Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs
Dokter Hiemstralaan 24
4205 KM Gorinchem

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een sterke praktijkfocus: 59.09% praktijkonderwijsadvies (vs. 40.63% bij vergelijkbare scholen). Het hoge VSO-percentage (18.18%, landelijk 9.07%) onderstreept de intensieve ondersteuningsbehoefte. De relatief lage VMBO-B-percentages (9.09% vs. 27.69%) passen bij de schoolvisie op maatwerk in uitstroomperspectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBeatrix de BurchtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle kinderen hebben een Ontwikkel Perspectief: het OPP. Daarin staan de doelen die je zou kunnen behalen aan het einde van de basisschool. Na elke toetsperiode, dus minstens 2 x per jaar, checkt de leerkracht, samen met de zorgcoördinator of je kind op het goede spoor zit. En zo niet, wat dan nodig is om op dat spoor te komen of welke einddoelen moeten worden bijgesteld. Dit bespreken we 2 x per jaar tijdens de rapportgesprekken; altijd met de ouders en bij voorkeur met het kind erbij. In groepsplannen komen de leerdoelen van alle kinderen samen. Als de doelen van een stamgroep dicht bij elkaar liggen, dan kan het kind in de eigen groep leren. Liggen de doelen te ver uit elkaar op een bepaald gebied, dan komen kinderen uit verschillende groepen bij elkaar om te leren in niveaugroepen. Het verloop in de leergroepen evalueren we tussentijds, samen met de zorgcoördinator Leren of de reken-, lees- of taalspecialist. We volgen de vakinhoudelijke ontwikkeling van de kinderen met toetsen uit de methodeboekjes en observaties tijdens het werken. We volgen hun leren digitaal en we sturen de kinderen ook digitaal aan. We praten met de leerlingen over wat ze aan het leren zijn. De Cito-toetsen zijn rond de kerstvakantie en in juni. Na elke toetsperiode houden we opbrengstbesprekingen per leerjaar. We stellen ons de vraag wat de resultaten betekenen en welke interventies we moeten doen, voor kinderen individueel of een groep. Naast de opbrengstbespreking per leerjaar, houden we teambreed een opbrengstbespreking. Dan kijken we wat de opbrengsten ons zeggen over de kwaliteit van ons onderwijs. Waar we goede opbrengsten hebben. Waardoor. Maar ook waar de opbrengsten onvoldoende zijn. Waardoor en wat gaan we doen om dat te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80.95% van de leerlingen blijft op adviesniveau (landelijk 62.93%), wat de nauwkeurigheid van het driejarige observatietraject bevestigt. Het lage onderadviespercentage (9.52% vs. 11.81% landelijk) reflecteert de voorzichtige advisering. De intensieve symbioseplaatsingen dragen bij aan realistische doorstroomverwachtingen.

Sociale ontwikkeling

Alles wat aandacht krijgt, groeit! Dit schoolmotto helpt ons om de afweging te maken: wat is echt belangrijk om aan te werken? We leren samen dat je als je wilt groeien, zélf kunt kiezen waar je aandacht naar uitgaat en waar je je voor inspant. Ook als het gaat om sociale omgang. Elke ontmoeting is een leer- en ontwikkelmoment voor de sociale vaardigheden, voor kinderen onderling en ook tussen medewerkers en leerlingen Het hele team werkt samen met ouders en kind, mee aan de ontwikkeling van deze vaardigheden van onze leerlingen. LEES MINDER

stevig staan in de wereld

in verbinding staan

verantwoordelijkheid nemen

Wat is de werkwijze van de Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs werkt met het Kanjerprogramma. Sociale vaardigheden worden versterkt door extra begeleiding, intern door medewerkers en gedragscoaches, en soms extern door jeugdhulp. Posters en hulpmiddelen in de school herinneren aan belangrijk sociaal gedrag. De sociale veiligheid wordt twee keer per jaar gemonitord en de resultaten worden opgenomen in groepsplannen gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs?

De Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Leefstijl, Taakspel.