IKC De Wijssel
Oosterstraat 4
7081 CD Gendringen

Schoolweging

Schoolweging
31
Spreiding
5.79

De schoolweging van De Wijssel is 31,00 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.84% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, zelfs in een context waar 31% van de leerlingen extra ondersteuningsbehoeften heeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

IKC De Wijssel behaalt met 57.18% een score die ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% ligt, wat aangeeft dat meer leerlingen dan verwacht het streefniveau voor rekenen en taal halen. Dit overtreft het regionale gemiddelde van 57.30%, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op havo en vwo: 22.58% havo en 25.81% vwo (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt 3.23% praktijkonderwijs-opties hoger uit dan veel regioscholen (gem. 1.01%). Deze brede range weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WijsselGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd door middel van methodetoetsen en ook de methode-onafhankelijke toetsen van IEP. Dit schooljaar gebruiken we deze toetsen voor het eerst. In het kader van opbrengstgericht werken, worden twee keer per jaar de tussenopbrengsten van de groepen in het team besproken. Waar nodig worden op schoolniveau interventies bepaald. Op groeps- en leerlingniveau worden opbrengsten minstens twee keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies ingezet. Regelmatig vinden gesprekken plaats tussen ouders, leerkracht, intern begeleider en/ of leerling. Een uitwerking van het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de site van mijnscholenopdekaart.nl en op de website van IKC De Wijssel.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35.71% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – ruim 10% hoger dan het landelijk gemiddelde. Slechts 12.5% zit onder advies, wat aansluit bij het beschreven 'opbrengstgericht werken' in het schoolplan. De combinatie van diagnostisch testen en persoonlijke ontwikkelplannen lijkt hier vrucht af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. IKC De Wijssel werkt vanuit de principes van de Kanjertraining. Bijna alle leerkrachten van de school zijn gecertificeerd. We spreken dezelfde taal als het gaat om aanspreken en toespreken van kinderen. Dit is samengebracht in de kernwaarde communicatie. In het schooljaar 2024-2025 zullen we extra aandacht besteden aan een schoolbrede aanpak t.a.v. gedrag in relatie tot de kanjertraining. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat we in alle relaties respectvol met elkaar omgaan. Een goede samenwerking verbindt deze twee kernkwaliteiten met elkaar. LEES MINDER

Communicatie

Samenwerken

Veiligheid

Wat is de aanpak van IKC De Wijssel met betrekking tot sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten worden in beeld gebracht met de leerlingvragenlijst van Vensters en het leerlingvolgsysteem van IEP. De leerkracht analyseert deze opbrengsten en bespreekt ze met de intern begeleider, de leerling en de ouders. Signalen van het kind, de ouders of uit de omgeving worden ook als een belangrijk onderdeel van de monitoring gezien.

Welke registratievormen gebruikt IKC De Wijssel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Wijssel gebruikt Kanvas en het IEP-leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Wijssel?

IKC De Wijssel maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.