Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm
Reigerstraat 1
4461 RE Goes

Schoolweging

Schoolweging
31.6
Spreiding
6.75

De schoolweging van Prof. Dr. Kohnstamm is 31,60 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke signaalwaarde van 85% ruimschoots. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een prestatie gezien de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt met 60,5% ruimschoots gehaald, ver boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 43,5%. Dit geeft aan dat de school erin slaagt om een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen te laten behalen, ondanks de complexere populatie (schoolweging 31,6).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeledig profiel: 29,4% van de leerlingen krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies en eveneens 29,4% havo/vwo. Het vwo-advies (11,8%) blijft iets achter bij het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is de hoge voorschoolse instroom (26 leerlingen van 4 jaar), wat mogelijk samenhangt met het specifieke onderwijsconcept dat jonge gezinnen aanspreekt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsProf. Dr. KohnstammGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met de tussenresultaten kijken we naar de ontwikkeling van de leerlingen (vaardigheidsgroei). We gebruiken hiervoor vanaf 2021 de IEP toetsen. Dit zijn toetsen die niet behoren bij een methode, maar landelijk worden afgenomen. Om te kijken hoe een leerling zich ontwikkelt, kijken we ook of er een verschil is tussen de methode toetsen en de methode onafhankelijke toetsen. De methode onafhankelijke toetsen (IEP toetsen) zijn een graadmeter om te analyseren of het onderwijs wat wij geven overeenkomt met de landelijke richtlijnen en waar we mogelijk moeten bijstellen. Mede door de analyse van de resultaten kunnen we aanbieden wat de leerling nodig heeft voor verdere groei.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder advies (0% versus 11,8% landelijk). Maar liefst 28,6% presteert boven het gegeven advies – een keiharde onderbouwing van het zorgvuldige adviseringstraject zoals omschreven in het uitstroomprotocol. De 71,4% die op advies zit, is ook ruimer dan gemiddeld, wat wijst op realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Het is van essentieel belang dat leerlingen zich thuis en veilig voelen op school. Als dat in orde is, kunnen leerlingen zich gaan ontwikkelen en groeien. Daarom starten we het school- en kalenderjaar met 'de gouden weken' uit de methode sociaal emotioneel leren van Kwink. Tijdens de weken dat we hiermee werken zorgen we voor een goede basis en heldere afspraken. Deze verschillen per jaargroep en zijn terug te vinden op de databorden in de klas. We werken sinds september 2020 met de methode Kwink. Daarnaast geeft de school iedere leerling de mogelijkheid om in een kindgesprek te uiten wat de leerling moeilijk, leuk en/of lastig vindt. Hoe de leerling hierbij geholpen kan worden en wat de leerling daar zelf voor doet. Deze kindgesprekken worden beschreven en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. LEES MINDER

Samenwerken

Respect

Duurzaamheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm voor sociale ontwikkeling?

Naast de materialen van de methode 'Kwink', zorgt Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm voor goed contact tussen leerlingen en tussen leerling en leerkracht. Schoolregels dienen als leidraad om een goede sfeer te creëren. Er worden twee keer per jaar individuele gesprekken met kinderen gevoerd. De leerlingenraad denkt en praat mee, en het databord visualiseert de sociale omgang in de groepen. Het creëren van een veilige en vertrouwde sfeer is fundamenteel, waarbij ouders en leerlingen een belangrijke rol spelen door het delen van informatie. Leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen een digitale vragenlijst in over hun sociale omgeving. Het onderdeel 'hart en handen' van het leerlingvolgsysteem IEP en de leerlijnen van het jonge kind in ParnasSys meten ook de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, IEP - LVS en de Leerlijnen Jonge Kind ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm?

Openbare Basisschool Prof. Dr. Kohnstamm gebruikt 'Goed van Start' en 'Kwink' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.