
Schoolweging
De schoolweging van Bonnerschool is 30,85 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,1% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Ondanks de licht lagere score t.o.v. vergelijkbare scholen (95,7%) bewijst dit een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (+6% hogere schoolweging dan gemiddeld) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel vertoont een polarisatie: 28,6% vmbo-b versus 28,6% havo. Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (28,6% vs. 16,1% regionaal), terwijl vwo-adviezen met 7,1% juist onder het gemiddelde vallen. De afwezigheid van praktijkonderwijs-advies (vs. 1% regioneel) benadrukt de academische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bonnerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht het onderwijsprogramma afstemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Na afname weet de groepsleerkracht waar de eventuele problemen zitten. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden, extra leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen. De Bonnerschool kent twee soorten toetsen: methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem. Methodetoetsen Voor de meeste vakgebieden werken we met een methode. Bij deze methode worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Deze toetsen zijn bedoeld om de leerkracht informatie te geven over de beheersing van de behandelde doelen in de afgelopen periode. De toetsen zijn dus expliciet niet bedoeld ter beoordeling van de leerling. In sommige gevallen kan door de leerkracht gekozen worden om de toetsen in een andere vorm of op een andere manier af te nemen (bijv. vooruit toetsen of slechts een deel van de toets aanbieden). In principe worden de toetsen niet mee naar huis gegeven en/of uitgebreid besproken met ouders. Toetsen van het leerlingvolgsysteem (IEP) Het IEP-LVS levert ons objectieve, gestandaardiseerde toetsen. Deze toetsen nemen we vanaf groep 3 twee keer per jaar af voor de vakgebieden rekenen, lezen, taalvaardigheid en HHH (Hoofd, hart en handen). De condities waarin getoetst wordt zijn in alle groepen hetzelfde, in ieder jaar hetzelfde. Hierdoor krijgen we als school goed zicht op het behalen van langetermijndoelen en de doorgaande lijn bij leerlingen. De resultaten van de toetsen worden met ouders besproken, de inhoud van de toetsen niet. De rapportage (het schoolrapport) bestaat uit de talentenkaart van het IEP-LVS. Deze talentenkaart vormt de basis van de te voeren ontwikkelgesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,1% van de leerlingen presteert onder advies (bijna dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde), mogelijk gerelateerd aan de complexe schoolweging. Desondanks scoort 42,1% boven advies (+67% t.o.v. regio), wat duidt op een zorgvuldige advisering die ruimte biedt voor groei.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Openheid
Wat is de werkwijze van de Bonnerschool voor sociale ontwikkeling?
De Bonnerschool monitort de sociale opbrengsten met behulp van de Vensters monitor - Sociale veiligheid, veiligheidsplannen (zoals ontruimingsplan en gebruikersvergunning), beleid Sociale veiligheid, de kernwaarden en uitgangspunten van de Vreedzame school, een vierjaarlijks tevredenheidsonderzoek (onder leerlingen, ouders en personeel) en het protocol aanmelding, toelating, verwijzing en verwijdering.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Bonnerschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bonnerschool gebruikt Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.