Alberoschool OBS De Tweemaster in Goes

Het team van Alberoschool OBS De Tweemaster in Goes

Current section: team
Kuyperlaan 29
4463 Goes

Zie hier hoe het team van Alberoschool OBS De Tweemaster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Alberoschool OBS De Tweemaster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Alberoschool OBS De Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed Alberoschool OBS De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Alberoschool OBS De Tweemaster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Alberoschool OBS De Tweemaster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (5.3%)
55-65 jaar (26.3%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Alberoschool OBS De Tweemaster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Alberoschool OBS De Tweemaster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Alberoschool OBS De Tweemaster

Bij Alberoschool OBS De Tweemaster hanteren we een zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid voor verlofsituaties van ons personeel. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs wanneer een leerkracht afwezig is. Vanwege het huidige lerarentekort kan het voorkomen dat niet altijd direct een geschikte invaller uit onze pool beschikbaar is. Onze toegewijde leerkrachten springen dan waar mogelijk bij om deze gaten op te vullen en de impact op de klassen te minimaliseren. Daarnaast zetten we ook onze getalenteerde leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten in. Zij spelen een cruciale rol bij het tijdelijk opvangen van klassen in noodsituaties, wat de flexibiliteit van onze school vergroot. Mochten deze opties ontoereikend zijn, dan onderzoeken we de mogelijkheid om klassen tijdelijk samen te voegen. Dit doen we enkel als laatste redmiddel om de onderwijservaring voor alle leerlingen zo optimaal mogelijk te houden. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen andere oplossing mogelijk is, kan het voorkomen dat kinderen een dag thuis moeten blijven. Dit is absoluut geen voorkeursoptie en we doen er alles aan om dit tot een minimum te beperken. Ouders worden in alle gevallen proactief geïnformeerd over de genomen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

On de week bezoekt een leesconsulent alle groepen om het leesplezier bij de leerlingen te vergroten en het lezen te bevorderen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Alberoschool OBS De Tweemaster: Deskundige Specialisten

7

Taal en Rekenen: Ontwikkeling van Kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfproblemen
Intern begeleider voor leerlingondersteuning
Rekenspecialist voor rekenonderwijs op maat
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Taalspecialisten voor nieuwkomers en ambulante begeleiding

Toelichting van de school:

Op Alberoschool OBS De Tweemaster zetten we vol in op taal en rekenen. Onze gespecialiseerde leerkrachten en externe experts zorgen voor een solide basis. We beschikken over een eigen rekenspecialist en taalspecialist die direct aan de slag gaan met uw kind. Alle leerkrachten zijn bovendien extra bijgeschoold op het gebied van taalonderwijs. Daarnaast bieden we gespecialiseerde ambulante begeleiding aan leerlingen die vanuit de taalklas doorstromen naar andere scholen, om een naadloze overgang te garanderen.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsuitdagingen
Intern begeleider met expertise
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kindercoach voor persoonlijke begeleiding
Intern groepsanalist voor klassfeer
Trauma sensitief lesgeven experts

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van uw kind staat centraal. Ons team van specialisten biedt gerichte ondersteuning om uw kind te helpen groeien en zich veilig te voelen. Onze gedragsspecialist combineert expertise met kindercoaching, terwijl de intern begeleider diepgaande kennis heeft van meer- en hoogbegaafdheid. Veel van onze leerkrachten hebben een Master Educational Needs (Master EN) afgerond. Verder is een van onze leerkrachten een gecertificeerd intern groepsanalist die zich richt op de dynamiek binnen de klas. Meerdere leerkrachten hebben bovendien de opleiding trauma sensitief lesgeven succesvol afgerond, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor begeleiding
Intern begeleider voor structuur
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging

Toelichting van de school:

Wij hanteren een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, gebaseerd op Pedagogisch Tact en traumasensitieve methoden. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen met de leerkrachten. Zij bieden praktische ondersteuning en advies om het pedagogisch handelen te optimaliseren. Dit gezamenlijke streven zorgt voor een gestructureerde en positieve leeromgeving waarin elk kind zijn of haar potentieel kan benutten.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Beweegcoach voor bewegend leren

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom werken we samen met een toegewijde beweegcoach. Deze coach verzorgt inspirerende lessen waarin bewegend leren centraal staat. Zij ondersteunt tevens de leerkrachten bij het integreren van beweging in het dagelijkse onderwijsprogramma. Zo stimuleren we niet alleen de motorische vaardigheden, maar ook de algehele leerprestaties en het welzijn van uw kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging bieden wij, indien nodig, ondersteuning op maat. Neem contact op met de school voor de mogelijkheden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Beweegplein
Groen schoolplein met buitenlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Alberoschool OBS De Tweemaster

Ontdek ons Schoolbeleid en Pedagogische Aanpak

Alberoschool OBS De Tweemaster is een levendige openbare basisschool gelegen in het multiculturele hart van Goes-Noord. Onze school weerspiegelt de diversiteit van de wijk, met ongeveer 164 leerlingen afkomstig uit circa 31 verschillende culturen. Deze culturele rijkdom bevordert wederzijds respect en een sterke gemeenschapszin, wat essentieel is voor een veilige leeromgeving waarin elk kind kan floreren. Wij zetten ons in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en individuele ondersteuningsbehoeften van elk kind. Ons pedagogisch klimaat is gebaseerd op het principe 'Op het juiste moment het goede doen, ook in de ogen van de leerling'. We koesteren de unieke kwaliteiten van elk kind en stimuleren talentontwikkeling. Het omarmen van diverse moedertalen biedt kansen en uitdagingen, met name op het gebied van Nederlands als tweede taal. Daarom bieden we een intensief en rijk taalaanbod, ondersteund door de expertise van onze leerkrachten en onderwijsassistenten. Met 11 groepen, waaronder speciale taalklassen voor nieuwkomers (onderbouw, middenbouw, bovenbouw) en een schakelklas binnen groep 1/2, bieden we gerichte ondersteuning. De taalklassen integreren we tijdens onze wekelijkse ateliers, wat bijdraagt aan zowel taalontwikkeling als burgerschap. We hechten veel waarde aan samenleven en samenwerken, en gebruiken hiervoor het programma 'Skills for life'. Dit programma helpt kinderen hun waarden en talenten te ontdekken, gebaseerd op de 7 gewoonten van Covey. Deze principes integreren we in ons onderwijs, met speciale aandacht voor burgerschap en ons pedagogisch handelen. In de komende jaren streven we ernaar een nog taalrijkere omgeving te creëren om het taalonderwijs te verdiepen. Een wekelijks taalcafé faciliteert de samenwerking met ouders. Onze faciliteiten omvatten taalklassen, logopedie, een schakelklas, een interne groepsanalist, een beweegschool en ambulante begeleiding voor nieuwkomers die doorstromen naar andere scholen. Vanaf schooljaar 2025-2026 zullen onze taalspecialisten zich verder bekwamen in het taalonderwijs voor nieuwkomers. De interne groepsanalist brengt aan het begin van elk schooljaar het groepsklimaat in kaart, waarna gerichte acties worden ondernomen om dit te versterken. Zo waarborgen we een optimaal leerklimaat voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteit en Ontwikkeling bij OBS De Tweemaster

Wat zijn de onderwijsdoelen van OBS De Tweemaster voor 2027?

Voor 2027 streeft OBS De Tweemaster naar een school waar taal centraal staat en continu verbetert op basis van resultaten. We creëren een rijke taalomgeving met een duidelijke doorgaande lijn tussen alle groepen en speciale taalklassen. Thematisch werken verrijkt de woordenschat en plaatst deze in een betekenisvolle context. Ons onderwijs is ingericht volgens het Girfec-model, met nadruk op 'gezien worden' en het benutten van talenten. De cultuur van onze leerlingen krijgt een prominente plek, en hun thuistaal wordt ingezet als talent om de woordenschat te vergroten. Daarnaast ontwikkelen we ons tot een integraal kindcentrum in samenwerking met Kibeo, wat zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Een professionele cultuur is essentieel. We voeren open teamgesprekken, bevragen elkaars pedagogische aanpak, ontwikkelen samen door intervisie en collegiale consultatie, en stellen onze klassendeuren open. De talenten van teamleden worden actief ingezet voor de doorontwikkeling van ons onderwijs, waarbij eigenaarschap en kennisdeling voorop staan. Ouderparticipatie evolueert naar gezinsparticipatie, waarbij ouders educatieve partners zijn en actief bijdragen aan het onderwijsproces en burgerschapsonderwijs. Dit bevordert een veilig leerklimaat, stimuleert gezond gedrag en helpt verborgen talenten van kinderen naar boven te komen. We werken vanuit Pedagogische tact, waarbij leerlingen eigenaar zijn van hun leerproces. We herkennen en erkennen hun talenten en ontwikkelen traumasensitief handelen, geïntegreerd met de Zeven Gewoonten van Covey. Dit alles draagt bij aan veiligheid, eigenaarschap en het gevoel 'gezien' te worden. Ons groene schoolplein wordt samen met leerlingen en ouders onderhouden, wat bewustzijn voor natuur en burgerschap bevordert. De oogst uit onze moestuin wordt gebruikt voor gezamenlijke kookactiviteiten met ouders, wat de ouderparticipatie verder verankert. Om deze visie te realiseren, focussen we de komende vier jaar op de volgende doelen: Didactisch handelen wordt versterkt met focus op taalonderwijs, geanalyseerd en bijgesteld via PDCA-cycli, met thematisch werken, een rijke taalomgeving en doorlopende leerlijnen. Het EDI-model en zichtbaar leren worden toegepast. De rekenmethode is geïmplementeerd en geborgd. Professionele ontwikkeling van het team wordt gestimuleerd door middel van intervisie, collegiale consultatie en het delen van expertise. Teamleden ontwikkelen zich verder in hun talenten, met open deuren en gedeeld eigenaarschap. We streven naar hoge ouderbetrokkenheid, waarbij ouders fungeren als educatieve partners en bijdragen aan het onderwijs en burgerschap. Het pedagogisch klimaat wordt versterkt met Pedagogische tact en traumasensitief handelen, met aandacht voor doorgaande lijnen en het bespreken van pedagogische dilemma's. De Zeven Gewoonten van Covey worden geïntegreerd om leerlingen meer kansen te bieden. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op burgerschap met de volgende doelen: 1. Evaluatie van het burgerschapsbeleid. 2. Integratie van burgerschapslessen in het rooster met een doelmatig aanbod. 3. Effectief inzetten van 'Skills for Life' voor burgerschapsonderwijs.

Hoe volgt OBS De Tweemaster de voortgang van de schoolplan doelen?

Elk jaar stelt ons team een jaarplan op, waarin de doelen uit het schoolplan worden vertaald. Tijdens inhoudelijke vergaderingen en studiedagen werken we actief aan deze doelstellingen. De voortgang wordt tweemaal per jaar met het team geëvalueerd. De directeur en intern begeleider rapporteren halfjaarlijks aan het college van bestuur tijdens het MARAP-overleg (Management Rapportage). Dit zorgt voor continue bijsturing en borgt dat we koers houden met onze schoolplan doelen. Op deze manier blijft ons schoolplan een dynamisch en levend document dat we voortdurend actualiseren en optimaliseren.

Optimaal programma voor jonge kinderen op Alberoschool OBS De Tweemaster

Toelichting van de school

Alberoschool OBS De Tweemaster, gevestigd in Goes, biedt een unieke samenwerking met Kibeo binnen Kindcentrum de Tweemaster. Onderwijs en kinderopvang komen hier samen onder één dak, gebaseerd op een gedeelde visie en missie. Deze geïntegreerde aanpak verrijkt de ontwikkeling van jonge kinderen met diverse activiteiten. Denk hierbij aan wekelijkse peuter- en kleutergym, bezoek van de bibliotheek met de boekfiets, en afgestemde thematische planningen tussen opvang en onderwijs. We organiseren gezamenlijk speciale vieringen zoals Sinterklaas, Kerst en de Kinderboekenweek, en de Kinderboekenweek. Bovendien hanteren we gezamenlijk de effectieve Logo 3000 methodiek voor taalontwikkeling. Ontdek hoe wij de overgang van thuis naar school zo soepel en stimulerend mogelijk maken voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Alberoschool OBS De Tweemaster specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Alberoschool OBS De Tweemaster biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat samenwerking met Kibeo voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Binnen ons kindcentrum zorgen we voor een naadloze overgang en een stimulerende omgeving waarin uw kind optimaal kan groeien en leren. We organiseren diverse gezamenlijke activiteiten om de ontwikkeling te bevorderen.

Ja, Alberoschool OBS De Tweemaster biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen. Dit omvat samenwerking met Kibeo voor peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Binnen ons kindcentrum zorgen we voor een naadloze overgang en een stimulerende omgeving waarin uw kind optimaal kan groeien en leren. We organiseren diverse gezamenlijke activiteiten om de ontwikkeling te bevorderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Goes
Kindcentrum de Tweemaster: Onderwijs en opvang

Met welke partners werkt Alberoschool OBS De Tweemaster samen voor het jonge kind aanbod?

Alberoschool OBS De Tweemaster werkt nauw samen met Kibeo. Deze samenwerking stelt ons in staat om een geïntegreerd aanbod van onderwijs en kinderopvang te bieden binnen Kindcentrum de Tweemaster. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een rijke ontwikkelomgeving voor de allerkleinsten in Goes.

Alberoschool OBS De Tweemaster werkt nauw samen met Kibeo. Deze samenwerking stelt ons in staat om een geïntegreerd aanbod van onderwijs en kinderopvang te bieden binnen Kindcentrum de Tweemaster. Samen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een rijke ontwikkelomgeving voor de allerkleinsten in Goes.

Kibeo kinderopvang Goes
Team | Alberoschool OBS De Tweemaster in Goes | [2025] Schoolregister