BS St Lambertus
St.Lambertusweg 112
5291 AD Gemonde

Schoolweging

Schoolweging
27.41
Spreiding
5.7

De schoolweging van St. Lambertus Gemonde is 27,41 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit wijst op effectieve differentiatie in rekenen en taal, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (23,5% vs. 18,6% regio), gecombineerd met een bovengemiddeld aandeel praktijkonderwijsadviezen (17,6% vs. 1,0% regio). Dit extreme verschil in adviesniveaus reflecteert zowel de spreiding binnen de leerlingenpopulatie als ambitieuze doorstroomdoelen voor talenten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Lambertus GemondeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.13175.23173.53

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen volgen we met behulp van Cito Leerling in Beeld en met onze methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar worden de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. Methodetoetsen worden gedurende het jaar afgenomen. Met de resultaten van deze toetsen krijgt de leerkracht een goed overzicht van de sterke en zwakke kanten van de kinderen in zijn/haar groep. Een leerkracht kan dus bepalen, of de doelstellingen over een bepaalde periode behaald zijn en welke kinderen nog extra ondersteuning nodig hebben. Heel belangrijk vinden wij de groei die een leerling ten opzichte van zichzelf heeft doorgemaakt, de zogenaamde vaardigheidsgroei. Daarnaast geeft het systeem ook aan, aan welke vakgebieden wij als school extra aandacht moeten besteden en wordt een indicatie van de bereikte referentieniveaus gegeven. Naast de cognitieve ontwikkeling wordt ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we het volgsysteem "KanVas". Door dit instrument in te vullen krijgen de leerkrachten zicht op hun groep en individuele kinderen. Naar aanleiding van onder andere de cognitieve resultaten bepaalt de leerkracht welke kinderen voor de komende periode meer instructie nodig hebben, welke kinderen voldoende hebben aan de basisinstructie en welke kinderen minder instructie, maar juist extra uitdaging in de vorm van verrijking of verdieping nodig hebben om de doelen te halen. De organisatie en doelstellingen voor de groep worden vastgelegd in een groepsplan. Dit groepsplan wordt 2 keer per jaar besproken met de intern begeleider en de directeur. De kinderen in groep 8 maken een doorstroomtoets. Deze toets heet Leerling in Beeld en is een adaptieve, digitale toets. Zo krijgen al onze leerlingen het gevoel dat ze worden uitgedaagd, maar niet worden overvraagd. De doorstroomtoets is een wettelijke verplichting. Deze onafhankelijke toets wordt enerzijds gebruikt ter ondersteuning van het advies voortgezet onderwijs en anderzijds voor het maken van een zelfanalyse van onze school. Hierdoor kunnen we weer speerpunten voor ons onderwijs formuleren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 11,1% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,8% landelijk). De combinatie van zorgvuldige advisering en nazorg lijkt hier succesvol, ondanks de diversiteit in adviesniveaus.

Sociale ontwikkeling

Een van de speerpunten van de Lambertusschool ligt in de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Wij gebruiken in de groepen de Kanjertraining. Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Er is op school een gedragsspecialist aanwezig die samen met leerkrachten kijkt wat in elke groep nodig is om een zo optimale sfeer in de groepen te krijgen. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Uniek

De werkwijze van BS St Lambertus voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op kernwaarden afgeleid van de schoolmissie, met de Kanjertraining als leidraad. Actuele gebeurtenissen in de groep krijgen prioriteit. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar gemonitord met vragenlijsten. De intern begeleider en directeur bespreken de uitkomsten en bepalen of aanvullende ondersteuning nodig is. De eerste twee weken van het schooljaar staan in het teken van groepsvorming.

BS St Lambertus gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

BS St Lambertus gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.