
Schoolweging
De schoolweging van Graaf Reinald is 28,43 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft het fundamenteel niveau ruimschoots: 94,8% van de leerlingen behaalt dit basisniveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, mede dankzij het 'preventief zorgmodel' en maatwerk bij taal/rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Graaf Reinald behaalt met 62,5% een hoger streefniveau dan de signaleringswaarde (48,6) en het vergelijkingsgemiddelde (60,5). Dit benadrukt de effectieve aanpak voor excellente leerlingen. De intensieve samenwerking met middelbare scholen via fase 16+ draagt hier mogelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 38,2% vwo (vs. 18,6% regio) en 23,5% havo/vwo. Opvallend is de minimale doorstroom naar praktijkonderwijs (2,94%), ruim boven landelijke percentages. Dit past bij een leerlingenpopulatie met academisch potentieel, ondanks de schoolweging van 28,43 die een complexere populatie suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Graaf Reinald | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden tijdens hun ontwikkeling, is het belangrijk te weten waar het kind staat. In iedere fase monitoren we daarom de ontwikkeling van ieder kind. Fase 1 t/m 4 Kinderen in de onderbouw leren door te spelen. We vinden dat hier geen toetsen bijpassen. Door thematisch te werken en de leerdoelen op een speelse manier aan te bieden, zien we door observatie tijdens de activiteiten en het spelen waar elk kind is in zijn ontwikkeling. Deze observaties leggen wij vast in het observatiesysteem Bosos. Zien we dat een kind meer aankan, of heeft het kind herhaling nodig, dan kunnen wij dat door onze thematische manier van werken inpassen in ons lesaanbod. Fase 5 t/m 16+ Ook in de midden- en bovenbouwgroepen volgen we de ontwikkeling van de kinderen door te observeren. Dit doen we tijdens de instructie, tijdens de verwerking en als we nakijken. Op basis van deze observaties bieden we de volgende les direct differentiatie aan. De leerkrachten geven les via EDI. Binnen dit lesmodel is ruimte voor de leerkracht om te werken met verschillende instructieniveaus. Daarnaast beschikken we over meerdere onderwijsassistenten, die ondersteunt in differentiatie. Daarbij gebruiken we methodetoetsen om te zien of de kinderen de lesdoelen van een bepaalde periode behaald hebben. Ook deze gegevens gebruiken we om ons lesaanbod zo goed mogelijk passend te maken en te bepalen wat de instructiebehoefte van de leerlingen is. Ieder half jaar nemen we een onafhankelijke toets af. Wij hebben gekozen voor IEP, InzichtEigenProfiel. Deze toets gaat uit van een leergerichte aanpak en geeft inzicht in de volgende stap van de ontwikkeling van het kind. Op basis van de uitkomst van deze meting, bespreekt de leerkracht met de intern begeleider wat de leerling nodig heeft om de volgende stap in de ontwikkeling te kunnen maken. Dit wordt verwerkt in het didactisch groepsoverzicht. De resultaten van IEP worden schoolbreed en groepsbreed geanalyseerd. We evalueren op basis van die analyse ons onderwijsaanbod, bespreken of we nog op koers zitten en sturen waar nodig bij.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
91,3% van de leerlingen blijft op adviesniveau presteren: ver boven het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Slechts 4,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat de nauwkeurige advisering bevestigt. De Soepele Overstap-methodiek en vroegtijdige gesprekken (vanaf groep 6) lijken hier effectief.
Sociale ontwikkeling
School heeft een belangrijke invloed op het welbevinden en de veerkracht van leerlingen. Samen met ouders zetten we ons actief in voor en veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat waarin iedereen zichzelf mag zijn. We verwachten hierin respect voor jezelf en de ander en betrokkenheid. "Met elkaar leren en leven" Gedurende het schooljaar komen de kinderen elkaar op verschillende momenten tegen. Bij fasewisselingen veranderen ze van groep en tijdens groepsdoorbroken activiteiten werken en leren kinderen uit verschillende groepen en bouwen met elkaar samen. De halfjaarlijkse wisseling van fase, maakt dat we extra aandacht besteden aan het vormen van een fijne groep. Dit doen we na iedere fasewisseling tijdens de zogenaamde Gouden Weken. Door met elkaar te bouwen aan de groepsvorming, werken we preventief tegen pesten. Net als leren lezen en rekenen, hebben kinderen ook begeleiding nodig in het aanleren van sociale competenties. In schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een nieuwe methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag om ons hier nog meer handvatten in te geven; de Vreedzame School. LEES MINDER
Vertrouwen
Betrokkenheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van BS Graaf Reinald voor sociale ontwikkeling?
BS Graaf Reinald hecht waarde aan een duidelijke doorgaande lijn, zodat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en zich veilig voelen. Vanuit de kernwaarden vertrouwen, betrokkenheid, veiligheid en respect wordt er actief gewerkt aan het aanleren van sociale competenties. Observaties vanuit Kindbegrip worden gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en aan te sluiten bij hun behoeften.
Welke registratievorm(en) gebruikt BS Graaf Reinald om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
BS Graaf Reinald gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.