Basisschool BS Graaf Reinald in Gorinchem

Het team van BS Graaf Reinald in Gorinchem

Current section: team
Top Naeffstraat 26
4207 Gorinchem

Zie hier hoe het team van BS Graaf Reinald is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van BS Graaf Reinald. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past BS Graaf Reinald bij jullie?

Ontdek hoe goed BS Graaf Reinald bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij BS Graaf Reinald zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij BS Graaf Reinald. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (42.1%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij BS Graaf Reinald werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.9%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor BS Graaf Reinald gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij BS Graaf Reinald: Een Betrouwbaar Plan

Bij BS Graaf Reinald streven we naar continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht tijdig verlof aanvraagt, zorgen wij ervoor dat er zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde vervanger wordt ingezet voor de klas. Ouders worden proactief op de hoogte gesteld van deze aanstaande vervanging, zodat u goed geïnformeerd bent. Onvoorziene omstandigheden, zoals plotselinge ziekte of persoonlijke noodgevallen, kunnen leiden tot een directe afwezigheid van een leerkracht. In dergelijke situaties zetten wij alles op alles om direct een passende vervanging te vinden. Indien het, ondanks onze inspanningen, niet lukt om een vervanger te regelen, worden de leerlingen tijdelijk opgevangen in andere klassen. Dit minimaliseert de impact op hun leerproces. Als laatste redmiddel en enkel in uitzonderlijke gevallen, kan de schoolleider besluiten om een specifieke groep tijdelijk naar huis te sturen. Ook hierbij geldt dat ouders voorafgaand aan de schoolopening worden geïnformeerd. Mocht het voor ouders onmogelijk zijn om zelf opvang te regelen, dan is het kind altijd welkom op school. Wij zoeken dan ter plekke naar een geschikte oplossing om het kind productief te laten participeren binnen de schoolmuren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op BS Graaf Reinald: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte aanpak
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Logopedist voor heldere communicatie
Leesspecialist voor leesplezier
Rekenspecialist in opleiding voor rekenvaardigheid

Toelichting van de school:

Op BS Graaf Reinald zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Via ons samenwerkingsverband Driegang kunnen wij gespecialiseerde hulp inschakelen, zoals een dyslexiespecialist. Daarnaast bieden wij op school logopedische ondersteuning door een externe, ervaren partij. Dit zorgt voor een brede basis aan expertise.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief gedrag
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociale uitdagingen

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen staat centraal op BS Graaf Reinald. Wij werken nauw samen met ons samenwerkingsverband Driegang. Hierdoor kunnen we indien nodig externe expertise inschakelen, zoals een orthopedagoog. Dit waarborgt dat elk kind de juiste begeleiding krijgt voor een gebalanceerde ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor een gestructureerde aanpak
Intern Begeleider voor begeleiding op maat
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor gerichte uitdagingen
EDI-specialist in opleiding voor effectieve instructie

Toelichting van de school:

BS Graaf Reinald stimuleert een positieve werkhouding en een succesvolle taakaanpak. Ons samenwerkingsverband Driegang biedt toegang tot externe specialisten, waaronder gedragsexperts. Zij kunnen ondersteuning bieden bij specifieke gedragsuitdagingen. Zo zorgen we ervoor dat elke leerling optimaal kan presteren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor algehele ontwikkeling
Vakdocent Bewegingsonderwijs voor sportieve vaardigheden
Motorisch Specialist voor fijne en grove motoriek

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze interne begeleiders en vakdocenten bewegingsonderwijs bieden gerichte ondersteuning. Bij specifieke vragen over motoriek, kan via de huisarts doorverwezen worden naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut voor aanvullende zorg.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

BHV-medewerkers voor veiligheid en eerste hulp

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen zijn van het grootste belang op BS Graaf Reinald. Wij hanteren een strikt protocol 'Medisch handelen', ontwikkeld door Stichting OVO. Onze BHV-medewerkers zijn getraind om adequaat te handelen bij medische situaties en zorgen voor de persoonlijke verzorging waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Grote hal met podium om elkaar te ontmoeten
Natuurspeeltuin voor de onderbouw
Peuterspeelzaal
Groot park grenzend aan de school
Buitenschoolse opvang

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op BS Graaf Reinald

Ons Streven naar Succesvol Leren en Ontwikkelen

Op BS Graaf Reinald zetten we ons dagelijks in om alle leerlingen de best mogelijke begeleiding te bieden, conform ons School Ondersteuningsplan. We erkennen dat onze onderwijsmogelijkheden grenzen kennen, maar streven ernaar om elke leerling de ondersteuning te geven die nodig is om optimaal te presteren. Wij geloven sterk in de vier P's voor een succesvolle schoolervaring: Participatie in de les, Plezier op school, Presentie door regelmatige aanwezigheid en Progressie in persoonlijke ontwikkeling. Bij elke nieuwe leerling of klas bekijken we zorgvuldig of we aan deze criteria kunnen voldoen, altijd in nauwe samenwerking met Driegang. Leerontwikkeling en Vooruitgang Als een leerling langer dan 1,5 jaar (gemeten over drie niet-methodetoetsen, oftewel 15 maanden onderwijs) stilstaat in zijn of haar ontwikkeling, kan een andere onderwijsomgeving de voortgang stimuleren. Idealiter hebben we maximaal 5% van de leerlingen buiten de drie instructiegroepen per klas. Ook streven we naar maximaal 2 leerlingen met een leerarrangement per groep; bij meer leerlingen evalueren we de situatie per geval. Sociaal-Emotionele Begeleiding De veiligheid van leerlingen, leerkrachten en de groep staat voorop. Zolang deze gewaarborgd kan worden, ondersteunen we leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen. We hanteren de richtlijn van maximaal 1 leerling met een gedragsarrangement per groep. Bij uitzondering wordt de specifieke situatie van elke leerling beoordeeld. Fysieke en Medische Ondersteuning Voor leerlingen met specifieke fysieke of medische behoeften, zoals doof- of blindheid, mobiliteitsproblemen of rolstoelgebruik, wordt de ondersteuning op maat bepaald in overleg met specialisten. We onderzoeken per individuele leerling wat de best passende oplossingen zijn binnen onze school. Vooruitstrevende Instructiemethoden Op BS Graaf Reinald implementeren we het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI) als een belangrijk instrument voor de lesontwikkeling. Dit model vergroot de betrokkenheid van leerlingen, zorgt voor beter zicht op de voortgang van elk kind en stelt leerlingen in staat hun eigen leerproces te volgen. We werken aan een consistente lijn in onze instructiemethoden door de hele school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan 2024-2027?

Het schoolplan van BS Graaf Reinald, geldig van 2024 tot 2027, is nauw afgestemd op het strategische beleidsplan van stichting OVO. Onze kerndoelen zijn onderverdeeld in vier strategische pijlers, gericht op continue verbetering van ons onderwijs. 1. Didactisch Meesterschap: We implementeren het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) voor de kernvakken en introduceren de innovatieve taal- en spellingsmethode 'Taaljacht'. Daarnaast versterken we ons rekenonderwijs door methoden te heroriënteren en een gespecialiseerde rekencoördinator aan te stellen. 2. Pedagogische Fundering: We hanteren De Vreedzame School als leidraad voor een positieve groepssfeer en besteden uitgebreid aandacht aan burgerschap, om leerlingen te vormen tot verantwoordelijke burgers. 3. Vernieuwend Onderwijsconcept: We evolueren van fase-onderwijs naar een uniek onderwijsconcept dat de talenten van elke leerling optimaal benut. Dit omvat vragen rondom onze onderscheidende aanpak, talentontwikkeling, soepele overgangen tussen leerjaren, flexibele schooltijden en actieve ouderbetrokkenheid. Na goedkeuring van de nieuwe onderwijsvorm, starten we een gezamenlijk visietraject met het voltallige team. 4. Professionele Teamcultuur: We bouwen aan een veilige en stimulerende professionele teamcultuur die we actief ontwikkelen, eigen maken en borgen. Jaarlijks stellen we concrete, meetbare doelen op in samenwerking met schoolspecialisten, vastgelegd op kwaliteitskaarten met een duidelijke tijdsplanning.

Hoe realiseren wij onze schoolse doelen via de PDCA-cyclus?

Op BS Graaf Reinald hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor een gestructureerde en cyclische aanpak van onze kwaliteitsverbetering. Ons vierjarige schoolplan bevat specifieke doelen per schooljaar, waaraan we jaarlijks werken met gedetailleerde actieplannen. Voor schooljaar 2025-2026 focussen we onder andere op een nieuw rapport dat aansluit bij onze vernieuwde onderwijsvorm, de implementatie van een nieuwe rekenmethode voor groep 3-8, de herinrichting van ons schoolplein en de verdere borging van 'De Vreedzame School'. Het schoolplan wordt definitief vastgesteld na consultatie met het team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur van Stichting OVO. De gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behalen van onze doelen is cruciaal. Elk teamlid draagt bij via actieteams of als specialist. Het managementteam, bestaande uit directie, bouwcoördinatoren en de intern begeleider, bewaakt de voortgang vanuit een overkoepelend perspectief. Halfjaarlijks evalueren we breed in het team of we op koers liggen en sturen we bij waar nodig, gebaseerd op onze gestelde doelen en de halfjaarlijkse monitor van de onderwijsresultaten. Bovendien vinden er tweemaal per jaar kwaliteitsgesprekken plaats, waarin de directie en intern begeleider verantwoording afleggen aan het bestuur van Stichting OVO over zowel de behaalde resultaten als de onderwijsontwikkeling, met de doelen uit het schoolplan als leidraad.

Ontdek Ons Uitgebreide Programma voor Jonge Kinderen bij BS Graaf Reinald

Toelichting van de school

BS Graaf Reinald onderhoudt hechte banden met de aangrenzende peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang (BSO). Deze samenwerking is zowel praktisch als inhoudelijk van aard, wat zorgt voor een naadloze integratie. Onze zorgstructuur is ontworpen met een doorlopende lijn, waardoor we de ondersteuningsbehoeften van jonge kinderen al vroegtijdig identificeren. Dit waarborgt een soepele overgang naar het basisonderwijs. Bij vragen over de ontwikkeling van uw peuter, biedt BS Graaf Reinald deskundige ondersteuning. Wij denken graag met u mee en kunnen, indien nodig, tijdig de hulp inschakelen van ons samenwerkingsverband Driegang. Door deze synergie creëren we een consistente lijn in leerlingenzorg en ondersteuning, wat essentieel is voor een optimale ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Graaf Reinald speciaal ontwikkeld lesmateriaal aan voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Graaf Reinald biedt een rijk scala aan aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden van jonge leerlingen te stimuleren. Door vroegtijdige blootstelling aan educatieve activiteiten, bereiden we hen optimaal voor op de uitdagingen van het basisonderwijs.

Ja, Basisschool Graaf Reinald biedt een rijk scala aan aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons doel is om een stevige basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden van jonge leerlingen te stimuleren. Door vroegtijdige blootstelling aan educatieve activiteiten, bereiden we hen optimaal voor op de uitdagingen van het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang: Ontwikkeling vanaf de Peuterleeftijd

Met welke organisaties werkt BS Graaf Reinald samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool Graaf Reinald werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKG. SKG staat garant voor hoogwaardige kinderopvang en biedt een stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Deze samenwerking versterkt onze doorlopende lijn in educatie en zorg, van peuteropvang tot aan het einde van het basisonderwijs.

Basisschool Graaf Reinald werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en educatie voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is SKG. SKG staat garant voor hoogwaardige kinderopvang en biedt een stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Deze samenwerking versterkt onze doorlopende lijn in educatie en zorg, van peuteropvang tot aan het einde van het basisonderwijs.

Team | BS Graaf Reinald in Gorinchem | [2025] Schoolregister