
De resultaten van Daltonschool De Poorter in Gorinchem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Poorter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonschool De Poorter bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonschool De Poorter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Succesvolle Taal- en Rekenkennis Basis
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Daltonschool De Poorter meet dit met de doorstroomtoets in groep acht, wat een indicatie geeft van de basiskennis. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke standaard voor alle basisscholen, inclusief onze school in Gorinchem.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elke Leerling
Het streefniveau op Daltonschool De Poorter daagt leerlingen uit om verder te reiken dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt per school specifieke streefcijfers vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit streefcijfer fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, waardoor we de voortgang nauwkeurig kunnen monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Poorter?
Op Daltonschool De Poorter in Gorinchem starten we proactief het traject naar de middelbare school. Vanaf groep 6 organiseren we gezamenlijke gesprekken met ouders en leerlingen om een passend advies voor de doorstroom te garanderen. Hierbij ligt de focus op het in kaart brengen van individuele verwachtingen, ambitieniveaus en leerdoelen van elk kind. Deze zorgvuldige voorbereiding stelt leerlingen en ouders in staat om weloverwogen keuzes te maken bij het oriënteren op vervolgscholen, bijvoorbeeld door deelname aan open dagen en informatieavonden. Wij streven naar een optimale aansluiting tussen basisschool en middelbare school. Het definitieve doorstroomadvies voor groep 8 wordt vóór februari verstrekt. Dit advies is samengesteld op basis van diverse factoren, waaronder de leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve vaardigheden en behaalde leerresultaten. In februari leggen de leerlingen de landelijke Cito Leerling in Beeld-doorstroomtoets af. Deze toets dient als objectieve toetssteen en kan aanleiding geven tot een heroverweging van het aanvankelijke schooladvies. Tegen het einde van maart vinden de regionale inschrijfdagen plaats, waar leerlingen zich aanmelden bij hun voorkeursmiddelbare school. Na de inschrijving delen wij het onderwijskundig rapport met de nieuwe school, wat essentieel is voor een goede start en begrip van uw kind. Rond juni vindt de kennismaking plaats met de mentor en de toekomstige klas, wat de overgang naar het voortgezet onderwijs soepeler laat verlopen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonsvorming op Daltonschool De Poorter
Bij Daltonschool De Poorter in Gorinchem staat de brede ontwikkeling van elk kind centraal. Wij streven naar gelijke kansen en bieden een rijke leeromgeving die zowel cognitieve, culturele, sportieve als sociaal-emotionele groei bevordert. Ons onderwijs is erop gericht kinderen te inspireren en hen te helpen bij het ontwikkelen van een sterk zelfvertrouwen, zodat ze met plezier uitdagingen aangaan. Onze daltonvisie stimuleert samenwerking en wederzijds respect. Kinderen leren om effectief met elkaar te communiceren en elkaar te waarderen. Een veilige en prettige groepsdynamiek is hierbij essentieel. Om dit te waarborgen, besteden we tijdens de 'Gouden Weken' aan het begin van elk schooljaar veel aandacht aan groepsvorming. In deze periode, die duurt tot de herfstvakantie, leggen we de basis voor een positief, veilig en inclusief schooljaar, waarin elk kind zich kan ontwikkelen.
Persoonsontwikkeling stimuleren
Zelfvertrouwen opbouwen
Emoties benoemen en reguleren
Hoe bevordert Daltonschool De Poorter de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak is gebaseerd op onze kernwaarden: veiligheid, eerlijkheid en rust. We integreren de daltonprincipes en de methodiek van De Vreedzame School, aangevuld met de kernwaarden van openbaar onderwijs. Wij geloven in een groeimindset en stimuleren de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Door het goede voorbeeld te geven in ons eigen gedrag, leren kinderen wat we van hen verwachten. We moedigen hen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor een positief schoolklimaat. Dit realiseren we door middel van interactieve activiteiten en een gestructureerde aanpak.
Welke methoden gebruikt Daltonschool De Poorter om sociale vooruitgang te meten?
Daltonschool De Poorter hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale ontwikkeling en het welzijn van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit helpt ons om de voortgang te monitoren en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig. De belangrijkste registratievormen die wij gebruiken zijn: - WMK: Voor het meten van het groepsdynamiek en de borging van De Vreedzame School. - Leerling in Beeld: Voor het evalueren van het sociaal-emotioneel functioneren van individuele leerlingen.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op deze school?
Op Daltonschool De Poorter zetten we 'De Vreedzame School' in als onze primaire methodiek voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is een uitgebreid programma dat gericht is op het bevorderen van sociale vaardigheden, conflictbeheersing en een positief groepsgevoel. Door de principes van De Vreedzame School toe te passen, leren leerlingen effectief samenwerken, conflicten oplossen en respectvol met elkaar omgaan. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving voor iedereen.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Daltonschool De Poorter
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Daltonschool De Poorter, uw basisschool in Gorinchem. Wij presenteren transparant de resultaten van het inspectierapport, zodat u een helder beeld krijgt van ons onderwijs en onze schoolontwikkeling. Leer meer over onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand daltononderwijs voor alle leerlingen.