
Schoolweging
De schoolweging van De Basis is 28,48 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Basis | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor het meten, monitoren en vastleggen van observaties die van belang zijn voor de voortgang van de leerlingen gebruiken we in de onderbouw het Kijk!-registratiesysteem. In de midden- en bovenbouw maken de leerlingen twee keer per schooljaar de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem. Deze toetsen meten de resultaten en leergroei op het gebied van technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling. Voor het vastleggen van de observaties en bijhouden van de doelen die leerlingen gedurende het jaar behalen, gebruiken we Od!n. We toetsen zo veel mogelijk op maat. Leerlingen maken de toets die past bij wat zij in de afgelopen periode aangeboden hebben gekregen. Na de afname van de toetsen bespreken we met elkaar de resultaten en de leergroei. Hierbij bekijken we ook de trend van de afgelopen jaren. Aan de hand van de conclusies uit deze bespreking, stellen we streefdoelen op voor het volgende afnamemoment en bepalen we welke acties eventueel ondernomen moeten worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren dan wel te optimaliseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op onze school zijn er duidelijke regels en afspraken, die ervoor zorgen dat elk kind mag zijn wie het is en de kans krijgt zich te ontwikkelen in een veilige omgeving. Acceptatie en respectvolle omgang zijn basisbegrippen voor onze dagelijkse omgang met elkaar. Daarnaast willen wij ervoor zorgen dat Montessorischool de Basis een veilige en prettige omgeving is. Dit is een voorwaarde om tot leren te komen. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Ieder schooljaar gaat de leerkracht samen met de kinderen aan de slag om een goede basis te leggen voor een fijn en positief leerklimaat. Dit doen we via de aanpak van Vreedzaam. De leerkracht en de leerlingen praten samen over: Wat voor een groep willen wij zijn? Welk gedrag hoort daar bij? Welke regels hebben we nodig? Het vasthouden van een positief gevoel in de groep is het doel voor de rest van het schooljaar. Voor het optimaal functioneren van kinderen in een groep en het ontwikkelen van hun talenten zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en van je fouten leren, belangrijk. Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen middels Vreedzaam lessen in sociaal-emotionele-, en gezondheidsvaardigheden en democratisch burgerschap. Vreedzaam sluit aan bij de kerndoelen voor gezond en weerbaar gedrag en democratisch burgerschap. Soms kan het voor kinderen prettig zijn om met iemand te praten. Dat kan gaan om kleine- en grote problemen of behoefte hebben aan een luisterend oor. Juf Sacha en juf Lies zijn de vertouwenspersonen van de school en zij stellen zich in de eerste weken van het nieuwe schooljaar voor in de groepen. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
persoonsvorming
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Leerlingvolgsysteem: - Twee keer per jaar wordt het onderdeel hart & handen van IEP afgenomen in de midden- en bovenbouw. - Twee keer per jaar wordt er een sociagram in de midden- en bovenbouw ingevuld om nog beter zicht te krijgen op de sociale structuur van de groep. Kinderen geven aan met wie ze veel omgaan in de groep, met wie niet, met wie ze graag bevriend zijn of niet en met wie ze graag samenwerken en met wie niet. Het sociagram kan blootleggen wie er populair zijn, wie een positieve kracht kan zijn, maar ook wie geïsoleerd kan zijn. Kinderen hebben daarnaast een beeld van hoe anderen hen zien: hun sociale identiteit. - In de bovenbouw wordt jaarlijks een tevredenheidsmeting ingevuld middels Vensters. - In de onderbouw wordt gewerkt met KIJK-observatiesysteem - Daarnaast worden er in alle bouwen wekelijks lessen gegeven vanuit Vreedzaam.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! IEP hart & handen