Rehobothschool in Geldermalsen - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Rehobothschool Geldermalsen is 30,86 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, vooral in taalbeheersing. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Fundamenteel niveau
Score: 94.1628%
Streefniveau
55,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (55,4%) als de regionale verwachtingen. De focus op maatwerk, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel, draagt hieraan bij, met name bij rekenvaardigheden (+4,6% t.o.v. groep 7).
Streefniveau
Score: 55.7603%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 53,6% naar vmbo-(g)t of lager, tegenover 39,1% havo/vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-k (24,6% vs. 9,2% regio) en praktijkonderwijs (1,5% vs. 1,0%). Tegelijkertijd is het vwo-advies (13,0%) markant hoger dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), wat wijst op sterke differentiatie in de bovenbouw.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 4,2% hoger dan groep 7 op geïntegreerde vaardigheden, mede door het ‘leren leren’-programma. De LIB-score overtreft Amsterdamse scholen (176,38 vs. 175,23), ondanks complexere populatie. Verticale leerlijnen – expliciet vermeld in het schoolplan – dragen bij aan deze continuïteit.
Toets | Rehobothschool Geldermalsen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 175.23 | 173.16 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten zijn belangrijk om de doelen voor de groep of voor individuele leerlingen vast te stellen. Voor toetsing wordt gebruik gemaakt van de Leerling in Beeld toetsen. Na de toetsperiode worden de toetsen geanalyseerd en worden er doelen opgesteld voor de komende periode. Dit gebeurt in nauw overleg met parallelcollega's, IB-er en RT-ers.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 3,1% van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 36,9% bovenadviezer is. Dit duidt op behoudende advisering, gecompenseerd door doorstroomkansen in het VO. De school hanteert een ‘groeigericht adviesmodel’, waarbij monitoring via LiB-SEO-leerlingvolgsysteem zoals beschreven in het schoolplan, cruciaal is.
Sociale ontwikkeling
Sociale opbrengsten zijn niet leidend voor de aanpak in de groep en de omgang met leerlingen. Wel ondersteunend. Wij hechten veel waarde aan betrokkenheid op leerlingen en van leerlingen onderling. Dit krijgt de hele dag door op een natuurlijke wijze aandacht. Sommige periodes is het in groepen nodig te sturen op sociaal gedrag door de pauzes voor te bereiden en na te bespreken. Incidenteel wordt er voor een groep een weerbaarheidstraining ingekocht bij een professionele aanbieder. Deze lessen werden in de gymzaal gegeven en bieden de leerlingen veel inzicht in de groepsdynamiek waardoor blijvend verbetering zichtbaar is. LEES MINDER
Verantwoordelijkheid
Betrokkenheid
Respect
Hoe bevordert de Rehobothschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Rehobothschool hanteert geen specifieke SOVA-methode, maar creëert een positief sociaal klimaat door de dagelijkse omgang met de kinderen en de professionaliteit van de leerkrachten. Er is veel aandacht voor alle leerlingen en er wordt afgestemd met betrokkenen om het welzijn van de kinderen te waarborgen.
Welke registratievormen gebruikt de Rehobothschool om de sociale ontwikkeling te monitoren?
De Rehobothschool gebruikt 'Kijk!' en 'LiB-SEO' om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rehobothschool?
De Rehobothschool gebruikt onder andere 'Een doos vol gevoelens' en eigen ideeënboeken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.