustig, de daltonprincipes, De Vreedzame School en de kernwaarden van het openbaar onderwijs. De school gelooft in de mogelijkheden van mensen om zich te ontwikkelen. Er wordt in het eigen gedrag getoond wat men van de kinderen verwacht en de kinderen krijgen eigen verantwoordelijkheid bij het realiseren van een positief klimaat. Dit gebeurt door de kernwaarden samen met de kinderen te concretiseren in gewenst gedrag, de lessen van De Vreedzame School te geven aangevuld met systemisch werken, te werken met leerlingmediatoren bij het oplossen van conflicaten tussen kinderen, te werken met een leerlingenraad met vertegenwoordigers uit groep 6 t/m 8, coachgesprekken met kinderen over hun gedrag, de daltonkernwaarden voor te leven en te leven, en met de kinderen afspraken te maken over schoolregels, die worden besproken met de teamleden om te zorgen dat de regels in alle groepen hetzelfde zijn, aangepast aan de leeftijd van de kinderen. Regels en afspraken worden zichtbaar gemaakt in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool De Poorter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool De Poorter gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: WMK: Vreedzame School groepsklimaat en borging en Leerling in beeld: sociaal-emotioneel functioneren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool De Poorter?

Daltonschool De Poorter gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.