Alberoschool OBS De Tweemaster
Kuyperlaan 29
4463 SH Goes

Schoolweging

Schoolweging
36.76
Spreiding
5.67

De schoolweging van De Tweemaster Goes is 36,76 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Toch ligt dit 2.3% lager dan vergelijkbare scholen (92.1%), een aandachtspunt voor taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 45.39%, wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 30.43% havo/havo-vwo en 34.78% vwo-gerelateerde adviezen. Dit contrasteert met regionale trends waar vmbo-(g)t/HAVO adviezen dominant zijn (26.7% vs. 10.3% landelijk). Praktijkonderwijsadvies blijft met 4.35% beperkt, gelijk aan het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tweemaster GoesGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Er wordt op twee manieren getoetst op De Tweemaster. We toetsen formatief en summatief. Formatief houdt in dat we voorafgaand aan een nieuw blok/hoofdstuk in de methode een toets afnemen om te bepalen welke leerstof een leerling al beheerst en welke leerstof nog niet, zodat daar het onderwijsaanbod op afgestemd kan worden. Summatief houdt in dat er aan het einde van een blok/hoofdstuk een toets wordt afgenomen om te bepalen of de leerling de aangeboden leerstof beheerst. Tweemaal per jaar worden de toetsen van IEP afgenomen. We gebruiken de resultaten van de op twee verschillende manieren: - om de ontwikkeling van kinderen in beeld te hebben (is er voldoende vaardigheidsgroei) - om de kwaliteit van het onderwijsproces te monitoren (afwijkingen per vakgebied of per groep) Parallel aan de toetsmomenten loopt het opstellen van de groeps- of blokplannen. In een groepsplan wordt per vakgebied (rekenen, lezen, taal) beschreven welke doelen in een half jaar worden nagestreefd, met welke specifieke onderwijsbehoeften daarbij rekening gehouden moet worden, welke accenten gelegd worden. In een blokplan wordt dit voor een kortere periode (ongeveer 2 maanden) beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen boven advies (40% vs. 25.27% landelijk), terwijl 20% onder advies presteert (iets boven 11.81% gemiddeld). Dit weerspiegelt mogelijk een voorzichtige adviescultuur gecombineerd met sterke doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Binnen OBS de Tweemaster staat de veiligheid van het kind centraal. Ieder kind moet zich veilig voelen. Alleen als kind "mag zijn" kan een kind zich ontwikkelen. Je veilig voelen is dé bouwsteen om te kunnen ontwikkelen. Daarbij is erkenning van diversiteit voorwaardelijk en openheid het middel. Iedereen is anders, kan iets anders en heeft iets anders nodig. Differentiatie is een vanzelfsprekende manier van met elkaar omgaan. De leraar is hierbij een rolmodel. De leerkrachten zijn oprecht geïnteresseerd in wie de kinderen zijn, geven vertrouwen en inspireren, doet mee, is open en eerlijk. Veel kinderen op onze school hebben een achterstand in de taalontwikkeling. Er is dus extra ondersteuning nodig om de sociale taal aan te leren. De woordenschat die gevoelens, wensen en gedachten omschrijven staan hierin centraal. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Respect

Wat is de werkwijze van Alberoschool OBS De Tweemaster voor sociale ontwikkeling?

Alberoschool OBS De Tweemaster is een KIVA school. KIVA verbetert het pedagogisch- en schoolklimaat, verhoogt de leeropbrengsten en prestaties, verhoogt het welbevinden van kinderen en is een effectief programma tegen pesten. Dagelijks wordt er in de gehele school (groep 1-8) minimaal 30 minuten per dag aan KIVA gewerkt. KIVA werkt preventief. De sociale veiligheid wordt gemonitord door KIJK en door KIVA.

Welke registratievorm(en) gebruikt Alberoschool OBS De Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Alberoschool OBS De Tweemaster gebruikt de KiVa monitor en IEP hart en handen (vanaf groep 0/1) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Alberoschool OBS De Tweemaster?

Alberoschool OBS De Tweemaster gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.