
Schoolweging
De schoolweging van Beneden Beekloop is 26,74 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.36% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt ook iets hoger dan het landelijk gemiddelde (96.71%), wat het stabiele onderwijsniveau bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 55.15% ligt 3.35% boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (51.8%). Dit toont aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie hogere ambities waarmaakt. Het regionale gemiddelde bedraagt 63.35%, wat de ruimte voor verbetering benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 26.67% havo en 15.56% vwo, wat samen 42.23% theoretische leerwegen vertegenwoordigt – ruim boven het regionale gemiddelde (26.6% havo/vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies: slechts 2.22% vmbo-b. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 5.52% vmbo-b advies voorkomt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Beneden Beekloop | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisschool Beneden Beekloop begeleidt kinderen in hun ontwikkeling. De leerkracht observeert, bekijkt het werk en houdt de vorderingen van de leerlingen bij. Regelmatig worden de kinderen getoetst met behulp van methode gebonden toetsen, daarnaast houden we de vorderingen bij met methode onafhankelijke toetsen. We gebruiken hier de IEP-toets voor. De toetsmomenten van IEP zijn in januari/februari en in mei/juni. Naar aanleiding van toetsen en signaleringen begeleiden we kinderen. Hierbij sluiten we zo veel mogelijk aan bij de ondersteuningsbehoefte van kinderen. Bij rekenen, spelling en lezen wordt er een groepsplan gemaakt. Deze groepsplannen worden twee keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld. De intern begeleider volgt deze groepsprocessen en heeft een aantal keren per jaar een groeps- en leerlingbespreking met iedere leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21.74% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbele van landelijk gemiddelde (11.81%). Toch scoort 60.87% op adviesniveau, wat aansluit bij het conservatieve adviesbeleid. Slechts 17.39% stroomt door boven advies, tegenover 25.27% nationaal. Dit kan wijzen op zorgvuldige advisering.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotionele ontwikkeling. Het team van Nutsschool Beneden Beekloop vindt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen zeer belangrijk. Uitgangspunt hierbij is dat er in eerste instantie gestreefd wordt naar veiligheid binnen de schoolsituatie. Vanuit een veilige situatie is het voor kinderen mogelijk om zichzelf optimaal te ontwikkelen. Deze optimale ontwikkeling staat in het teken van de eigenheid, zelfstandigheid en creativiteit van de kinderen. Daarnaast is er een structureel aanbod van de methode ‘Leefstijl’. In alle groepen werken we met het leerlingvolgsysteem ‘Zien’ op sociaal-emotioneel terrein. In het schooljaar 2020-2021 gaan we onderzoek doen naar een actuele leerlijn of methode op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling die passend is bij onze visie. LEES MINDER
veiligheid
eigenheid
zelfstandigheid
Hoe werkt Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs aan sociale ontwikkeling?
De aanpak van Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs met betrekking tot sociale ontwikkeling is gebaseerd op de programma's en werkwijzen die specifiek zijn voor elke groep binnen de school. Voor meer details verwijzen we u naar de informatie over de individuele groepen.
Hoe registreert Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs gebruikt verschillende instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen, waaronder 'Zien' en 'Mijn Kleutergroep'. Deze registratievormen helpen om de sociale vooruitgang in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs?
Beneden Beekloop School voor Basisonderwijs maakt gebruik van de 'Leefstijl' methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.