Montessorischool de Basis in Goes

Het team van Montessorischool de Basis in Goes

Current section: team
Frambozestraat 29
4462 Goes

Zie hier hoe het team van Montessorischool de Basis is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool de Basis. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool de Basis bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool de Basis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool de Basis zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool de Basis. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool de Basis werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool de Basis gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Montessorischool de Basis: Continuïteit van Onderwijs

Bij onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten en onderwijsassistenten, hanteren wij een zorgvuldig vervangingsbeleid. Dit beleid, in lijn met de richtlijnen van Prisma Scholengroep, garandeert de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor uw kind. Ons stappenplan voor vervanging is erop gericht om de impact op de dagelijkse lesprogramma's te minimaliseren. We zetten primair in op het benutten van interne expertise, door eerst leerkrachten van onze eigen school en uit onze flexibele poule in te zetten. Daarnaast wordt ander onderwijspersoneel van Montessorischool de Basis flexibel ingezet om de continuïteit te waarborgen. Indien nodig, worden klassen tijdelijk samengevoegd. Ook onze Intern Begeleider en directie staan klaar om ondersteuning te bieden waar nodig. In geval van langdurige uitval binnen een groep, implementeren we een aangepast lesrooster. Dit kan bijvoorbeeld een vierdaagse lesweek voor meerdere groepen betekenen, waarbij elke groep slechts één lesdag per week minder onderwijs ontvangt. Zo zorgen we voor een evenwichtige verdeling en minimale onderbreking.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen een klas zitten kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar. We noemen dit een heterogene groep. De leeftijdscategorieën in onze groepen zijn 2-4 jaar (peutergroep), 4-6 jaar (onderbouw), 6-9 jaar (middenbouw) en 10-12 jaar (bovenbouw). De omgeving in de groep is dusdanig ingericht dat deze aansluit bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. Ieder kind in de montessorigroep is een jaar de jongste, de middelste en de oudste. Een kind heeft een zekere vrijheid om zelf zijn werk te kiezen en/of in te delen. De leerkracht begeleidt het kind dusdanig, dat die keuze in de juiste verhouding staat tot de mogelijkheden (ontwikkelingsfase, talenten en beperkingen) van het kind. Hierbij horen ook afspraken, die het samen leren en leven in een groep mogelijk maken.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Montessorischool de Basis

5

Taal en Rekenen: Versterk de Basisvaardigheden van uw Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Montessorischool de Basis investeert in optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze toegewijde taalspecialist, met een specialisatie als taal- en leescoördinator, en onze rekenspecialist, recentelijk opgeleid tot rekencoördinator (2023-2024), bieden gerichte ondersteuning. Daarnaast beschikt ons team over twee Montessori vakbekwaam geschoolde leerkrachten, aangevuld met collega's met een Montessori basisbekwaamheid. Voor aanvullende expertise, zoals een orthopedagoog en logopedist, werken we samen met de Prisma scholengroep, wat ten goede komt aan alle leerlingen binnen de groep.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke sociaal-emotionele specialisten direct op school werkzaam zijn, hechten wij veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze leerkrachten zetten zich dagelijks in om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin kinderen zich prettig voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

2

Gedrag en Werkhouding: Optimale Begeleiding voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het observeren van leerlingen in de klas en het voeren van constructieve gesprekken met leerkrachten. Dit alles met als doel de gedragspatronen, werkhouding en taakaanpak van leerlingen te optimaliseren. Bij specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag en leerstrategieën, kunnen wij rekenen op de expertise van de orthopedagoog binnen de Prisma scholengroep, die waardevolle inzichten en adviezen biedt.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Lichaamsbeweging en Vaardigheidsontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Elke week geniet uw kind van professionele gymlessen verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze vakleerkracht is tevens verantwoordelijk voor de MQ-scan, een grondige evaluatie die de motorische vaardigheden van alle leerlingen in kaart brengt. Dit helpt ons om gerichte aandacht te besteden aan de fysieke ontwikkeling en sportieve vaardigheden van elk kind op Montessorischool de Basis.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Individuele Aandacht en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten permanent aanwezig zijn, staat Montessorischool de Basis klaar om individuele ondersteuning te bieden waar nodig. Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of die persoonlijke verzorging vereisen, schakelen we proactief extra hulp in om een passende oplossing te vinden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Grote centrale hal met podium

Individuele Leerlingondersteuning op Montessorischool de Basis

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Zorgbeleid Uitgelegd

Op Montessorischool de Basis bieden we iedere leerling de aandacht die hij of zij verdient. Leerlingen met specifieke onderwijs- of gedragsbehoeften worden zoveel mogelijk begeleid binnen hun eigen vertrouwde klas. Dit gebeurt door onze toegewijde leerkrachten, ondersteund door onze intern begeleider en onderwijsassistenten, en waar nodig aangevuld met externe expertise. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij omgaan met extra ondersteuningsvragen. Het document licht toe welke middelen en aanpakken we inzetten, en hoe we samenwerken met ouders. Elk kind heeft recht op passend onderwijs, en wij streven ernaar een optimale leeromgeving te creëren. Wanneer het reguliere lesprogramma aangepast moet worden, vinden we binnen de school vaak creatieve oplossingen. Indien deze interne aanpassingen niet volstaan, schakelen we de hulp in van ons samenwerkingsverband Kindop1. In nauwe samenspraak met ouders, school en het samenwerkingsverband bepalen we de meest geschikte ondersteuning. Mocht onverhoopt blijken dat zelfs externe hulp niet toereikend is, dan kijken we samen naar alternatieve onderwijsplekken, zoals speciaal basisonderwijs of ander speciaal onderwijs. De rol van de Intern Begeleider (IB'er) is cruciaal in ons zorgbeleid. De IB'er coacht leerkrachten, ondersteunt bij de begeleiding van leerlingen met specifieke behoeften en helpt bij het opstellen van individuele en groepsplannen. Het doel is dat elk kind op zijn eigen tempo en met de juiste begeleiding succesvol het basisonderwijs doorloopt. Onze onderwijsassistenten spelen een belangrijke rol door leerlingen met een zorgarrangement direct te ondersteunen of de leerkracht te assisteren in de klas. Dit zorgt voor extra individuele aandacht en een prettigere leeromgeving voor iedereen. Voor de toekomst blijven we ons inzetten om onze ondersteuningsmogelijkheden uit te breiden. We streven ernaar om alle leerlingen een plek te bieden, mits dit binnen onze capaciteiten valt. De verdere ontwikkeling van onderwijsassistenten en de implementatie van kosmisch onderwijs vormen hierin belangrijke pijlers. Door uit te gaan van de natuurlijke nieuwsgierigheid en de onderwijsbehoeften van elk kind, creëren we een stimulerende leeromgeving. Met behulp van kindontwikkelplannen en regelmatige leergesprekken volgen we de voortgang en groei van elke leerling nauwkeurig. Drie keer per jaar ontvangen ouders een verslag van de ontwikkeling. Wij zien onszelf als een oefenplaats waar kinderen leren eigenaar te worden van hun eigen leerproces, met duidelijke, planmatige doelen en opbrengstgerichte werkwijzen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan: Montessorischool de Basis

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Onze strategische doelstellingen voor 2025-2026 focussen op de verdere ontwikkeling van ons kosmisch onderwijs. Dit betekent dat we leerlingen uitdagen om zelfstandig onderzoek te doen naar kosmische thema's, waarbij ze essentiële vaardigheden ontwikkelen zoals onderzoekend leren, samenwerken en presenteren. We streven naar een omgeving waarin nieuwsgierigheid centraal staat en leerlingen actief betrokken zijn bij hun leerproces. De begeleiding door onze onderwijsprofessionals zorgt voor een samenhangend en afgestemd aanbod, waarin ook burgerschap, taal en begrijpend lezen geïntegreerd zijn. Kinderen leren zo nieuwe woorden, concepten en ontwikkelen een breder begrip van de wereld om hen heen. Daarnaast zetten we in op een persoonsgerichte benadering, waarbij we de individuele leerbehoeften van elk kind centraal stellen. Door middel van gesprekken en het herzien van ons toetsbeleid, streven we naar een meer passende evaluatie binnen ons Montessori-onderwijs. Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling van een sterk Montessori kindcentrum, met een doorlopende leerlijn van peuter tot bovenbouw. Ook voor de basisvaardigheid rekenen hanteren we een doelgericht en samenhangend aanbod, met de ambitie om onze leerlingen te begeleiden naar 1F en waar mogelijk 1S niveau. Door middel van effectieve instructiemethoden en een duidelijke doorlopende lijn, zorgen we voor een solide rekenbasis. Tot slot besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke vaardigheden. Kinderen leren over democratie, burgerrechten en ontwikkelen empathie en kritisch denken, wat essentieel is voor actieve deelname aan de samenleving en onze schoolgemeenschap.

Welke methoden gebruiken we om onze onderwijsdoelen te realiseren?

Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, hanteren we proactieve strategieën gericht op continue verbetering en professionele ontwikkeling. We stimuleren een onderzoekende en kritische houding door middel van collegiale consultatie, intervisie en het delen van feedback op ons didactisch handelen. Dit zorgt voor een dynamische leeromgeving waar kennis en expertise gedeeld worden. De leerdoelen maken we expliciet zichtbaar voor de kinderen, waarbij we de leerlijnen en de unieke Montessori-materialen inzetten om effectief te differentiëren. Hierdoor krijgt elk kind de aandacht en begeleiding die het nodig heeft om zijn of haar potentieel te maximaliseren. We maken gebruik van een geavanceerd registratieprogramma voor observaties, wat ons helpt om de voortgang van leerlingen nauwkeurig te volgen en direct bij te sturen waar nodig. Leergesprekken worden verdiept om leerlingen nog actiever te betrekken bij hun eigen leerproces. Ons team evalueert deze strategieën driemaal per jaar om te waarborgen dat we op koers blijven en waar nodig bijsturingen doorvoeren. De vastgelegde meetpunten worden jaarlijks besproken met de kwaliteitsmedewerker van Prisma Scholengroep, met als doel de verdere optimalisatie van ons onderwijs.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen: Start uw Kind met Succes

Toelichting van de school

Montessorischool de Basis biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is ontworpen om ontwikkelingskansen te maximaliseren en een soepele overgang naar de basisschool te garanderen. Voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE) zijn essentieel voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om achterstanden te voorkomen. Door middel van gespecialiseerde programma's op de peutergroep of in de onderbouw van de basisschool, leggen we een sterke basis voor hun verdere leerproces. Ouderbetrokkenheid staat hierbij centraal, omdat we geloven in een gezamenlijke aanpak. Onze school werkt nauw samen met Kibeo, de lokale kinderopvang, om een naadloze doorlopende lijn te creëren. Daarnaast introduceren we met trots onze peuter-kleuterklas. Hier ontmoeten de oudste peuters (vanaf 3,5 jaar) en de jongste kleuters elkaar twee ochtenden per week. Dit innovatieve concept, verankerd in onze Montessori-pedagogiek, bevordert de sociale en educatieve ontwikkeling en zorgt voor een natuurlijke integratie. De Wet 'Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie' (Wet OKE) uit 2010 onderstreept het belang van hoogwaardige voorschoolse educatie en een doorlopende leerlijn. In Goes-Zuid hebben Kibeo, de Prinses Beatrixschool, de Zuidwesthoek, Montessorischool de Basis, de GGD en de Gemeente Goes de handen ineengeslagen om deze visie te realiseren. Gezamenlijk hebben we afspraken vastgelegd in een borgingsdocument om de begeleiding van kinderen van 0 tot 6 jaar optimaal af te stemmen. Onze peuter/kleutergroep, een unieke samenwerking met Kibeo, is twee ochtenden per week geopend op dinsdag en donderdag. Onder begeleiding van een leraarondersteuner en een ervaren pedagogisch medewerker maken de kinderen kennis met de vertrouwde routines en uitdagende materialen van het Montessorionderwijs. Dit creëert een solide basis voor hun verdere schoolloopbaan, van peuter tot aan de bovenbouw.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessorischool de Basis extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Montessorischool de Basis biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder een peuter-kleuterklas en doorlopende leerlijnen in samenwerking met Kibeo.

Ja, Montessorischool de Basis biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder een peuter-kleuterklas en doorlopende leerlijnen in samenwerking met Kibeo.

Kinderopvang Goes
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Kindcentrum Goes

Met welke partners werkt Montessorischool de Basis samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Kibeo Kinderopvang om een optimale ontwikkeling en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te garanderen.

Wij werken nauw samen met Kibeo Kinderopvang om een optimale ontwikkeling en doorlopende leerlijn voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Montessorischool de Basis in Goes | [2025] Schoolregister