Montessorischool de Basis in Goes

De resultaten van Montessorischool de Basis in Goes

Current section: resultaten
Frambozestraat 29
4462 Goes

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool de Basis, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessorischool de Basis bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool de Basis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemonitord in groep acht middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie voor Hogere Resultaten

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is een belangrijk doel voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit schoolspecifieke percentage dient als de signaleringswaarde om te beoordelen in hoeverre onze leerlingen de hogere academische doelen behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool de Basis?

Voor de leerlingen van groep 8 van Montessorischool de Basis wordt een schooladvies opgesteld, dat de basis vormt voor hun vervolgonderwijs. Dit advies is gebaseerd op de prestaties en ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode. Indien een leerling op de doorstroomtoets een hogere score behaalt dan het initieel opgestelde schooladvies, dan volgt de school dit hogere advies. Deze aanpassing gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders en de betreffende leerling, om een weloverwogen keuze te waarborgen. Bij een lagere score op de doorstroomtoets blijft het oorspronkelijke schooladvies van kracht, tenzij er specifieke redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit transparante proces zorgt ervoor dat elke leerling de meest passende route naar het voortgezet onderwijs kan bewandelen, met ondersteuning van zowel school als thuis.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Montessorischool de Basis Goes

Montessorischool de Basis in Goes hecht veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Wij creëren een veilige en respectvolle omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn en optimaal kan groeien. Duidelijke regels en afspraken vormen de basis voor onze dagelijkse omgang, wat essentieel is voor een positief leerklimaat. Wij geloven dat een veilige schoolomgeving de voorwaarde is voor succesvol leren en een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Elk schooljaar werken leerkrachten en leerlingen samen aan een positieve groepsdynamiek. Dit doen we met de bewezen aanpak van 'De Vreedzame School'. De Vreedzame School stimuleert vaardigheden zoals zelfvertrouwen, effectieve communicatie, en het leren omgaan met emoties en conflicten. Kinderen leren hoe ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de groep en hoe ze conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen. Deze lessen sluiten naadloos aan bij de kerndoelen voor sociaal-emotionele ontwikkeling en democratisch burgerschap. Voor leerlingen die behoefte hebben aan een extra luisterend oor of willen praten over problemen, zijn onze vertrouwenspersonen, Juf Sacha en Juf Lies, altijd beschikbaar. Zij stellen zich in de eerste schoolweken uitgebreid voor aan de leerlingen.

Veiligheid en geborgenheid

Vertrouwen en respect

Individuele persoonsvorming

Hoe bevordert Montessorischool de Basis de sociale vaardigheden van leerlingen?

Onze school hanteert een gestructureerde aanpak voor het monitoren en stimuleren van sociale ontwikkeling. Twee keer per jaar gebruiken we het 'IEP Hart & Handen' instrument voor leerlingen in de midden- en bovenbouw om hun sociaal-emotionele groei te evalueren. Daarnaast vullen leerlingen in de midden- en bovenbouw een sociagram in, wat ons inzicht geeft in de sociale dynamiek binnen de groep en helpt om eventuele sociale isolatie te signaleren. Voor de onderbouw maken we gebruik van het KIJK-observatiesysteem om de ontwikkeling van jonge kinderen nauwkeurig te volgen. De tevredenheidsmeting 'Vensters' wordt jaarlijks in de bovenbouw afgenomen om de algemene schoolervaring van de leerlingen te peilen. Wekelijks worden er daarnaast lessen gegeven vanuit 'De Vreedzame School' om actieve sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale resultaten?

Montessorischool de Basis registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende methoden: * KIJK! * IEP hart & handen

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Montessorischool de Basis gebruik van de methode: * De Vreedzame School

Onderwijsinspectie Oordeel: Kwaliteit van Montessorischool de Basis

Montessorischool de Basis hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Daarom delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. Naast de officiële inspectie van de overheid, ondergaat onze school ook elke vier jaar een diepgaande visitatie door de Nederlandse Montessori Vereniging. Deze visitatie beoordeelt specifiek de naleving en de kwaliteit van ons Montessori-onderwijs. U kunt beide verslagen hieronder inzien om een compleet beeld te krijgen van onze schoolprestaties en de unieke aanpak die wij hanteren voor het basisonderwijs.

Resultaten | Montessorischool de Basis in Goes | [2025] Schoolregister