Basisschool Het Tweespan
Giessenlaan 26
3381 AM Giessenburg

Schoolweging

Schoolweging
31.14
Spreiding
6

De schoolweging van Het Tweespan Giessenburg is 31,14 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft de fundamentele norm ruimschoots: 95.06% van de leerlingen behaalt dit niveau tegenover een landelijk gemiddelde van 94.82%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69.14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Deze score ligt 15.7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (53.43%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 28.57% vwo-advies (landelijk 18.61%) en 14.29% havo/vwo-combinatie. Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 28.57% vmbo-(g)t-advies. De volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1.01% regio) benadrukt het hoge ambitieniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente MolenlandenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (CITO, Februariscreening groep 2 en de Doorstroomtoets) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methoden horen. In groep 1/2 worden geen CITO-toetsen afgenomen, maar wordt gebruik gemaakt van het observatie-instrument Kijk!.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert, tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 83.33% zit op adviesniveau, wat consistent is met de transparante advisering volgens het protocol. De 16.67% die boven advies presteert, reflecteert de zorgvuldige 'kansrijke plaatsing' aanpak.

Sociale ontwikkeling

Als school proberen we te voldoen aan onze missie, waarin we stellen dat we als school (leerlingen/leerkrachten/ouders) samen leren en samen leren leven! Door middel van afwisseling proberen wij het onderwijs aantrekkelijk te houden. Dit doen wij in een sfeer van orde en rust, waarin leerlingen graag leren en met plezier naar school gaan. De leerlingen die moeite hebben met leren worden uiteraard extra geholpen. Iedere leerling ontwikkelt zich op zijn eigen wijze, maar dat gaat natuurlijk het best in een omgeving waarin het zich veilig voelt. Vandaar dat wij niet alleen de individuele prestatie, maar ook het harmonieus samenwerken zoveel mogelijk stimuleren. Respect voor elkaar, elkaars prestaties en de wereld om ons heen zijn begrippen waarvan wij vinden dat ze vanzelfsprekend moeten zijn. In ons onderwijs streven wij ernaar de leerlingen in die zin op weg te helpen naar zelfstandigheid. Wanneer de leerling na groep 8 onze school verlaat willen wij dat de leerling beschikt over zowel sociale als culturele vaardigheden. U kunt hierbij denken aan het kunnen communiceren met anderen, zich creatief kunnen en durven uiten, het kunnen omgaan met verschillen en een kritische mening op een juiste manier kunnen en durven vormen. Als echte dorpsschool kennen de leerlingen en leerkrachten elkaar. De leerlingen zijn bij ons geen nummer. Dit geldt ook voor de ouders. Veel moeders en vaders zijn behulpzaam bij activiteiten binnen of buiten de school. Op onze openbare school is iedereen welkom. Wij kunnen ons dan ook helemaal vinden in de doelstelling van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs: ‘Niet apart, maar samen!’ Wij leven immers in een maatschappij met vele overtuigingen op het gebied van politiek en geloof en met mensen met een heel verschillende achtergrond en herkomst. Samenwerkend moeten wij die maatschappij gestalte geven en de kinderen voorbereiden op de rol die zij daar later in zullen gaan spelen. LEES MINDER

Samen leren!

Samen leren leven!

Zorgen voor elkaar!

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Tweespan voor sociale ontwikkeling?

Sinds schooljaar 2023-2024 werkt Basisschool Het Tweespan met Kwink, een digitale methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor de groepen 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten gericht op het voorkomen van storend gedrag en pesten, het creëren van een sociaal veilige groep en het verhogen van de leeropbrengsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Tweespan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Tweespan gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Tweespan?

Basisschool Het Tweespan gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.