Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide in Gennep

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide in Gennep

Current section: team
Martinushof 21
6591 Gennep

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (61.5%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (24.8%)
45-55 jaar (22.9%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vacature Speciaal Basisonderwijs: Vind Uw Nieuwe Uitdaging bij De Piramide

Bent u op zoek naar een betekenisvolle baan in het onderwijs en wilt u het verschil maken voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften? Speciaal Basisonderwijs De Piramide in Gennep biedt uitstekende kansen voor gekwalificeerd onderwijspersoneel. Wij zoeken gedreven leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel die ons team willen versterken. Bij De Piramide staat de ontwikkeling van elk kind centraal, en daarvoor zoeken wij enthousiaste professionals met passie voor speciaal onderwijs. Ontdek de mogelijkheden voor een boeiende carrière binnen ons speciaal basisonderwijs. Solliciteer vandaag nog en word onderdeel van een inspirerende leeromgeving waar talenten worden ontdekt en ontwikkeld.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij bieden op onze school dezelfde vakken aan als op de reguliere basisschool. Voor spelling, rekenen en in de bovenbouw voor begrijpend lezen werken we in niveaugroepen. Het komt namelijk vaak voor dat een kind het ene vak beter beheerst dan het andere. Daarom volgen kinderen vaak de verschillende vakken in verschillende niveaugroepen. Ieder kind kan daardoor onderwijs volgen in die groep die het best aansluit bij zijn/haar niveau. Deze "leervakken" worden in de ochtend gegeven, omdat 's morgens de concentratie beter is. 's Middags werken de kinderen in hun stamgroepen en komen de overige vakken zoals Engels, verkeer, IPC (thematisch werken) en dergelijke aan bod. De groepsgrootte is gemiddeld 14 tot 16 kinderen. Sommige groepen zijn kleiner door wisselende aanmeldingen en zij-instroom gedurende het schooljaar. Afhankelijk van de zwaarte en dynamiek in een bepaalde groep kan hiervan worden afgeweken. De kleuterklas heeft een maximum aantal van 12 leerlingen.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Experts die Extra Ondersteuning Bieden op SBO De Piramide in Gennep

3

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Speciaal Basisonderwijs De Piramide in Gennep werken we met een toegewijd team van specialisten om de leerontwikkeling te bevorderen. Onze Intern Begeleider, een gespecialiseerde Orthopedagoog en een ervaren Logopedist zetten zich dagelijks in om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen bij taal en rekenen. Deze professionals bieden gerichte hulp en zorgen voor een gestructureerde aanpak, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen staan centraal bij SBO De Piramide. Onze Intern Begeleiders en Orthopedagoog bieden intensieve begeleiding en advies om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht. Zij creëren een veilige omgeving waarin kinderen zich begrepen en gesteund voelen, wat essentieel is voor een positieve schoolervaring.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Focus

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt SBO De Piramide gespecialiseerde hulp. Onze Intern Begeleiders en Orthopedagoog werken samen met de leerlingen om effectieve strategieën te ontwikkelen voor focus en doorzettingsvermogen. Zij bieden praktische handvatten en begeleiding, zodat leerlingen succesvoller kunnen deelnemen aan het leerproces en werkbare routines ontwikkelen.

2

Motoriek en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Deelname

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

SBO De Piramide werkt nauw samen met externe specialisten om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Onze Pedagogisch Educatief Professionals en de ingeschakelde Fysiotherapeut bieden gespecialiseerde begeleiding, zowel op school als daarbuiten. Deze samenwerking zorgt voor een integrale aanpak, waarbij de school nauw afstemt met ouders en verzorgers om de beste ondersteuning te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op SBO De Piramide wordt de nadruk gelegd op een veilige en verzorgde omgeving voor alle leerlingen. Hoewel er geen specifieke medische professionals direct aan de school verbonden zijn voor medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken wij intensief samen met ouders en externe zorgverleners. Dit waarborgt dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, de benodigde zorg en aandacht ontvangen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Keuken
Leerpleinen
Huiskamer (kleine huiselijke, prikkelarme ruimte)

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op SBO De Piramide

Ons Educatieve Aanbod en Begeleidingsvisie

Speciaal Basisonderwijs (SBO) De Piramide biedt een veilige en stimulerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 13 jaar die extra ondersteuning nodig hebben. Onze school is er voor leerlingen die meer begeleiding vereisen dan wat reguliere basisscholen kunnen bieden, gericht op hun individuele behoeften. Wij opereren als een niveau 3 onderwijs-ondersteuningsarrangement binnen het samenwerkingsverband. Toegang tot ons specifieke onderwijsaanbod is mogelijk na afgifte van een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) door het Ondersteuningsloket. In samenspraak met ouders bepalen we vervolgens het optimale moment van instroom voor uw kind, waarbij we streven naar een soepele integratie. Onze circa 95 leerlingen komen voornamelijk uit de regio's Gennep, Bergen en Mook. De Piramide is er voor kinderen die uitdagingen ervaren op het gebied van abstract denken, wat invloed kan hebben op vakken als lezen, rekenen en schrijven. Ook bieden we ondersteuning aan kinderen met specifieke leer- of verstandelijke ontwikkelingsuitdagingen, evenals aan leerlingen die moeite hebben met concentratie, impulsiviteit of sociale interactie. Vaak leiden deze uitdagingen tot onzekerheid, faalangst of een negatief zelfbeeld. Sommige kinderen uiten dit door druk gedrag, terwijl anderen zich terugtrekken. Bij De Piramide geloven we dat kinderen het niet 'zijn', maar 'hebben'. Onze aanpak richt zich op individuele aandacht en afgestemde begeleiding om leerlingen te helpen knelpunten te overwinnen. Niet elk kind kan baat hebben bij ons specifieke aanbod. Na een grondige evaluatie adviseren we indien nodig een passendere onderwijsplek. Ons ervaren team werkt nauw samen en deelt expertise om optimale oplossingen te vinden. We herkennen echter situaties waarin de ondersteuningsvraag de schoolcapaciteit overstijgt, met name bij ernstige gedragsproblematiek die de veiligheid of het leerproces van anderen in gevaar brengt. Dit kan zich manifesteren bij kinderen met een grote leerachterstand zonder compenserende intelligentie, of kinderen die constante 1-op-1 begeleiding nodig hebben. Ook leerlingen die geen sociaal contact aangaan, niet leerbaar zijn, of gedrag vertonen dat de veiligheid aantast, kunnen buiten ons primaire zorgbereik vallen. Hierbij kijken we altijd naar de balans tussen het individuele welzijn en de groepsdynamiek. **Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning:** Onze succesvolle niveaugroepen voor Spelling en Rekenen, met focus op praktische toepassing en psychomotorische ontwikkeling, zijn een vast onderdeel van ons curriculum geworden. Dit schooljaar differentiëren we binnen de groepen 1-2 en 3-4 verder op het gebied van taal, motoriek en lezen, met speciale Mondelinge Taal (MOT) lessen in samenwerking met onze logopedist. Daarnaast hebben we per februari 2024 een pilot gestart met een observatiegroep voor kleuters (SBO+). Deze groep is bedoeld voor kleuters die normaliter naar het speciaal onderwijs zouden gaan, maar waarvoor in onze regio geen directe voorziening is. De pilot, die na een positieve eerste evaluatie wordt voortgezet in schooljaar 2024-2025, biedt intensieve begeleiding om te onderzoeken of deze kleuters alsnog succesvol kunnen doorstromen naar SBO of regulier onderwijs. Deze groep wordt ondersteund door een vaste leerkracht en een fulltime onderwijsassistent.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan 2024-2025 omvat diverse ambitieuze doelen, gericht op het versterken van zowel de didactische als de pedagogische aanpak. We leggen extra nadruk op leesontwikkeling, inclusief aanvankelijk lezen, voortgezet lezen en begrijpend lezen. Ook burgerschapsonderwijs krijgt prioriteit, om onze leerlingen te vormen tot betrokken burgers. Daarnaast investeren we in de motorische ontwikkeling als cruciale leervoorwaarde. Door meer kennis over reflexen en psychomotorische ontwikkeling te vergaren, integreren we deze inzichten direct in de dagelijkse praktijk in de klas. PRO-projecten worden een vast onderdeel van ons onderwijsaanbod, en bewegend leren wordt dagelijks gestimuleerd met minimaal één activiteit per les. Verder zetten we in op het onderhouden van een positief pedagogisch klimaat en het versterken van de samenwerking met partners binnen het KindExpertiseCentrum (KEC) Ganapja. De leerlingenbegeleiding en -zorg worden geoptimaliseerd, met specifieke aandacht voor het nieuwe OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Ons aanbod voor digitale geletterdheid wordt uitgebreid, met als doel een passende leerlijn te ontwikkelen. Specifiek voor schooljaar 2024-2025 onderzoeken we de duurzame inzet van de observatiegroep voor kleuters (SBO+). We starten ook met het samenstellen van de Sociale Kaart van De Piramide, een overzicht van ketenpartners en hun dienstverlening. Tot slot borgen we ons onderwijsaanbod en andere belangrijke processen in kwaliteitskaarten, wat zorgt voor continuïteit en verbetering.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Al onze vastgestelde doelen zijn nauwkeurig opgenomen in het jaarplan, waarbij de bijbehorende activiteiten strategisch over het schooljaar zijn verspreid. Dit omvat teambrede en individuele trainingen, studiedagen gericht op gezamenlijke thema's en de inzet van gespecialiseerde werkgroepen die de voortgang aansturen. De resultaten en gemaakte afspraken worden systematisch vastgelegd in kwaliteitskaarten. Op de studiedag van 10 juni 2025 evalueren we als team het afgelopen schooljaar. Hierbij beoordelen we de behaalde resultaten ten opzichte van de gestelde doelen. Gedurende het schooljaar doen zich vaak nieuwe ontwikkelingen of uitdagingen voor, die we meenemen in deze jaarlijkse evaluatie. Op basis van deze uitgebreide terugblik bepalen we vervolgens de nieuwe thema's, speerpunten en doelen voor het komende schooljaar, zodat ons onderwijs altijd actueel en effectief blijft.

Downloaden

Vroege Ontwikkeling: Een Sterke Start bij SBO De Piramide

Toelichting van de school

SBO De Piramide is een regionale school die kinderen met diverse behoeften verwelkomt vanuit een breed verzorgingsgebied. Wij geloven in een proactieve aanpak voor jonge kinderen en werken nauw samen met kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een continuïteit in de ontwikkeling van uw kind. Door vroegtijdige signalering en afstemming met externe partners, zorgen we voor een optimale ondersteuning vanaf de allereerste levensjaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt SBO De Piramide voor jonge kinderen?

SBO De Piramide zet zich actief in voor de vroege ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal programma. Dit programma is ontworpen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften een vliegende start te geven. We focussen op spelenderwijs leren en individuele aandacht, wat essentieel is in deze cruciale fase van ontwikkeling. Ons aanbod omvat gerichte observatie en stimulering, waarbij we de unieke talenten van elk kind naar boven halen. De 'Observatiegroep SBO+' is een voorbeeld van hoe we dit in de praktijk brengen, met een focus op vroege detectie en ondersteuning.

SBO De Piramide zet zich actief in voor de vroege ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal programma. Dit programma is ontworpen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften een vliegende start te geven. We focussen op spelenderwijs leren en individuele aandacht, wat essentieel is in deze cruciale fase van ontwikkeling. Ons aanbod omvat gerichte observatie en stimulering, waarbij we de unieke talenten van elk kind naar boven halen. De 'Observatiegroep SBO+' is een voorbeeld van hoe we dit in de praktijk brengen, met een focus op vroege detectie en ondersteuning.

Observatiegroep SBO+

Met welke organisaties werkt SBO De Piramide samen voor het jonge kind programma?

SBO De Piramide onderhoudt geen formele samenwerkingsverbanden met externe partijen specifiek voor het jonge kind programma. Onze expertise en middelen zijn gericht op het bieden van de best mogelijke zorg en educatie binnen onze eigen schoolmuren. We zorgen voor een interne afstemming die de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening waarborgt.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide in Gennep | [2025] Schoolregister