
Schoolweging
De schoolweging van G.A. van der Lugt is 29,89 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Deze score overtreft zelfs het landelijk gemiddelde van 95,7%, wat duidt op excellente basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school, ondanks een complexe populatie, een groot deel van de leerlingen naar hogere leerdoelen kan begeleiden. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 50% havo en 16,7% vwo (samen 66,7%), tegenover slechts 33,3% vmbo-richtingen. Dit contrasteert met regionale trends waar gemiddeld 46,8% naar havo/vwo gaat. Opvallend: de school geeft geen gecombineerde havo/vwo-adviezen, wat een strikte niveau-indicatie suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | G.A. van der Lugt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.2 | 176.03 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen: De school gebruikt toetsinstrumenten om zicht te krijgen op de opbrengsten van het onderwijs. Zij gebruikt hiervoor gestandaardiseerde niet-methode gebonden toetsen en methode gebonden toetsen. De toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender die elk schooljaar wordt opgesteld. Deze toetskalender is op te vragen bij de zorgcoördinator. De methode gebonden toetsen worden afgenomen volgens het schema van de methodes. De opbrengsten van de toetsen worden meerdere malen per jaar besproken tijdens een: Groepsbespreking: Minimaaldrie keer per jaar worden er groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de zorgcoördinator georganiseerd, waarbij de groepsresultaten van het leerling-ontwikkel en volgsysteem LIB (leerling in beeld) toetsen, methode afhankelijke toetsen en het groepsplan worden geëvalueerd en bijgesteld. Tijdens vergaderingen : Tweemaal per jaar worden de LIB-resultaten besproken. Dit doen we door de leerkrachten hun eigen groep te laten presenteren. Doelen worden geëvalueerd en wanneer nodig wordt het onderwijsaanbod bijgesteld. Deze bevindingen zijn ook terug te vinden in de groepsplannen. Vanuit de opbrengsten worden doelstellingen opgesteld, om het onderwijs zo opbrengstgericht mogelijk in te richten. Deze doelstellingen worden geformuleerd op: Schoolniveau: Vanuit de trendanalyses formuleert de school schooldoelstellingen. Hierbij wordt een percentage leerlingen aangegeven, waarvan de school wil dat zij op een bepaald niveau scoren. Dit gebeurt per afgenomen Cito LIB-toets. Groepsniveau: De leerkracht signaleert en analyseert, samen met de zorgcoördinator, de resultaten van de Cito LIB-toetsen. Dit leidt tot planmatig handelen: het groepsplan. Daarin geeft de leerkracht aan hoe de analyses vertaald worden naar de praktijk. Individueel niveau: Voor leerlingen die dagelijks extra zorg nodig hebben, hetzij op cognitief gebied, hetzij op sociaal-emotioneel gebied wordt er een ondersteuningsplan opgesteld. Hierin worden specifieke doelen voor de leerling beschreven. Denk hierbij aan onderwijsbehoeften, positieve kindkenmerken, aanpassingen in de lesstof en doelstellingen Cito LIB-toetsen. Dit plan wordt vier keer per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Wanneer leerlingen een eigen leerlijn gaan volgen, wordt er samen met ouders een ontwikkelingsperspectief opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit roept vragen op over de adviesconsistentie, temeer daar slechts 25% boven advies presteert (vergelijk 25,3% landelijk). De school beschrijft in haar zorgplan wel een uitgebreide monitoring, maar de cijfers suggereren mogelijk overadvisering.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Op school leren kinderen vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om hun steentje bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is de sfeer op school fijn en veilig. En verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Een voorwaarde om tot leren te komen, is het sociaal welbevinden van het kind. We proberen kinderen hierin te begeleiden door middel van Kiva. Het hoofddoel van de methode is te werken met een preventief, schoolbreed programma dat gericht is op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op de basisschool. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: Samen maken we er een fijne school van! LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool G.A. van der Lugt voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool G.A. van der Lugt werkt met KiVa vanaf groep 1. Dit bevordert onderling vertrouwen, rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Met het leerlingvolgsysteem van KiVa wordt de sociale ontwikkeling nauwlettend in de gaten gehouden, onder andere door sociogrammen en leerlingvragenlijsten. Opvallendheden worden besproken met de kinderen individueel en/of met de hele groep. Bij ernstige gedragsproblemen kan een leerling tijdelijk geschorst of definitief verwijderd worden volgens de wettelijke procedure.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool G.A. van der Lugt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool G.A. van der Lugt gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Sociaal Emotionele Vragenlijsten en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool G.A. van der Lugt?
Openbare Basisschool G.A. van der Lugt maakt gebruik van KiVa en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.