
Het team van Openbare Basisschool G.A. van der Lugt in Gelselaar
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool G.A. van der Lugt is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool G.A. van der Lugt. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool G.A. van der Lugt bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool G.A. van der Lugt bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool G.A. van der Lugt gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Deskundige Leerkrachtvervanging op Basisschool G.A. van der Lugt
Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, streven wij ernaar om zo spoedig mogelijk een gekwalificeerde vervanger te regelen voor optimale continuïteit van het onderwijs. Het vinden van geschikte invallers kan een uitdaging zijn, daarom hebben wij een robuust noodplan opgesteld om eventuele personeelstekorten effectief op te vangen. Dit plan garandeert dat uw kind altijd toegang heeft tot kwalitatief hoogstaand onderwijs. Ons noodplan omvat een gefaseerde aanpak: de adjunct-directeur beoordeelt de duur van de benodigde vervanging en initieert de gebruikelijke procedure voor het benaderen van invallers. Indien een externe vervanger niet beschikbaar is, zoeken we een interne oplossing door personeel flexibel in te zetten. Als laatste redmiddel, en enkel na voorafgaande communicatie met ouders, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen of kan een groep met goedkeuring van de directie vrijgesteld worden.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op de G.A. van der Lugtschool werken we met combinatiegroepen: groep 1-2-3, groep 4-5-6 en groep 7-8. Deze opzet past bij onze kleinschalige dorpsschool, waar we geloven in de kracht van samen leren en samen groeien. In combinatiegroepen leren kinderen niet alleen van de leerkracht, maar ook van en met elkaar. Oudere leerlingen nemen verantwoordelijkheid, jongere kinderen leren door te kijken en te doen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool G.A. van der Lugt
Taal en Rekenen: Optimale Leerresultaten
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de G.A. van der Lugtschool bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen, essentieel voor de academische groei van elk kind. Onze toegewijde specialisten, waaronder een intern begeleider, taalspecialist en leesspecialist, werken nauw samen om leerlingen met specifieke leerbehoeften te helpen excelleren. We hanteren een Handelingsgericht Werk (HGW) principe, waarbij we individuele leerlijnen en programma's inzetten. Dit omvat extra instructie, verlengde leertijd, pre-teaching en het gebruik van gespecialiseerd lesmateriaal en digitale hulpmiddelen. De voortgang wordt nauwlettend gevolgd en geëvalueerd met zowel ouders als leerlingen. Voor taalontwikkeling maken we gebruik van methodes als Connect Lezen en KlasseLezen, bieden we logopedie op school en begeleiding bij dyslexie via erkende partners zoals Berkel-B. Voor rekenen zetten we in op Rekensprint, Rekenspellen van ‘Met Sprongen Vooruit’, bewegend leren en protocollen voor ernstige rekenproblemen. Digitale methodes zoals Gynzy en Semsom ondersteunen het leerproces. Onze interne begeleiders en zorgcoördinator zorgen voor een vlotte afstemming met externe expertise wanneer nodig. Door deze geïntegreerde aanpak, met korte communicatielijnen tussen leerkracht en specialisten, kunnen adviezen direct worden toegepast in de klas. Dit versterkt het leerrendement en bevordert een positieve leerervaring voor ieder kind op onze school in Gelselaar.
Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De G.A. van der Lugtschool koestert de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind, met een focus op veiligheid, welzijn en zelfvertrouwen. Onze aanpak omvat preventieve methodieken zoals KiVa, die gericht zijn op het bevorderen van sociale vaardigheden en het creëren van een positief groepsklimaat, wat pesten helpt voorkomen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we individuele begeleidingstrajecten, opgesteld in nauwe samenwerking met ouders en de leerling zelf. Dit kan bestaan uit het creëren van persoonlijke rustplekken, het inzetten van specifieke materialen, of gerichte gesprekken om weerbaarheid en zelfvertrouwen te vergroten. Onze zorgcoördinator speelt een centrale rol in deze begeleiding, en biedt ondersteuning één-op-één of in kleine groepjes. We werken samen met gecertificeerde Rots en Water-trainers, adviseurs van het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel en het Voormekaarteam voor aanvullende expertise. Bij ernstig of herhaald grensoverschrijdend gedrag hanteren we een duidelijk veiligheidsprotocol. De school werkt intensief samen met ouders en externe partners om een veilige en stimulerende omgeving te garanderen, waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en optimaal kan floreren.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool G.A. van der Lugt zet in op een gestructureerde aanpak voor gedrag, werkhouding en taakuitvoering, essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan. Wanneer de basisondersteuning niet volstaat, ontwikkelen we een individueel ondersteuningsplan (OP) met duidelijke doelen en effectieve interventies. Onze aanpak omvat onder meer het bieden van een time-out plek, individuele instructie, rustmomenten, en het gebruik van hulpmiddelen zoals koptelefoons of timers. De leerling en ouders worden actief betrokken bij het opstellen en evalueren van dit plan, waarbij we rekening houden met de specifieke onderwijsbehoeften en de groepsdynamiek. We maken gebruik van preventieve methodieken zoals KiVa en Breinhelden om executieve functies te versterken. Onze zorgcoördinator biedt gerichte begeleiding. Bij gedragsproblematiek volgen we de protocollen van stichting OPONOA en het pestprotocol. Onze interne expertise op het gebied van gedrag, aangevuld met externe specialisten van SBO De Diekmaat en adviseurs van het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel, zorgt voor een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden. Ook werken we samen met maatschappelijk werk en kinderpsychologen voor optimale resultaten.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De G.A. van der Lugtschool bevordert de motorische en lichamelijke gezondheid van alle leerlingen. We bieden gespecialiseerde ondersteuning door onder andere fysiotherapeuten en ergotherapeuten die behandelingen direct op school kunnen uitvoeren. Dit garandeert een naadloze integratie van adviezen in de dagelijkse lespraktijk. Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs, aangesloten bij de Sportfederatie Berkelland, zijn experts in de motorische ontwikkeling van kinderen. Zij bieden waardevol advies en begeleiding bij motorische uitdagingen. We kunnen diverse aanpassingen doen in de fysieke omgeving, zoals aangepast meubilair, om de deelname aan het onderwijs te optimaliseren. Voor leerlingen met specifieke behoeften werken we nauw samen met de GGD, het Voormekaarteam en het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel. Ons doel is om elke leerling, ongeacht motorische of lichamelijke beperkingen, de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit zorgt ervoor dat zij volledig kunnen participeren in alle schoolactiviteiten en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool G.A. van der Lugt garanderen we een veilige omgeving voor leerlingen die medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben. Onze protocollen, zoals het Medisch Protocol, zorgen voor een professionele en veilige uitvoering van medische handelingen, altijd in overleg met ouders en BIG-geregistreerde professionals. Voor persoonlijke verzorging, zoals hulp bij toiletgang of maaltijden, maken we duidelijke afspraken met ouders, met respect voor de privacy en hygiëne van het kind. Onze zorgcoördinator coördineert deze zorg en onderhoudt de contacten met ouders en externe zorgverleners. We zetten diverse hulpmiddelen in en passen de schoolomgeving aan waar nodig om aan de specifieke behoeften van leerlingen te voldoen. Samenwerking met partners zoals de GGD, het Voormekaarteam en het Samenwerkingsverband IJssel/Berkel is cruciaal om een compleet zorgpakket te bieden. Ons toegewijde team, inclusief bedrijfshulpverleners, zorgt ervoor dat elke leerling zich veilig, verzorgd en ondersteund voelt, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun ontwikkeling en deelname aan het onderwijs.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerlingondersteuning op de G.A. van der Lugt School
Schoolbeleid en Praktische Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs op Basisschool G.A. van der Lugt
Welke Onderwijsdoelen Bevat Ons Schoolplan voor de Komende Jaren?
Hoe Zorgt Onze School Voor Continue Kwaliteitsverbetering en Wat Zijn Onze Meetinstrumenten?
Optimale Start voor Jonge Kinderen: Peuteropvang tot Groep 1 op G.A. van der Lugt
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Openbare Basisschool G.A. van der Lugt extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke organisaties werkt de school samen voor het jonge kind programma?
De G.A. van der Lugtschool werkt nauw samen met peuteropvang Het Ooievaarsnest om een soepele overgang te garanderen en de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen.