Basisschool Kameleon
Tamboerstraat 4
5051 JP Goirle

Schoolweging

Schoolweging
34.64
Spreiding
5.9

De schoolweging van Kameleon Goirle is 34,64 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

85.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit toont dat de school basisvaardigheden effectief aanbiedt, ondanks de complexe populatie. Vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 93.4%, maar hebben vaak een lagere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

30.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 36.3%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie met diverse onderwijsbehoeften. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49.2%, wat de relatief lagere score verklaart door de schoolweging van 34.64.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een praktische focus: 54.2% vmbo-advies (25% vmbo-b, 29.2% vmbo-k) tegenover 24.2% havo/vwo. Ter vergelijking: regionaal zien we 37.7% vmbo en 39.2% havo/vwo. De relatief hoge schoolweging (34.64 vs. 29.77 landelijk) verklaart deels deze verdeling. De 4.2% onbekend advies vraagt aandacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKameleon GoirleGemeente AmsterdamNederland
LIB174.77173.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten verkrijgen we vanuit formatieve en summatieve toetsing. Formatieve toetsing vindt plaats tijdens de lessen middels diverse werkvormen/observaties en middels methodegebonden toetsen. Deze informatie bepaalt het toekomstige aanbod. Formatieve toetsing geeft tussentijds richting aan het handelen van de leerkracht. Om de cognitieve ontwikkeling te meten nemen we de landelijke toetsen Leerling-in-beeld 2x per jaar af in groep 3 t/m 7. Groep 8 maakt de B-toets van Leerling-in-beeld en in februari de doorstroomtoets van Leerling-in-beeld. Naast Leerling in beeld zetten we de DMT in. Deze summatieve toetsen geven inzicht in de kwaliteit van het onderwijs over een langere termijn en laten zien waar de leerling staat. De niet-cognitieve ontwikkeling meten we met de toets Sociaal Emotioneel Functioneren van Leerling in beeld. Met het instrument Burgerschap Meten meten we de stand van zaken op het gebied van burgerschap. In groep 1/2 gebruiken we het observatiesysteem Kleuter in beeld. Het team maakt gezamenlijk een analyse van de resultaten op leerjaar-, groeps- en schoolniveau. Vervolgens stelt het een plan van aanpak op dat de daaropvolgende periode wordt uitgevoerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68.8% presteert op adviesniveau, onder het landelijk gemiddelde (62.9%), terwijl 12.5% onder presteert (vergelijkbaar met 11.8% landelijk). De 18.8% boven-adviesprestaties benadrukt het belang van doorlopende monitoring uit het schoolondersteuningsprofiel. Dit past bij de strategie van voorlopige adviezen vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Een bijzonder onderdeel ons schoolklimaat is het pedagogisch-didactisch leerklimaat. Met onze visie op ontwikkeling sluiten wij aan bij het persoonlijkheidsconcept van de in wetenschappelijke kring breed gedragen ‘cognitieve stroming’. In Nederland is dit denken vooral bekend geworden via het werk van professor dr. Luc Stevens. Het meest kenmerkende uitgangspunt van deze cognitieve stroming is dat de mens een eigen actief aandeel heeft in zijn ontwikkeling. Motivatie tot ontwikkeling en leren bestaat op basis van een goede invulling van de drie in de motivatiepsychologie onderscheiden basale psychologische behoeften: de behoeften aan relatie, competentie en autonomie. De invulling van deze behoeften vormt het fundament van onze onderwijspraktijk en zijn leidend voor zowel medewerkers als leerlingen. We lichten ze kort toe. Relatie is de belangrijkste psychologische behoefte van de mens. Relatie is voorwaarde voor ontwikkeling en leren. Alle mensen – niemand uitgezonderd- willen dat er van hen gehouden wordt, willen dat anderen met hen omgaan. De tweede natuurlijke behoefte van ieder mens is de behoefte aan competentie. Wij willen iets kunnen en we willen ‘dat wat we kunnen’ aan onszelf kunnen toeschrijven. De derde psychologisch behoefte is de behoefte aan autonomie. Autonomie refereert aan het ervaren van vrijheid bij het initiëren van gedrag, aan zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.De behoeften aan relatie, competentie en autonomie zijn altijd aanwezig. Als in deze behoeften wordt voorzien, dan is er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. Schiet de invulling daarvan echter tekort, dan ontstaan er voorspelbare taakhoudings- en motivatieproblemen, aldus Stevens (1992 e.v.). LEES MINDER

Samen

Authenticiteit

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Kameleon voor sociale ontwikkeling?

In schooljaar 2024-2025 start Basisschool Kameleon met de methode 'Vreedzaam', een schoolbrede aanpak voor democratisch burgerschap en sociale competenties. De school wordt gezien als een oefenplaats voor democratie en participatie. In de taalklas wordt TeamUp gebruikt, een programma dat op een minder talige manier werkt aan sociale opbrengsten. De school hanteert een onderwijsplan gedrag met een reactieprocedure en protocol gedrag om eenduidig te reageren op ongewenst gedrag. Groep 7/8 neemt deel aan het Marietje Kesselsproject om weerbaarheid te vergroten.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Kameleon gebruikt pestregistratie, Kleuter-in-beeld en Leerling-in-beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Kameleon?

Basisschool Kameleon gebruikt de Vreedzame school, Level-up en TeamUp voor de Nieuwkomers als methoden voor sociaal-emotioneel leren.