
Schoolweging
De schoolweging van De Punter is 29,14 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,98% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau - ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
55,88% van de adviezen valt in de theoretische leerwegen (vmbo-(g)t t/m vwo), tegenover 45,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (71,74%), wat past bij het genomineerd zijn voor 'Beste samenwerkingsschool van Nederland'. Het vwo-advies (11,76%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde van 18,61%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Punter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.19 | 174.23 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vorderingen en prestaties van de leerlingen worden nauwgezet bijgehouden. In de kleuterbouw worden d.m.v. structurele observaties de ontwikkelingen van de leerlingen bijgehouden in het leerlingvolgsysteem van Parnassys "jonge kind". Naast het leerlingvolgsysteem Parnassys neemt de school vanaf groep 3 2x per schooljaar methodeonafhankelijke toetsen af. Dit doen we met Cito-Leerling in Beeld )Cito-LiB). Vanaf groep 3 wordt aan de gerichte observaties het beoordelen van het schriftelijk werk toegevoegd. Vanaf groep 4 werken we met Snappet voor de basisvakken. De ontwikkelingen van de leerlingen wordt, d.m.v. data verwerkt in grafieken, gevolgd. Met Snappet wordt het werk direct gecontroleerd en het geeft direct feedback aan de leerling en de leerkracht. De ontwikkeling van de kinderen wordt digitaal vastgelegd. Naast het bijhouden van de vorderingen volgens bepaalde leermethodes hanteren we op school ook het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit onafhankelijke leerlingvolgsysteem stelt de leerkrachten in staat om van alle leerlingen in de school de leervorderingen over langere periodes en over meerdere leerjaren te peilen, waarbij we ons steeds afvragen, gaat de leerling vooruit en zo ja, in welke mate, of is er misschien sprake van stilstand of achteruitgang en wat kan daaraan gedaan worden? Dit leerlingvolgsysteem, Cito-leerling in Beeld, is voor ons de basis om te zien welke leerlingen gerichte hulp nodig hebben en dit kan leiden tot aanpassingen en extra hulp. In de kleutergroepen werken we met de leerlijnen van Parnassys. We volgen hiermee de ontwikkeling van de kinderen en leggen dit digitaal vast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,93% presteert boven advies - bijna 13% hoger dan vergelijkingsscholen. Slechts 10,34% zit onder advies (landelijk 11,81%). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het uitgebreide doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
In het veiligheidsplan (zie bijlage) wordt de visie op sociale veiligheid nader toegelicht.
Respectvol omgaan met verschil
Relatie, competentie,autonomie
Samenleven en samenwerken
Wat is de werkwijze van O.B.S. De Punter voor sociale ontwikkeling?
De visie van O.B.S. De Punter op sociale veiligheid wordt nader toegelicht in het veiligheidsplan, te vinden op scholenopdekaart.nl en de website van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt O.B.S. De Punter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
O.B.S. De Punter gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt O.B.S. De Punter?
O.B.S. De Punter gebruikt de Kanjer trainingen en Hallo Wereld als methoden voor sociaal-emotioneel leren.