O.B.S. De Punter in Giethoorn

Het team van O.B.S. De Punter in Giethoorn

Current section: team
Beulakerweg 125a
8355 Giethoorn

Zie hier hoe het team van O.B.S. De Punter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van O.B.S. De Punter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past O.B.S. De Punter bij jullie?

Ontdek hoe goed O.B.S. De Punter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij O.B.S. De Punter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij O.B.S. De Punter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (18.2%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (45.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij O.B.S. De Punter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor O.B.S. De Punter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Lerarenvervanging op O.B.S. De Punter: Zekerheid voor Onderwijscontinuïteit

Op O.B.S. De Punter garanderen we de continuïteit van het onderwijs door een efficiënt vervangingsbeleid. Stichting Op Kop hanteert een deskundige flexpool met vaste, flexibel inzetbare invallers. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, door bijvoorbeeld ziekte of verlof, zorgen deze professionals direct voor een naadloze overname van de lesgevende taken. Indien de flexpool onvoldoende beschikbare leerkrachten heeft, schakelen we onze uitgebreide invalpool in. Dit zorgt ervoor dat we ook in drukke periodes gekwalificeerde vervanging kunnen bieden. De betrokkenheid van ons team staat voorop om uw kind de best mogelijke educatieve ervaring te geven. Als er onverhoopt geen geschikte vervanger beschikbaar is via de invalpool, onderzoeken we interne oplossingen binnen de school. Mocht dit niet lukken, dan worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Bij een langdurige ziekte van een leerkracht en het uitblijven van vervanging, informeren we ouders en wordt het lesgeven tijdelijk gestaakt om de kwaliteit te waarborgen. Ouders worden proactief op de hoogte gesteld via Social Schools bij elke afwezigheid en de status van de vervanging. Voor gedetailleerde informatie over ons zorgvuldige vervangingsbeleid en hoe wij de kwaliteit van het onderwijs waarborgen, nodigen we u van harte uit om contact op te nemen met O.B.S. De Punter. Wij beantwoorden graag al uw vragen en lichten ons beleid toe.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling
24.7%
Taal
20.6%
Arbeid met ontwikkelingsmateriaal
18.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9.3%
Rekenen
7.2%
Hallo Wereld en Kanjertraining
6.2%
zelfstandig werken en leerlingbegeleiding
6.2%
Engels
4.1%
Pauze
3.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
20.4%
Rekenen/wiskunde
20.4%
Taal
16.9%
Overig
16%
Wereldoriëntatie
8.8%
Bewegingsonderwijs
7.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.9%
Engelse taal
3.9%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Punter

3

Verbeteren Taal- en Rekenniveau

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

OBS De Punter biedt gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze interne begeleider, rekenspecialist en taalspecialist werken nauw samen. Daarnaast is er een logopediste beschikbaar die één dag per week op school concrete behandelingen verzorgt. Een orthopedagoog en een lees- en spellingspecialist van Stichting Op Kop ondersteunen onze leerlingen actief.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kanjertraining Deskundigen

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Alle leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining om een positief schoolklimaat te bevorderen. Jaarlijks organiseren we een terugkomdag om deze vaardigheden te versterken en te onderhouden.

2

Ondersteuning bij Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

OBS De Punter beschikt over uitgebreide interne expertise om leerlingen te begeleiden op het gebied van gedrag en werkhouding. Indien de ondersteuningsvraag de basisondersteuning overstijgt, kunnen wij rekenen op de deskundige consultatie van de orthopedagoog van Stichting Op Kop. Dit garandeert een passende aanpak voor elke leerling.

2

Ontwikkeling Motoriek en Lichamelijke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Logopedist
Gymspecialist

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt veel aandacht. Hoewel niet alle leerkrachten bevoegd zijn gymlessen te geven, wordt dit uitstekend opgevangen. Eén van onze leerkrachten verzorgt dit schooljaar met veel enthousiasme twee dagen per week gymlessen voor de groepen 3 tot en met 8.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging bieden wij geen gespecialiseerde ondersteuning aan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
De Bibliotheek op School (DBoS)

Ontdek Onze Uitgebreide Leerlingondersteuning bij OBS De Punter

Ontwikkeling van Toekomstige Ondersteuningsmogelijkheden

Bij Openbare Basisschool De Punter zetten we ons volledig in om elk kind de specifieke begeleiding te bieden die het verdient. Onze school beschikt over een schat aan ervaring en diepgaande kennis om leerlingen optimaal te ondersteunen in hun educatieve reis. We hebben een robuuste ondersteuningsstructuur binnen Stichting Op Kop, die garant staat voor toegewijde hulp wanneer extra ondersteuning gewenst is. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd de juiste aandacht en middelen krijgt om succesvol te zijn. Ontdek hoe wij met passie en expertise werken aan de groei en ontwikkeling van iedere leerling, met een proactieve blik op toekomstige ondersteuningsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op O.B.S. De Punter

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons nieuwe schoolplan 2023-2027?

Ons nieuwe schoolplan, gelanceerd in het schooljaar 2023-2024, omvat een strategische visie voor de komende vier jaar. Na een periode van vernieuwing en succesvolle fusie met nieuwbouw, staat er een prachtige leeromgeving die klaar is voor de toekomst. De focus ligt nu op het verankeren van doorlopende leerlijnen en het optimaliseren van ons onderwijs. We streven naar 'De basis op orde', met een sterke focus op kernvakken als rekenen, taal, spelling en lezen. Vanuit groep 1 tot en met 8 werken we aan consistent klassenmanagement, effectieve instructie, leerlingbetrokkenheid en coöperatief leren. Kinderen krijgen hierbij veel verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, zowel individueel als in groepsverband. In de middagen ontwikkelen leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden door middel van projecten gericht op burgerschap, spel, beweging en creativiteit. Samenwerking is cruciaal: tussen leerkrachten, ouders en kinderen, binnen de teams en met de bredere gemeenschap. We koesteren gedeelde verantwoordelijkheid en betrekken ouders actief bij de schoolontwikkeling. Vakmanschap van onze leerkrachten vormt de kern van kwalitatief hoogstaand onderwijs. We stimuleren groei op individueel niveau binnen een uitdagende en betekenisvolle leeromgeving. Kinderen leren zelfstandig en samenwerken, terwijl leerkrachten continu professionaliseren. Talentontwikkeling staat centraal, waarbij we de unieke talenten van elk kind ontdekken en stimuleren. Onze school hanteert kwaliteitskaarten als gestandaardiseerd instrumentarium voor kwaliteitsborging en procesoptimalisatie. Deze kaarten bevatten concrete handvatten en jaarlijks geëvalueerde afspraken, die onze visie en doelen op specifieke thema's weerspiegelen en de doorlopende lijn binnen de school waarborgen. Het schoolplan 2023-2027 is nauw verbonden met het Strategisch Beleidsplan van Stichting Op Kop en wordt jaarlijks via jaarplannen geëvalueerd. De ontwikkeling van leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd via Parnassys en het Cito-leerlingvolgsysteem 'Cito Leerling in Beeld'. Vanaf groep 3 worden observaties aangevuld met schriftelijke werkbeoordelingen. Vanaf groep 4 gebruiken we Snappet voor de kernvakken. De resultaten bieden inzicht in individuele voortgang en schoolbrede prestaties vergeleken met landelijke normen. Het schooladvies voor de middelbare school wordt zorgvuldig samengesteld in overleg met het team, de directeur en de intern begeleider. Dit onderwijskundig rapport is gebaseerd op de langdurige relatie met de leerling, leerlingvolgsysteemdata en leerkrachtobservaties. Gesprekken met ouders en kinderen vanaf groep 6 zorgen voor een constructief besluitvormingsproces, waarbij het schooladvies vaak overeenkomt met de resultaten van de doorstroomtoetsen.

Hoe realiseert O.B.S. De Punter haar onderwijsdoelen voor schooljaar 2024-2025?

Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op de implementatie van een nieuwe taalmethode en het versterken van het klassenmanagement van groep 1 tot en met 8. Effectief klassenmanagement creëert een optimale leer- en werkomgeving door aandacht voor methoden, werkwijzen, instructie en de leerkracht-leerlingrelatie. Didactisch coachen is een vast onderdeel van onze professionalisering, gericht op het stimuleren van het denkproces van leerlingen voor maximale motivatie en leerrendement. De 21e-eeuwse vaardigheden worden verder ontwikkeld middels de methode 'De Zaken', waarbij thema's intergenerationeel worden afgestemd. We verstevigen de doorlopende lijnen van het afgelopen schooljaar, met een speciale focus op de integratie van coöperatieve werkvormen in het didactisch handelen van leerkrachten. Daarnaast stellen we een eenduidige huiswerkregeling op voor heel O.B.S. De Punter. Bovendien onderzoeken we komend schooljaar de meest effectieve invulling van talentonderwijs voor de komende jaren, om zo de talentontwikkeling van al onze leerlingen optimaal te faciliteren en hun persoonlijke groei te stimuleren.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen: Groei en Ontwikkeling

Toelichting van de school

Bij OBS De Punter in Giethoorn bieden we een stimulerende start voor uw kind in onze groepen voor jonge kinderen, van de aanvangsgroep tot en met groep 2. Wij geloven dat de eerste schooljaren cruciaal zijn voor een succesvolle onderwijsloopbaan. De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt vaak niet lineair, maar in sprongen, gevolgd door periodes van stabilisatie. Daarom zorgen wij voor een veilige en vertrouwde omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontplooien. Onze leerkrachten creëren een positief leef- en leerklimaat, met speciale aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren samen spelen en ontdekken door spelenderwijs de wereld. Met behulp van de leerlijnen van Parnassys Jonge Kind ontwikkelen we thema's die aansluiten bij de belevingswereld van elk kind. Binnen deze thema's bieden we diverse activiteiten op het gebied van taal, rekenen en sociaal-emotionele vaardigheden. Kinderen doorlopen twee tot drie weken lang een thema, waarbij ze geleidelijk aan meer uitdagende taken krijgen. Onze leerkrachten bieden proactieve ondersteuning, stimuleren en begeleiden waar nodig. **Verlengde of Versnelde Kleuterperiode: Individuele Begeleiding** Sommige kinderen volgen een eigen ontwikkelingspad. Wij bieden individuele begeleiding en passen ons onderwijs aan op de specifieke behoeften van elk kind. Betrokkenheid en zelfvertrouwen staan hierbij centraal. In overleg met ouders kunnen we besluiten tot een verlengde of versnelde kleuterperiode, altijd met het welzijn en de leerontwikkeling van het kind als prioriteit. Een zorgvuldige procedure met betrokkenheid van ouders, leerkracht en intern begeleider waarborgt de beste beslissing voor uw kind. **Samenwerking met Kinderopvang in Giethoorn** OBS De Punter werkt nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties voor een soepele overgang naar de basisschool. * **Kinderopvang KaKa:** Gevestigd aan de Beulakerweg 78A, verzorgt opvang voor kinderen van 0-4 jaar. Wij onderhouden nauwe banden voor een optimale doorstroming. * **Buitenschoolse opvang (BSO) van KaKa:** Deze BSO voor kinderen van 4-12 jaar is gevestigd binnen OBS De Punter. * **Speel@home:** Gehuisvest in het Kulturhus, biedt kinderopvang voor 0-4 jaar en BSO voor 4-12 jaar. Ook met hen streven we naar een naadloze aansluiting. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende omgeving voor uw kind, van de eerste opvang tot de basisschooljaren.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Punter specifieke programma's voor jonge kinderen?

OBS De Punter richt zich op een geïntegreerd programma voor jonge kinderen, waarbij alle kinderen profiteren van een stimulerende en ontwikkelingsgerichte aanpak in de groepen voor jonge kinderen.

Met welke kinderopvangpartners werkt OBS De Punter samen?

OBS De Punter onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met Kinderopvang KaKa en Speel@home om een optimale overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

OBS De Punter onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met Kinderopvang KaKa en Speel@home om een optimale overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | O.B.S. De Punter in Giethoorn | [2025] Schoolregister