Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm in Goes

Het team van Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm in Goes

Current section: team
Reigerstraat 1
4461 Goes

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (41.7%)
35-45 jaar (8.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Kohnstamm

Wij zorgen voor continuïteit in het onderwijs door onze leerkrachten bij kortdurende afwezigheid zoveel mogelijk intern te vervangen. Daarnaast maken we gebruik van een ruime invalpool die speciaal beschikbaar is gesteld voor de 25 aangesloten Albertscholen. Dit garandeert een snelle en efficiënte inzet van gekwalificeerde vervangers. In drukke periodes, waarin meerdere collega's verhinderd zijn, vragen we flexibiliteit van ons toegewijde team om extra taken op zich te nemen. Ons interne vervangingsplan biedt een gedegen oplossing wanneer externe vervanging niet direct mogelijk is. Dit plan voorziet bijvoorbeeld in het tijdelijk verdelen van leerlingen over de resterende klassen. In uitzonderlijke situaties, waarbij alle opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat kinderen tijdelijk thuis moeten blijven. Wij streven er uiteraard naar dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken schooljaar 2024-2025 met 7 groepen. De groepen hebben waar het kan ondersteuning van een leraarondersteuner, onderwijsassistent of zorgassistent.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm: Specialisten voor Elke Uitdaging

1

Academische Vooruitgang: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Gedreven Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider biedt gerichte ondersteuning om de taal- en rekenvaardigheden van elke leerling te maximaliseren. Door individuele aandacht en aangepaste lesmethodes zorgen we ervoor dat leerlingen excelleren in deze cruciale basisvakken.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsklimaat

Beschikbare specialisten:

Expert Gedragsspecialist
Analytische Groepsanalist

Toelichting van de school:

Bij Prof. Dr. Kohnstamm geloven we in een holistische benadering van leren, waarbij sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. We implementeren de effectieve Kwink-methode, met een toegewijde Kwink-coach die zorgt voor een gedeelde taal en begrip binnen de schoolgemeenschap. Onze gespecialiseerde groepsanalist observeert en analyseert tweemaal per jaar de dynamiek binnen elke klas, met speciale aandacht voor de gymzaal. Op basis van deze inzichten adviseren wij leerkrachten om proactief te werken aan een positief pedagogisch klimaat en een veilige leeromgeving, wat essentieel is voor optimale groepsvorming en leerprestaties.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsspecialist
Ervaren Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hanteren in alle groepen een gestructureerde en bewezen aanpak die de ontwikkeling van positief gedrag, een sterke werkhouding en efficiënte taakuitvoering stimuleert. Onze specialisten werken nauw samen met leerkrachten om een omgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan concentreren en succesvol kan zijn.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Enthousiaste Gymspecialist

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymdocent coördineert en initieert een breed scala aan sport- en bewegingsactiviteiten, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Dit bevordert de fysieke gezondheid, coördinatie en het algemeen welzijn van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke medische specialisten op locatie hebben, werken we nauw samen met externe professionals en ouders om te voldoen aan de behoeften op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen blijven onze hoogste prioriteit.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
LED verlichting en zonnepanelen op het dak
Speelvoorziening met panna veld en klimmuur
Buitenlokaal in ons Tiny Forest
Leesconsulent vanuit de bibliotheek

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

De Intern Begeleider (IB-er) is het centrale aanspreekpunt voor de individuele begeleiding en optimale ontwikkeling van elke leerling. De IB-er coördineert niet alleen de zorg voor leerlingen, maar coacht en ondersteunt ook de leerkrachten. Door middel van groepsbezoeken en nauwe samenwerking met leerkrachten, monitort en evalueert de IB-er de leerplannen en voortgang. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wordt een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld, waarin de behaalde resultaten en de geboden ondersteuning nauwkeurig worden gedocumenteerd. Een proactieve aanpak staat centraal, waarbij we streven naar onderwijs dat naadloos aansluit bij de individuele leerbehoefte van elk kind. Dit alles binnen het kader van Passend Onderwijs, waarbij de school zich verplicht tot het bieden van een zorgvuldige en passende educatie. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd de basis- en extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt, inclusief de samenwerking met ons samenwerkingsverband. Indien de basisondersteuning of de interne expertise ontoereikend is, schakelen we de hulp in van het samenwerkingsverband Kind op 1. Dit gebeurt altijd in samenspraak, waarbij we eerst kijken naar wat de school zelf kan bieden. Pas daarna wordt extern advies en ondersteuning ingeschakeld, zoals de inzet van onderwijsassistenten of ambulante begeleiders, om uw kind de best mogelijke begeleiding te garanderen. In uitzonderlijke situaties, wanneer de geboden ondersteuning via het samenwerkingsverband niet volstaat, wordt in overleg met ouders en professionals gezocht naar een passende plek op een andere school, vaak binnen het speciaal (basis)onderwijs. Voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van zicht of gehoor, werken we samen met gespecialiseerde partners zoals Auris, Koninklijke Visio en Bartiméus. Deze organisaties hebben eigen expertise en procedures, los van het samenwerkingsverband, om optimale zorg te bieden aan kinderen met visuele, auditieve of communicatieve uitdagingen. Onze ambitie voor de komende jaren is om onze interne expertise verder te versterken, mede door bijscholing van ons team en het efficiënt inzetten van onderwijs ondersteunend personeel. Zo blijven we investeren in de kwaliteit van extra ondersteuning voor alle leerlingen van Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool Kohnstamm

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan schetst de strategische koers voor de komende vier schooljaren, met jaarplannen die concrete ontwikkelingen, resultaten en monitoring vastleggen. Deze plannen ontstaan uit waardevolle input van ouders, leerlingen en ons toegewijde team, en worden gedeeld met leerkrachten en de medezeggenschapsraad. Voor de periode 2023-2027 focussen we op vijf kerngebieden: Eigenaarschap versterken: We stimuleren kind-eigenaarschap door portfolio's uit te breiden, te werken met een databord en klassenvergaderingen (KlassePro) te introduceren. Dit bevordert autonomie en een proactieve leerhouding. Groepsdoorbrekend werken optimaliseren: We onderzoeken en implementeren groepsdoorbrekend onderwijs voor diverse vakken, inclusief creatieve vakken en muziek. Door proeftuinen en het delen van lesideeën, zoals het tiny forest en buiten leslokaal, innoveren we ons onderwijsconcept. Professionele cultuur en sfeer cultiveren: Ons team werkt vanuit een gedeelde missie en visie, bevordert leren van en met elkaar door open communicatie en effectieve feedback. We omarmen externe ontwikkelingen en versterken de samenwerking met kinderopvang voor een integraal kindcentrum, waarbij we met het Kwink-programma sociale vaardigheden en schoolregels bevorderen. Nieuwe lesmethodes implementeren: We vervangen methodes voor rekenen, taal, spelling en wereldoriëntatie, en evalueren de aanpak voor Engels. De nieuwe methodes dienen als leidraad om leerdoelen effectief te behalen, met een focus op thematisch werken en een doordachte invulling van Engels onderwijs. Formatief evalueren toepassen: Het team versterkt de kennis en toepassing van formatief evalueren om ontwikkeling en groei binnen het leerproces te stimuleren. We gebruiken tools zoals EDI, impactcycli, succescriteria en specifieke leerdoelen om leren zichtbaar te maken.

Hoe waarborgt de school de gestelde onderwijsdoelen?

De voortgang van onze onderwijsdoelen monitoren we nauwgezet door tweemaal jaarlijkse analyse van schoolresultaten met het voltallige team. Dit proces, aangevuld met de evaluatie van het welbevinden en de brede ontwikkeling van leerlingen, stelt ons in staat om tijdig bij te sturen. Directie en intern begeleider voeren regelmatig klassenbezoeken uit, en collega's stimuleren collegiale consultatie door elkaar in de les te bezoeken. Een jaarlijks scholingsplan ondersteunt de professionele ontwikkeling van het team, zowel individueel als collectief. Onze Stichting Albero voert elke vier jaar een interne audit uit om de kwaliteitsstandaarden te waarborgen. Daarnaast kan de school een beroep doen op een bovenschoolse kwaliteitsmedewerker voor een kritische blik op onze schoolontwikkeling. De laatste audit vond plaats in september 2020. Tweejaarlijkse managementrapportages bieden inzicht in de prestaties op onderwijs, personeel, financiën, organisatie en huisvesting, wat essentieel is voor continue verbetering.

Optimale Start: Programma voor Jonge Kinderen bij OBS Kohnstamm

Toelichting van de school

Obs Kohnstamm biedt een geïntegreerde leeromgeving waar kinderopvang, peutergroep en basisschool onder één dak samenkomen. Dit unieke concept faciliteert naadloze overgangen en een optimale ontwikkeling voor uw kind. Wij streven naar een drempelloze doorstroom van 0 tot 12 jaar, zodat uw kind zich continu kan ontwikkelen in een vertrouwde en stimulerende omgeving. Ontdek de voordelen van één vertrouwde locatie voor zowel opvang als onderwijs.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Obs Kohnstamm voor peuters en kleuters?

Obs Kohnstamm biedt een rijk scala aan extra programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang en toegewijde VVE-programma's die de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière. Daarnaast bevorderen we een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool door middel van samenwerking tussen groep 2 en 3, afgestemde lesprogramma's en een speciale peuter/kleuterklas. Zo garanderen we een optimale ontwikkeling voor elk jong kind.

Obs Kohnstamm biedt een rijk scala aan extra programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat professionele kinderopvang en toegewijde VVE-programma's die de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière. Daarnaast bevorderen we een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool door middel van samenwerking tussen groep 2 en 3, afgestemde lesprogramma's en een speciale peuter/kleuterklas. Zo garanderen we een optimale ontwikkeling voor elk jong kind.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor een sterke start
Soepele overgang met onze groep 2-3 samenwerking
Afgestemde thema's voor een doorlopende leerlijn
Speciale peuter/kleuterklas voor gerichte aandacht

Met welke externe partners werkt Obs Kohnstamm samen voor het jonge kind programma?

Voor een compleet aanbod aan opvang en educatie werkt Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm nauw samen met Kibeo Reigerstraat. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige kinderopvang te garanderen, die perfect aansluit bij ons onderwijsaanbod. Ontdek hoe Kibeo Reigerstraat uw kind een veilige en stimulerende omgeving biedt, zowel voor als na schooltijd. Bezoek hun website voor meer informatie over hun diensten.

Voor een compleet aanbod aan opvang en educatie werkt Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm nauw samen met Kibeo Reigerstraat. Deze samenwerking stelt ons in staat om hoogwaardige kinderopvang te garanderen, die perfect aansluit bij ons onderwijsaanbod. Ontdek hoe Kibeo Reigerstraat uw kind een veilige en stimulerende omgeving biedt, zowel voor als na schooltijd. Bezoek hun website voor meer informatie over hun diensten.

Team | Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm in Goes | [2025] Schoolregister