
Schoolweging
De schoolweging van De Vonkenmorgen is 29,96 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,11% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ver boven de inspectienorm van 85% uitkomt. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een diverse setting.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 61,07% behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit laat zien dat de school effectief uitdaagt tot hogere prestaties, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,96).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een gebalanceerde mix: 21,74% vmbo-(g)t en 4,35% vwo. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-b/k (13,04%) en vmbo-k/-(g)t (15,22%), wat wijst op maatwerk bij twijfelgevallen. Vergeleken met vergelijkbare scholen is het aandeel havo/vwo-adviezen lager (4,35% vs. 10,93% regio), mogelijk door de nadruk op gedifferentieerde doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vonkenmorgen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.83 | 173.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten van ons onderwijs Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en doen wij de dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we meten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. Methode gebonden toetsen Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied. CITO, LOVS en Resultaatanalyse Naast methode gebonden toetsen gebruiken we de methode LOVS, onafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 60% van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; Begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. KIJK In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen. Kindbegrip Bij de kindbegrip methode is het eerste doel, dat de kinderen zich veilig, begrepen en geaccepteerd voelen. Dan ontstaat er gelijk een tweede doel, dat is om te kijken wat het kind al heeft geleerd en waar het nog wat te leren heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,45% van de leerlingen presteert boven hun advies tegen 25,27% landelijk. Het percentage onderadvisering (13,73%) ligt iets hoger dan gemiddeld (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de voorzichtige adviesaanpak bij combinatieniveaus. De school lijkt hiermee realistisch in te schatten, maar biedt tegelijk ruimte voor groei.
Sociale ontwikkeling
-
Veiligheid
Respect
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen voor sociale ontwikkeling?
Zie het kopje 'sociale en fysieke veiligheid' voor informatie over de werkwijze van Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen op het gebied van sociale ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen?
Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, de methode Kwink, Kinderkwaliteitenspel, Babbelspel, en het spel 'Spring kikker s'.