
Schoolweging
De schoolweging van De Wingerd Goes is 27,73 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.85% behaalde het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De school scoort hiermee ook hoger dan vergelijkbare scholen (96.45%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectieve aandacht voor talentontwikkeling, vooral in de hogere leerjaren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61.1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies is sterk gericht op theoretische opleidingen: 41.94% vwo-advies (vs. 18.61% landelijk) en 19.35% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt niet voor in de adviezen, terwijl dit regionaal wel 1.01% van de adviezen beslaat. De focus op havo en vwo sluit aan bij het hoge percentage leerlingen dat het streefniveau haalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wingerd Goes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.36 | 174.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze tussentijdse resultaten zijn twee keer per jaar aanleiding voor analyse op groeps- en op schoolniveau. Op basis van deze analyse worden groepsplannen gemaakt. Daarin worden keuzes gemaakt, zodat voor elk kind de juiste onderwijsbehoeften voor rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen worden vastgesteld. Hierbij maakt het team gebruik van elkaars expertise. Er wordt in gezamenlijkheid gereflecteerd op het onderwijsproces en dat proces wordt halfjaarlijks bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30.77% van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%) ligt. Dit contrast roept vragen op over de aansluiting met het voortgezet onderwijs. Wel scoort 15.38% boven advies, wat aantoont dat sommige leerlingen zich sterker ontwikkelen dan verwacht.